Episode 100:Tapi Kau Dah Melampau!

16 3 2
                                    

Kamarul tiba di rumah.Pintu rumah dibuka perlahan.

“Assalamualaikum..” -Kamarul perlahan

Kamarul sengaja memberi salam perlahan supaya ayah dan adiknya tidak datang ke ruang tamu.

Pintu ditutup.Kamarul duduk di sofa keletihan seperti biasa.Dia menyandarkan kepalanya ke sofa.

‘Tangan kanan ni memang takkan sembuh sampai akhir tahun!’

‘Saya tahu,ini semua takdir.’

‘Dan nasib malang saya.’

Kedua tangan Kamarul memegang kepalanya.Sudah pasti dia tertekan mengingat kata-kata Hayra tadi.

‘Kenapa semua ni mesti terjadi pada Hayra? Kenapa banyak sekali dugaan yang menimpanya?’ ~desis Kamarul mengingat pelbagai nasib malang yang menimpa Hayra.

Ustaz Kamaruzzaman tiba di ruang tamu.Dia segera melihat dari sebalik dinding.Seperti biasa dengan kelebihannya.

‘Ya Allah.. jangan pertikaikan Kamarul.. itu semua takdir.. Tapi.. Kenapa banyak sekali..?’ ~Kamarul sendiri akhirnya tidak keruan.

Nafasnya yang semakin tidak teratur tidak diendahkan.Sudah terbiasa pastinya.

‘Setiap takdir ada hikmahnya Kamarul..’ ~desis Kamarul cuba menenangkan dirinya dengan mengingat pesanan ibunya dahulu.

Ustaz Kamaruzzaman terdiam memandang betapa susahnya Kamarul menghadapi penyakitnya itu.Dia mula teringat sewaktu bersama isterinya di wad.

Ustaz Kamaruzzaman_Flashback.
4 tahun yang lalu...

Ustaz Kamaruzzaman menemani isterinya di hospital.Dia duduk di sisi isterinya yang hanya mampu terbaring di atas katil pesakit.

“Abang.” -Puan Raudhah

“Ya sayang.” -Ustaz Kamaruzzaman memegang erat tangan isterinya.

“Raudhah nak beritahu..” -Puan Rhaudah

Ustaz Kamaruzzaman mengangguk.

“Penyakit Kamarul.. Tiada penawar..” -Puan Raudhah

Ustaz Kamaruzzaman tergamam mendengar pernyataan isterinya.

“Penyakit Kamarul hanya bisa sembuh seketika.. Tetapi tidak untuk selamanya..” -Puan Raudhah

--------------------------------

“Walid?” -Kamaruddin

Ustaz Kamaruzzaman segera melihat ke arah Kamaruddin yang berdiri sebelahnya.

“Kamaruddin..” -Ustaz Kamaruzzaman

“Eh,abang Kamarul dah balik.” -Kamaruddin melihat ke sofa di ruang tamu.

“Kamaruddin.” -Ustaz Kamaruzzaman

“Ya walid.” -Kamaruddin memandang wajah Ustaz Kamaruzzaman.

“Pergi layan abang kamu.. mesti dia penat tu..” -Ustaz Kamaruzzaman

“Baik walid.” -Kamaruddin tersenyum

Ustaz Kamaruzzaman melangkah pergi menuju ke arah dapur.

“Aik.. abang tak perasan ke walid berdiri dekat situ?” -Kamaruddin menggaru kepalanya kebingungan.

Ustaz Kamaruzzaman terhenti.

‘Aii.. masih tak tahu lagi kemampuan aku si Kamaruddin ni.. Entah-entah kemampuan aku yang turun kat dia pun dia tak tahu..’ ~desis Ustaz Kamaruzzaman

Duyung DelimaWhere stories live. Discover now