Bab 10

523 27 0
                                    


Sebenarnya author tak blh nk bayang kalau Erin rambut pendek. Korang boleh imagine tak?

Back to the story..

"Besok kau dah boleh kerja" Michael memberi kata putus selepas berjam-jam mereka berbincang. Erin mengganguk. Dia tidak kisah pon bila nak masuk kerja.

"Pakaian aku dah sediakan,esok kau mari bawak diri aje".

'Amboi,lain macam je dia ni' Getus hati Erin. Skali jumpa macam buaya. Dua kali jumpa macam samseng. Tiga kali jumpa macam...entahlah.

"Gaji sebulan RM500. Tak ada bantahan k" Kata Michael. Erin mengganguk.

"Kalau macam tu saya keluar dulu ye " Erin meminta diri. Michael mengganguk. Selepas Erin keluar,tanpa sedar dia tersenyum sendirian.

"Bro,jom lunch" Tanpa salam,Leo menerjah masuk ke dalam pejabat Michael.

"Kau kene sawan ke bro?" Kata Leo. Tanpa dipinta dia duduk di atas kerusi bertentangan dengan Michael. Michael memandang Leo.

"Entahlah Leo"

"Kau jatuh cinta pandang pertama eh.." Teka Leo. Dari raut muka Michael dia sudah tahu.

"Kepala bapak kau. Dah lah. Kau kata nak lunch kan?Kau belanja aku eh" Kata Michael.

Leo mengganguk. Ikut perintah bos...

Mereka keluar sambil berborak kosong. Semua pekerja-pekerja Michael menundukkan kepala tanda hormat kepada Michael.

.......

Keesokan harinya..

Erin dengan biasa keluar mengenakan hoodie maroon,seluar legging dan kasut canvas. Hari ini dia tidak mengenakan topi malah mengenakan kaca mata bulat bewarna hitam.

Dia menghidupkan enjin motorbike nya.Lalu meninggalkan perkarangan banglonya.

•••

Sampai sahaja di alamat rumah Michael,Erin memarkinkan motornya di bawah pokok yang agak besar berhampiran dengan rumah Michael.

Ting Tong

Erin menekan butang loceng rumah Michael. Takkan nak terjah masuk je kan..

"Jap!Jap!" Laung Michael dari dalam rumahnya. Michael yang sedang bersiap  bergegas membuka pagar dengan menekan butang khas.

Erin masuk ke dalam perkarangan rumah Michael. Besar. Banglo 2 tingkat duduk sorang?oh sendu..

"Masuk" Arah Michael tanpa memandang Erin. Erin melangkah masuk ke dalam rumah Michael. Cantik. Semua perabot tu pon cantik.

"Mulai sekarang kau dengan rasminya maid dekat sini" Kata Michael. Dia menghulurkan sebuah kunci kepada Erin.

"Ni kunci pendua. Aku bagi dekat kau supaya kau boleh masuk sendiri. " Kata Michael. Erin mengganguk. Setiap persoalan Michael Erin hanya membalas dengan anggukan dan gelengan sahaja.

"Dah,pergi siapkan sarapan untuk aku" Kata Michael lalu berlalu pergi menaiki tangga. Erin terus menuju ke dapur.

"Boleh ke aku guna dapur ni!" Laung Erin kuat.

"Boleh lah bodoh kalau tak takkan nya aku suruh kau pergi masak" Balas Michael kuat. Erin melihat bahan-bahan di dalam peti. Uwau,macam pasar. Semua bende ada. Selepas Erin membelek bahan itu dia memulakan tugasnya. Dia mengambil bahan untuk membuat nasi goreng. Dia memotong bahan yang perlu dipotong. Selepas itu dibilas. Selepas dibilas dia memasukkan bahan-bahan.

Skip eh..

Michael tersenyum sinis melihat Erin yang fokus memasak. Peluh di dahi pun tidak dilap. Dia turun senyap senyap agar Erin tidak tahu keberadaannya sekarang. Dia keluar dari rumah itu lalu pergi ke belakang rumah. Dia mencari sesuatu,selepas menjumpainya dia masuk semula ke dalam rumah.

"Buat pe tuh?" Tanya Erin.  Pelik jugak dia tengok Michael terjengket-jengket.

Michael menyembunyikan bende itu di belakang.

'Dia nampak ke?' Getus hati Michael. Dia berdehem lalu menunjukkan muka tegas.

"Tak de pape lah. Sambung aje masak. Lepas siap panggil saya dekat atas" Michael berlalu pergi meninggalkan Erin.

"Kene sawan ke?" Kata Erin perlahan. Dia mengabaikan Michael lalu menghidangkan nasi goreng itu. Tidak lupa juga dengan air tea.

......

"Nampak comel ke kalau dengan dia?" Michael berpaling buat kali berapa entah pada baju maid itu.

"Tengku Michael! Sarapan dah siap!" Laung Erin dari dapur.

"Ok!Nanti aku datang!"

"Ah,lantak lah. Dia suka ke tak suka ke dia kan kerja dengan aku" Michael memberi kata putus. Dia membawa baju maid itu lalu turun ke meja makan.

"Ehem" Michael berdehem membuat kan Erin berpaling ke belakang. Michael menghulurkan sebuah baju.

"Baju ape ni?" Tanya Erin hairan. Baju ni lain dari yang lain. Ha..macam baju maid dalam anime tu. Cuma labuh skit lah.

"Pakai"

"Sebab?"

"Aku kata pakai pakai je lah. Banyak mulut pulak minah ni"

Erin mengambil baju itu. Erk..

"Pergi tukar. Bilik air dekat tepi tu aje" Michael menunjukkan sebuah bilik di hujung dapur. Dapur tu luas tau.

Erin mencebik. Dia merampas baju itu kasar. Dia berjalan sambil menghentak kaki. Michael tersenyum puas melihat muka cemberut Erin. Dia melihat hidangan Erin. Perutnya tiba-tiba berkeroncong. Tanpa mrnunggu Erin dia menjamah nasi itu penuh berselera.

_______________________________________________

Hambar? Sorry.
Typo? Sorry.
Tak best? Sorry.
Vote/komen

She's My Maid (c)Where stories live. Discover now