Episode 155:Majlis Komitmen Cemerlang A'T 2022

15 2 20
                                    

"Ibu.. Darish dah nak gerak ni.. Awal sikit sebab Darish ingat nak jumpa Zakwan dengan Syahril dulu.." -Darish berjalan keluar dari rumahnya.

Dia siap menyarung kasut sukan berwarna hitamnya itu.

"Okey.. ibu tunggu Darish.. Jangan balik lewat sangat tau.. Nanti apa..?" -Puan Saleha

"Nanti ibu risau.." -Darish tersenyum memandang ibunya.

"Pandai anak ibu.." -Puan Saleha

"Salam." -Darish menghulurkan tangan untuk menyalami ibunya.

Puan Saleha tersenyum menghulurkan tangan.Darish menyalami tangan ibunya dahi ke tangan.

Puan Saleha tersenyum mencubit lembut pipi mulus Darish.Namun begitu mudah pipi anak lelakinya itu merah.

"Pergi dulu ibu.." -Darish tersenyum berjalan ke motornya.

"Eh,Darish.Tunggu." -Puan Saleha

"Ya,ibu?" -Darish menghadap ke arah ibunya.

"Masukkan baju tu ke dalam." -Puan Saleha

"Alah ibu.." -Darish

"Darish,anak ibu kena?" -Puan Saleha

"Kena dengar cakap ibu.." -Darish tersenyum memasukkan lebihan bajunya ke dalam seluar hitamnya.

"Baru kemas anak ibu.." -Puan Saleha tersenyum memuji Darish.

"Darish pergi dulu ibu.." -Darish tersenyum melangkah tinggi menaiki motornya.

'Tapi jika bajunya diselit ke dalam.. Lebih terlihat seperti ayahnya..?' ~desis Puan Saleha

"Bye! Darish pergi dulu ibu..!" -Darish sudah memandu motornya keluar dari perkarangan rumah itu.

"Darish." -Puan Saleha terpaksa membatalkan niatnya untuk menyuruh Darish mengeluarkan semula lebihan baju itu.

Maya merenung dirinya di hadapan cermin meja soleknya.

"Do I look better in this dress..? Lemonade Turquoise Dress.." -Maya berdialog dengan dirinya di hadapan cermin itu.

'Not gonna lie.I think it looks better than...' ~desis Maya menghadap ke belakang perlahan-lahan.

Sehelai baju kembang berwarna merah bercorak bunga-bunga kecil putih dengan kesan hangus terbakar akibat seterika terdampar di atas meja seterika.

"My mum would be angry with me.." -Maya

'Thanks Farhan.You save me with this dress.. But... you cause me trouble with...' ~desis Maya

"Ya ampun... dress yang dikasi Farhan anak kesayangan ibuk udah rusak.." -Maya mengejek ibunya.

"Maya.. kau tak pergi lagi ke majlis tu? Pergi sekolah lambat.. takkan majlis tu pun nak pergi lambat.." -Puan Maisara

"Ya ibu.Maya nak pergi lah ni." -Maya tersenyum pantas menutup pintu biliknya rapat.

"Hmm.. cantik jugak kau ehh.. Macam aku masa muda-muda dulu.." -Puan Maisara

"Of course.. This is Maya okay.." -Maya

"Hmm.. ye lah tu.." -Puan Maisara

"Maya pergi dulu.Maya balik awal.
Mak jangan risau.Maya pandai jaga diri Maya." -Maya bercakap pantas tidak mahu ibunya memotong.

"Ya.. pergilah cepat." -Puan Maisara

"Salam." -Maya tersenyum

Puan Maisara menghulurkan tangan.Belum sempat Maya hendak merapatkan dahi ke tangan ibunya.Puan Maisara menarik tangan.

Duyung DelimaWhere stories live. Discover now