Fariz memakai sendalnya.Pintu rumahnya ditutup rapat lalu dikunci.
"Keluar jalan-jalan lah.. mana tau jumpa penguin ke.. boleh ajak borak.." -Fariz
Fariz berjalan-jalan di hadapan jalan yang terletak tidak jauh di sepanjang pantai Sri Meranti.
Dia berjalan hingga tiba di hadapan rumah Hayra.Dia merenung rumah itu dari jauh.
'Agak-agak diorang buat apa ehh cuti-cuti ni?' ~desis Fariz terus berjalan lagi hingga tiba di selekoh.
Selekoh jalan itu menuju ke sebelah rumah Hayra.
"Haih.. boring boring.. Penguin tak jumpa.. Kalau jumpa mana tau boleh couple dengan Todoroki.." -Fariz berjalan-jalan di jalan itu.
"Zuril! Keluar lah! Nanti orang nampak macam mana!" -Hayra
"Entahnya.. nak mandi kolam pun tunggu malam lah.." -Airas
"Malam tak best siang lah best!" -Zuril berenang-renang di dalam kolam renang itu.
"Hek eleh.. mentang-mentang ada ekor.. Nanti aku potong jugak ekor kau tu.." -Airas keluar dari pintu dapur membawa dulang berisi tiga gelas minuman coklat ais.
"Takdalah Todoroki tu alone kat rumah tu sorang-sorang.." -Fariz meletakkan kedua belah tangan di belakang kepalanya.
Dia terdengar bunyi derau-derau air dari sebelah kanannya berasal dari kawasan rumah Hayra.
"Eh apa tu?" -Fariz
'Tak jumpa penguin.. jumpa mermaid lah..' ~desis Fariz melihat ke kolam bersebelahan rumah Hayra itu.
"Zuril..! Keluar lah dari situ!" -Hayra menjerit marah.
"Tak mau! Selagi korang tak terjun sini sekali!" -Zuril tersengih
Zuril melibas-libaskan ekornya.
'Zuril..' ~desis Fariz melihat dari belakang benteng pokok hiasan.
"Ah! Zuril..!" -Airas meletakkan dulang itu di atas meja payung pantas.
Airas mencapai kain di atas meja payung berdekatan kolam itu.Dia segera mengelap tangannya yang terkena percikan air tadi.
Airas duduk di atas kerusi pantai semula.Dia kembali membaca majalah tidak mempedulikan Zuril.
"Airas..! Tengok Zuril ni!" -Hayra
"Tak nak.. Malas aku layan ikan duyung tu.." -Airas tetap membaca majalah.
"Ahaha! Sudah lah Hayra! Baik kau join aku sekali! Lagi best!" -Zuril
"Ish Zuril! Keluar lah!" -Hayra menjerit geram.
"Apa? Tak dengar lah..?" -Zuril menguatkan suaranya.
'Nasib baik ikan duyung macam diorang ni outerwear.. Kalau underwear tak tau lah.. dan tak nak tau..' ~desis Fariz memandang ke kolam itu.
Hayra terperasan Fariz yang sedang melihat dari belakang benteng pokok hiasan itu.
"Hayra..? Kau cakap apa tadi..?" -Zuril tersengih mengacau Hayra.
"Zuril! Keluar lah! Fariz is watching you!" -Hayra
'Erh..' ~desis Fariz segera turun bersorok di belakang benteng pokok hiasan itu.
"Apa?" -Zuril dengan riak wajah yang mulai berubah.
Hayra tersenyum-senyum hampir ketawa.
"Fariz tengah tengok kau lah.." -Airas
'Aduh.. diorang ni!' ~desis Fariz masih lagi bersorok di belakang benteng pokok hiasan itu.
YOU ARE READING
Duyung Delima
FantasyMengisahkan tentang tiga orang sahabat yang pergi ke sebuah pulau terpencil.Hayra,Airas dan Zuril yang berniat untuk berkunjung ke sebuah pulau kecil bernama Pulau Tunggal. Niat Hayra yang hanya ingin membawa kawan lamanya bernama Zuril yan...