Tiba di hadapan rumah Darish...
Kereta Fariz diparking di hadapan rumah Darish.Puan Saleha tanpa diketuk pintu sudah membuka pintu rumahnya.
Fariz membuka kedua-dua belah pintu belakang keretanya itu.
"Assalamualaikum mak cik.. Err.. saya datang sini nak hantarkan Darish pulang.." -Fariz
"Waalaikumussalam.. mananya anak saya sorang tu?" -Puan Saleha sudah kelihatan resah.
"Err.. tu.." -Fariz melihat ke belakang.
Zakwan dan Syahril memapah Darish menuju ke rumah itu.
'Apa yang terjadi pada anak aku malam ni..?' ~desis Puan Saleha
Telefon Puan Saleha berdering menandakan ada panggilan yang masuk.
"Err.. jom jom.Masuk dulu ke dalam.." -Puan Saleha
Zakwan dan Syahril hanya mengangguk terus memapah Darish masuk ke dalam rumah itu.
Fariz pula menutup pintu belakang keretanya tadi.
"Ya ya.. pelajar tu dah hantarkan anak saya sampai ke depan rumah.. Terima kasih ya cikgu.. waalaikumussalam..." -Puan Saleha akhirnya menamatkan panggilan.
"Err.. mak cik." -Zakwan dan Syahril yang masih memapah Darish.
"Ya Allah.. Darish anak ibu.." -Puan Saleha berjalan ke arah Darish.
"Ibu..." -kepala Darish jatuh di bahu Puan Saleha.
Senang betul dia mengenali suara ibunya itu.Zakwan dan Syahril hanya tersenyum melihat hubungan kasih sayang antara dua beranak itu.
Fariz yang melihat dari luar menutup mulut sudah.Puan Saleha melihat ke arah Fariz di luar.Fariz segera menghadap ke belakang.
'Sungguh... Sungguh mengharukan..' ~desis Fariz yang memahami betapa besarnya erti kasih sayang antara ibu dan anak.
"Fariz,jom masuk." -Zakwan
"Err.. tak tau lah kalau kau nak terus balik.." -Syahril
"Tapi... ibu Darish ada panggil masuk tu.." -Zakwan
"Okey,jap.." -Fariz menghadap ke hadapan semula.
Fariz,Zakwan dan Syahril duduk di atas sofa di ruang tamu rumah itu.
Darish pula sedang tertidur nyenyak di sisi Puan Saleha sambil berselimut tubuhnya.
"Apa yang terjadi pada anak mak cik di majlis tadi.. boleh ceritakan pada mak cik sekarang..?" -Puan Saleha tersenyum
Fariz mula bercerita kepada Puan Saleha manakala Zakwan dan Syahril juga ikut mendengar.
"Err.. macam ni mak cik.. Masa makan malam utama majlis tadi.. Saya,Darish dengan kawan perempuan saya makan dekat satu meja.. Meja tu bertemakan makanan laut.Sepatutnya bertanda seafood lah.. Tapi meja tu bertanda chicken,ayam pulak.. Nak dijadikan cerita.. Darish pun makan lah makanan dekat atas meja tu.. Pasta ketam berkeju.. atau bila saya check balik nama menu tu.. nama dia Crab Linguine Cheese.Saya dengan Zuril pun alergik makanan laut jugak.. Jadi kami tak makan lah makanan tu.. Sebab Zuril perasan ada isi ketam dalam makanan tu.. Tapi kami tak tahu yang Darish pun ada alergik dengan seafood.. Darish pun memang tak perasan agaknya yang dalam sos pasta tu ada isi ketam.. Dah meja tu bertanda ayam kan mak cik..." -Fariz bercerita panjang lebar.
'Boleh jadi seseorang melakukan perbuatan khianat kepada mereka...' ~desis Puan Saleha tekun mendengar cerita daripada Fariz.
"Lepas tu..?" -Puan Saleha
YOU ARE READING
Duyung Delima
FantasíaMengisahkan tentang tiga orang sahabat yang pergi ke sebuah pulau terpencil.Hayra,Airas dan Zuril yang berniat untuk berkunjung ke sebuah pulau kecil bernama Pulau Tunggal. Niat Hayra yang hanya ingin membawa kawan lamanya bernama Zuril yan...