Sambungan bab 16...
Erin yang sedang leka menyiram pokok itu terus terkejut mendengar namanya dipanggil berkali-kali.
Dia cepat-cepat menutup pili air lalu masuk ke dalam rumah itu.
"Y--" kata-kata Erin tergantung apabila melihat Michael menangis. Dia ingin pergi tetapi kakinya seperti dirantai dengan besi. Dia kusyuk mendengar setiap perkataan yang keluar dari mulut Michael.
"Aku dah tak nak hilang sorang lagi"
Erin terpaku. Terlopong. Dia menutup mulutnya.
'Eh,kenapa pulak aku nak terkejut ni?' Getus hati Erin. Erin mengumpulkan semua keberaniannya. Muka cemas ditunjukkan.
"eh capo perché è questo?"( Eh bos,kenapa ni)
Tanya Erin.Michael yang seperi buntu itu terus mengangkat kepalanya. Tanpa berfikir panjang,dia terus memeluk Erin. Erin betul ii terkejut saat ini.
"eh, capo perché è questo?"( eh bos,kenapa ni?) Tanya Erin apabila bahunya seperi basah.
"il capo sta piangendo?"(bos nangis ke?) Erin terlopong. Srs r?Michael menangis?
Michael menjarakkan diri dari Erin apabila mengetahui salahnya tadi. Dengan automatik,Michael berlutut di depan Erin.
"Michael?"
"I'm sorry for hurting you all this time. I'm so sorry for being rude to you all this time but please promise me Linda, you won't leave me, will you?" Michael berkata sambil menangis. Ia membuatkan Erin sedikit terharu tetapi kerana ego,dia mengawal reaksinya yang hampir menangis.
"non capisco l'inglese" (saya tak paham bahasa inggeris)
Michael mendongakkan kepalanya melihat wajah cantik Erin. Cepat-cepat dia bangun dari berlutut dan menyeka air matanya.
"Ehem" Michael berdehem. Cover gituh.
Tintong!
Bunyi loceng rumah menyelamatkan Michael.
"Dah,dah pergi tengok siapa tu" Michael berkata senada.
Erin mengangkat keningnya seolah ii buat tak tahu.(buat bodo je)
"Voglio dire, vai a vedere chi è."(Maksud saya,pergi tengok siapa dekat luar tu)
Erin mengganguk faham. Kakinya terus berjalan turun dari tangga rumah itu. Samlai sahaja di depan pintu,dia membuka pintu otu tidak lupa juga membawa kunci rumah itu untuk membuka pagar.
Erin menyelukkan kunci itu ke dalam 'ibu' kunci. Lalu pagar itu terbuka separuh.
Kelihatan seorang wanita yang memakai pakaian ketas paras betis bewarna merah. Erin membuat muka menyampah.
"You buat apa dekat sini?" Tanya Sally dengan suara yang sengaja digedikkan. Tanpa Sally sedari,Erin menarik semula pagar itu perlahan-lahan.
"Aku ni maid dia la"
"Tak tanye pn"
"Ade aku 'royak'ke?"
"Baru aje tadi"
"Dah kau yang tanye"
"Bile mase aku tanye"
"Tadi"
Sally mendengus geram. 'Lawan dengan kucing memang menang lah' Getus hati Erin. Dia berlalu pergi dari situ.
Sally juga ingin masuk ke dalam tetapi terhalang dengan pagar.
"Eh,bile mase pulak minah ni tutup? Aku tak sedar pun" Kata Sally perlahan tetapi masih dapat didengari Erin.
"Lahanat punye perempuan!Woi! Kau bukak balik pagar ni Woi!" Jerit Sally. Dengar kut jiran sebelah. Dah lah suare mcm gajah. Harap pakai je seksi. Hampeh.
Erin mengendahkan Sally. Dia terus masuk ke dalam rumah Michael.
"Kau boleh cakap malay ek" Erin melihat ke arah Michael yang baru sahaja selesai makan makanan dia tadi.
"Boleh je" Balas Erin dingin.
"Jadi kau boleh faham lah kan ape yang aku cakap tadi?" Tanya Michael semula. Erin membalas dengan anggukan.
