Bab 48

204 9 0
                                    

Hari ini ialah hari pertama janji temu Michael dan Erin. Entah apa yang dirasuk Michael sehingga mengajak Erin keluar jalan ii.

Erin hanya mengenakan hoodie maroon yanh tertulis ' he's Mine '. Satu satunya hoodie oversize. Erin juga hanya mengenakan seluar pendek paras peha. Dia kelihatan tidak memakai seluar kerana dilindungi hoodie. Dia bukan sengaja pakai seluar pendek yeeeeee..... Cuaca kat luar panas tu nyah. Ko asal? Nak cari gaduh? Tahulah insecureeee😌

Kring ii

Panggilan vc diangkat oleh Erin.

"Woi, kau lambat lagi ke"

"Sabo ler. Mekap jap"

Erin menyandarkan telefon itu di cermin, menghadap muka Erin.

"Uish, cantiknya bidadari"

"Kau diam boleh? Habis eyeliner aku tak jadi"

"Ala.. Mekap simple ii jela,tebal ii pun bukannya cantik sangat"

"Sekurang-kurangnya aku taklah macam... Spe tu Emmy salmon eh? "

"Sally lah kambeng"

"Lantak lah Sally ke Salmon ke same je"

"Malas lah aku nak cakap pasal dia"

"Kenapa? Rindu keee"

"Buat apa nak rindu orang lain kalau dah ada AYANG depan mata aku ni? "

"Ok dah siap. Cantik tak aku? "

"Uish cantekkk macam mak lampir"

"Kau ada dekat mana tu? "

"Otw nak pergi dekat hati kau ni ha"

"Aku tunggu kat luar tau"

"Pandai ek kau blutik ayat gula aku"

"Bye ii"

Tit!

Hampir luluh jantung Erin. Tanpa membuang masa, Erin mengambil handbag lalu turun. Sempat lagi dia mengambil beberapa roti ikan bilis.

.......

Pin pin

Bunyi hon kereta menyentakkan Erin.

"Perghh budak ood Siak" Erin menjeling Michael. Menyampah pulak aku.

......

"Kita nak pergi mana ni? "

"Pergi kubur"

"Aku serius ni"

"Aku pun serius jugak. Kau ingat aku main ii ke"

"Ergh! " Erin mendengus geram apabila dia dipermainkan.

"Rilek lah aku gurau je. Kita nak pergi lawat rumah anak yatim. Cikgu diorang jemput aku makan"

"Ow. Tapi macam takde adab lah pulak aq pakai pakaian macam ni"

"Siapa suruh kau pakai macam tu"

"Sebab kau lah! Kau tak bagi tahu aku pun kau nak pergi mana"

"Ha memang. Memang salah aku pun"

......

"Assalamualaikum makcik" sapa Michael.

"Waalaikummusaalam, eh Mika. Ya Allah dah lama tak tengok mika. Mika sihat tak? " balas Puan Hidayah.

"Sihat je mak cik"

"Ish,dah brape kali ibu cakap jangan panggil mak cik"

"Hehehe. Ni, mika ada bawa kawan. Erin, ni Puan Hidayah. Pemilik rumah anak yatim ni. Ibu, ni Erin"

"Assalamualaikum aunty"

"Waalaikummusaalam. Masyaallah cantiknya bidadari yang Allah turunkan untuk kamu Mika"

"Kitorang kawan je makcik, tak lebih dari tu pun"

"Macam mana kalau Erin ni jodoh Mika?"

"Kalau Allah takdirkan macam tu, saya terima dengan ikhlas lah mak cik hahaha"

"Ibu Dayah! Bila nak makan?! Mirul dah lapar ni! " tegur seorang budak lelaki dalam lingkungan 6/7 tahun.

"Astargfirullah, tak ingat ibu dekat anak ii ibu. Dah jom, Erin, Mika jom lah makan sekali"

Erin dah Mika menuruti langkah Puan Hidayah.

Di meja makan

Meja makan itu terbahagi kepada dua. Satu untuk anak ii yatim yang berjumlah 25,manakala meja selebihnya disediakan kepada guru ii ataupun penjaga ii rumah anak yatim itu.

"Siapa nama penuh Erin? " Tanya Puan Hidayah.

"Tengku Erinda Katrina" balas Erin dengan sebuah senyuman.

Prang!

Terjatuh sudu yang dipegang Puan Hidayah.

"Sama macam mika ke? " Tanya Puan Hidayah. Terbuntang luas matanya.

"Tapi takpe ibu, Erin ni lebih suka bergaul golongan yang macam ibu ni" Puan Hidayah tersenyum senang. Ingatkan seperti di luar sana. Sesetengah orang kerabat di luar sana telah salah menggunakan darjatnya.

"Akak akak" panggil seorang budak perempuan yang memakai dress dan rambutnya diikat ekor kuda.

"Ya? " Erin menunduk untuk melihat budak perempuan itu.

"Boleh ica ambik ni? " budak perempuan yang dikenali sebagai ica menunjuk kepada jam yang dipakainya sekarang.

"Ica?! Berapa kali ibu Dayah nak pesan. Tolong jaga adab tu boleh tak" marah Puan Hidayah tetapi ica mengendahkannya.

"Jam ni? " tanya Erin sekali lagi. Ica mengganguk.

"Nah ambiklah. Ica panggil akak, akak Kate. Ica sorang je boleh panggil tau"

"Ok. Terima kasih akak Kate" ica berlalu dengan sebuah jam ditangan.

"Er Erin. Tak apa ke tu? Nak kitorang ganti balik? "

"Eh eh tak payah ibu. Jam tu Erin boleh beli lagi. Ibu jangan risau lah. Budak-budak kan"

Mereka bertiga gelak sakan. Tanpa disedari mereka, seseorang yang berpakaian serba hitam telah mengambil gambar mereka.

"Heh, tunggulah kau Erin. Senyuman kau, akan bertukar dengan tangisan "

______________________________________________

Vote 🙂

She's My Maid (c)Where stories live. Discover now