Di hospital wad perempuan...
Hayra duduk di bahagian tepi katil sambil melihat ke jendela hospital.
'Jadi betul lah selama ni aku ada kembar.. Tapi kenapa aku boleh lupa semua ni? Dan... Macam mana kakak kembar aku Hazra boleh meninggal..?' ~desis Hayra penuh tanda tanya.
'Kenapa pa dan ma rahsiakan semua ni?' ~desis Hayra lagi.
"Oh.. by the way.. Tempat dalam kertas tu.. Aku kena catat sekarang.." -Hayra segera mencapai telefonnya.
Dia membuka aplikasi untuk melukis dan cuba menggambar tempat yang ditunjukkan di kertas lama yang diberi Hazra dalam mimpinya itu.
"Siap!" -Hayra perlahan.
Hayra merenung lukisannya di aplikasi itu.
"Tempat apa ya.. Macam pernah nampak.. Macam almari.. Tapi tak ingat dekat mana.." -Hayra
"Pasal mimpi tu.. Sebagai pewaris nenek? Apa kena-mengena dengan nenek..?" -Hayra semakin keliru.
"Mimpi hari tu pun.. Aku mimpi nenek.. Mimpi berulang kali dan orang yang sama di dunia nyata.. Macam petanda sihir..." -Hayra masih tertanya-tanya tentang mimpi sebelumnya.
"Sekarang dah pukul 4 petang.. Ma dengan pa mesti datang nanti.. Malas ahh jumpa diorang.. Baik aku tidur..." -Hayra membaringkan dirinya miring ke sebelah kanan ke arah tingkap.
Hayra membaringkan dirinya dan terlelap.
Seseorang menggerakkan kakinya membuatkan Hayra terjaga.Hayra melihat ke arah seorang gadis memakai baju pesakit perempuan. Gadis itu kelihatan sebaya umurnya.
"Hai.." -Gadis itu menyapa Hayra.
"Oh,hai.. Err.. baru masuk ke?" -Hayra
"Err.. ye..." -Gadis itu memandang ke lantai.
"Kenapa muka awak pucat? Awak sakit apa?" -Hayra
"Saya.. saya.. Erm.. Jom kita berbual dekat tingkap tu.." -Gadis itu menarik tangan Hayra turun dari katil.
Hayra mengikut gadis itu menuju ke arah tingkap yang berdekatan dengan katil mereka.Katil gadis itu hanya berhadapan dengan Hayra.Mereka berdiri di hadapan tingkap.
"Kenapa awak tak jawab soalan saya tadi?" -Hayra
"Awak pun tak jawab soalan nurse tu.." -Gadis itu.
"Nurse mana?" -Hayra
"Tu.." -Gadis itu menudung jari ke katil pesakit tempat Hayra di belakang mereka.
Mata Hayra membungkam.
"Adik? Adik? Adik?!" -Seorang jururawat menggerakkan tubuh Hayra.
"A..apa.." -Hayra
Hayra memalingkan kepala ke arah gadis tadi.
"Hayra.." -Gadis itu memegang tangan Hayra.
"Tak rindu kakak ke?.." -Gadis itu.
Hayra tersentak lalu melihat ke anak mata gadis itu dan wajah Hazra terpancar di anak matanya.
Hayra terkesima sambil memandang tepat ke arah gadis itu.
"Nenek.. Nenek... Nenek punca kita terpisah!!" -Gadis yang sudah menjelma menjadi Hazra menangis teresak-esak sambil menggenggam tangan Hayra.
"Haz..ra..." -Hayra terkejut melihat Hazra yang berubah emosi menjadi sebegitu.
"Cari rantai tu.. Hancurkan kesemuanya!!" -Hazra menghampiri Hayra sambil mengenggam tangan Hayra.
YOU ARE READING
Duyung Delima
خيال (فانتازيا)Mengisahkan tentang tiga orang sahabat yang pergi ke sebuah pulau terpencil.Hayra,Airas dan Zuril yang berniat untuk berkunjung ke sebuah pulau kecil bernama Pulau Tunggal. Niat Hayra yang hanya ingin membawa kawan lamanya bernama Zuril yan...