"Kenapa kau tak cakap yang kau pandai Malay?"
"Excuse me,mase aku interview dengan kau aku dah bagi tahu PA kau eh yang aku pandai Malay" Erin membalas.
"Macam mana kau tahu time tu yang aku pandai Malay?" Michael bertanya semula. Tidak puas hati dengan jawapan Erin.
'Aduhhh banyak tanya pulak mamat ni"
"Macam ni lah ye majikanku yang bodoh,sebelum aku interview kau,aku dapat maklumat dari anak buah aku yang kau pandai Malay"
"Anak buah?"
Erin menelan air liur. Pelbagai andaian yang berada di dalam kepalanya kini.
Die dah tahu rahsia aku ke?
Die marah aku ke?
Die curiga dengan aku ke?"Kalau takde ape ii lagi,saya sambung kerja saya dulu ye" Erin memberikan alasan untuk larikan diri dari pertanyaan 'maut' Michael.
"Oh,satu lagi, ade sorang mak lampir ni tunggu dekat luar cari kau tadi. Dah hitam kut muke dia berjemur tengah panas kat luar tu" seusai Erin berkata seperti itu,Erin meminta diri. Michael yang mendengar terus hairan.
Mak lampir mane pulak ni?
Akibat rase ingin tahu siapa gerangan 'mak lampir'tu, dia mengintai di celah langsir. Usha skit.
Apabila dia melihat nombor plat kereta itu,terus dia terlopong. Cepat ii dia meletakkan pinggan tadi masuk ke dalam sink. Selepas berkumur,dia mengambil anak kunci rumahnya lalu keluar dari rumah. Perasaan serba salah sudah menjelma. Bukan kesiankan Sally duk goncang pagar rumahnya tapi,mesti Sally mengadu dekat mamanya nanti. Satu bala dah datang.
"Ha,pandai pun bukak kan pagar ni. Nak harapkan minah tu sampai besok pun I dekat luar ni tau" Marah Sally bila Michael bertindak membuka kunci pagarnya.
"Sorry lah. I sakit perut tadi. Ingat kan orang gaji I dah bukak kan" Michael terpaksa memujuk Sally yang muncung sedepa mcm mulut itik. Author kate sekali lagi ye,TERPAKSA.
"Okey lah I maafkan you kali ni. Btw panggilan you dah berubah eh dari aku-kau ke I-You. You dah start sayangkan I ke?" Tanya Sally sambil masuk ke dalam rumah Michael. Apabila Sally melihat kelibat Erin,dia terus memaut lengan sasa Michael.
Michael yang sedikit blur tu mula hairan.
"Kenapa ni?" Tanya Michael pada Sally.
"Tak de ape ii lah baby. Saje je nak paut lengan you ni " Sally meletakkan kepalanya di bahu Michael. Michael menjeling ke atas. Pasrah+nyampah.
Sampai masuk ke dalam rumah pun Sally masih berpaut dengan dengannya. Michael mula rasa tidak senang namun dibiarkan aje.
"You buat apa datang sini?" Tanya Michael sambil duduk di atas sofa yang empuk.
"Eh...kan I dah cakap dengan you tadi yang teman I pergi shopping"balas Sally. Michael menepuk dahi.
'Aduh macam mana boleh lupa ni' Getus hati Michael.
"You tunggu sini tau I nak pergi tukar baju jap" sally mengganguk. Pautan di tangan dilepaskan. Michael terus pergi menaiki tangga meninggalkan Sally dan Erin yang tengah menyapu lantai.
"Linda,tolong buatkan air untuk Sally" Sempat lagi Michael berpesan kepada Erin. Erin hanya akur.
_______________________________________________
Bersambung....
Vote/abaikn typo
YOU ARE READING
She's My Maid (c)
Teen FictionCOMPLETED BOOK 1: She's My Maid Siapa sahaja yang tak kenal dengan Black Rose? Sebuah kumpulan mafia yang terkuat dan digeruni oleh semua. Erin. Seorang gadis yang cantik dan mempunyai perwatakan yang berbeza. Erin juga adalah usahawan yang berjaya...