Suriel melangkah pantas di bebatuan pesisir laut itu untuk menuju ke bawah Pondok Meranti Tengah itu semula.
"Auw!" -Suriel terjatuh sebelum tiba di tapak lapang bawah Pondok Meranti Tengah itu.
Jari kelinkingnya terluka dan berdarah.
"Damn it! Ss.." -Suriel mengerang sakit.
'Eh! Mamat tu! Aduh! Lupa lagi!' ~desis Suriel pantas bangun berdiri semula.
Mata Darish terbuka kembali apabila mendengar jeritan Suriel itu.Seekor ketam naik ke atas tapak lapang di bawah pondok itu.Saiz ketam itu berukuran sederhana.
'Hai buddy.. what are you looking at?' ~desis Darish dengan mata yang sudah melihat ke kakinya.
'Pahal lak ketam ni nampak macam Hayra..' ~desis Darish kerisauan.
Ketam itu mengepit ibu jari kaki Darish.
"Ouch!" -Darish
'Mamat tu!' ~desis Suriel pantas melangkah ke tapak lapang bawah Pondok Meranti Tengah itu.
"Aduh.. dah agak dah.. Nakal macam Hayra..." -Darish merungut perlahan sambil memejamkan matanya.
'Apa yang dia merepek? Siapa pulak si Hayra tu? Eh,dah lah.. aku kena cepat.' ~desis Suriel
"Mereka berdua mesti akan tiba tak lama lagi.." -Suriel melihat ke arah tubuh Darish.
"Siapa..?" -mata Darish terbuka perlahan.
"Baik aku cepat..." -Suriel mengeluarkan rantai jam miliknya dari dalam beg yang digalasnya.
Rantai jam itu kelihatannya seperti barangan antik yang sudah lama namun logam badan jam itu sedikit pun tidak berkarat.
"Kau..." -Darish melihat ke atas ke arah Suriel.
Suriel berjalan mendekati tubuh Darish.Dia turun melutut sebelah kaki agak jauh dari kepala Darish.
"Aku tahu kau siapa.." -Darish
"Aku tak tahu." -Suriel tersenyum
Rantai jam itu dihayunkan Suriel perlahan-lahan di atas wajah Darish.
"Apa maksud..." -Darish
Muka depan jam itu dihalakan ke wajah Darish.
"Apa yang..." -Darish dengan mata yang membesar melihat rantai jam itu dihayunkan di hadapan matanya.
Mata Darish semakin layu.Seraya itu Suriel membisikkan perkataan 'Sayonara.' yang merupakan salah satu daripada jampi sihir pukauan rantai jam itu.
Darah dari luka di jari kelinking Suriel menitik di atas dahi Darish.
'Oops!' ~desis Suriel panik.
Namun ketika kelopak mata Darish sudah terkatup rapat.
'Huh.. Selamat tak terbatal..' ~desis Suriel lega.
"It works well.." -Suriel tersenyum menarik rantai jam miliknya itu.
Kedengaran seperti bunyi kenderaan tiba di jalan Pantai Sri Meranti itu hadapan Pondok Meranti Tengah itu.
'Diorang dah sampai? Cepatnya...' ~desis Suriel mengintai dari sebalik dinding tapak lapang Pondok Meranti Tengah itu.
"I need to go.. wait..." -Suriel terhenti melihat ke arah wajah Darish itu.
"Betul! Aku sure dekat bawah pondok tu! Mysterious Witchladies tu yang kasi tahu!" -Zuril
"Ye lah ye lah Zuril! Kita nak pergi kat bawah tu lah kan! Aku tanya je nak kepastian!" -Fariz
YOU ARE READING
Duyung Delima
خيال (فانتازيا)Mengisahkan tentang tiga orang sahabat yang pergi ke sebuah pulau terpencil.Hayra,Airas dan Zuril yang berniat untuk berkunjung ke sebuah pulau kecil bernama Pulau Tunggal. Niat Hayra yang hanya ingin membawa kawan lamanya bernama Zuril yan...