Bab 20

395 24 1
                                    

Situasi Michael

Michael dengan penuh 'baik hati' menyepahkan ruang tamu,dapur, gym, dan macam ii lagi.

"Heh. Padan muka kau Linda"

Tiba ii telefon rumahnya berbunyi. Dia mengangkat panggilan itu.

"Ha Mika. Bila Mika nak balik? Tak rindu dengan mommy ke?" Tanpa salam, Rozita iaitu ibu 'angkat' Michael bertanya kepada anak 'angkat' nya itu.

"Mika bz skit lah mommy. Lagi pun syarikat Mika ada projek dengan E.K Holdings. Syarikat tu bukan kaleng ii tau mommy" Balas Michael malas.

"Bz bz bz. Tak habis ii dengan bz tu. Kalau bz je memanjang macam mana kehidupan Mika lepas kawin dengan Sally nnti? Mommy pun kesian jugak dengan Sally tu. Dari pagi sampai ke malam buta pun asyik call mommy je" Rozita membebel. Michael membuat muka. 'Tak habis ii dengan Sally. Bukannya die duduk dekat mommy pun. Sini ii je. Mesti Sally mengadu ni' Getus hati Michael.

"Mika?! Dengar tak apa yang mommy cakap ni ha?!"

"Ye ye Mika dengar. Lepas habis projek tu Mika balik lah dekat Malaysia tu. "

"Mommy nak bulan dep-" kata ii Rozita dipotong oleh Michael.

"Okay bye mommy. Sayang mommy tau. Kirim salam Mika dekat daddy. Assalamualaikum" Kata Michael.

"Haih. Ye la ii. Waalaikumussalam"

Talian dimatikan sendiri oleh Michael. Dia merebahkan diri di atas sofa yang terdapat di ruang tamu itu. Dia melihat jam tangannya. Lalu membuntangkan mata.

"Dah pukul 11 ni. Mana dia? Takkan tak pergi kerje kut. " Pelbagai andaian negatif berada di dalam fikiran Michael.

Dia 'curi tulang' ke? Dia malas nak pergi kerja ke? Dia buat ape eh?

Ah!

Bodohlah kau Michael. Kau pergi lah rumah dia! Tapi mana rumah dia?

Michael mengambil kunci motor nya. Dia bergegas keluar dari rumah itu selelas pintu utama dan pintu pagar dikunci. Destinasi dia kini adalah syarikatnya. Dia pasti, semasa dia interview Erin,dia mencatat semua hal ii Erin kecuali peribadi.

Skip
......

Bella terpaksa menanggung malu di depan semua orang demi Erin. Mukanya merah padam menahan marah. Marahnya bertambah apabila melihat Erin yang sedang kusyuk makan makanan yang dipesannya tadi.

"Kau ok ke tak lagi ni?" Tanya Erin. Hairan jugak dia. Duk kuis-kuis makanan.

"Kau ada nampak aku ok sekarang ni Erin?" Bella bertanya kembali kepada Erin.

"Tak okey" balas Erin. Bella menepuk meja. Erin yang sedang menghabiskan sisa baki air nya itu tersedak. Tangannya menggapai tisu yang telah disediakan bagi kemudahan pelanggan."si*l lah kau ni Bella" maki Erin.

"Sorry lh senah aku marah sangat tadi" Bella bermain dengan rambutnya yang panjang.

"Marah sebab apa?" Erin bertanya. Bella terus berubah riak.

"Sebab kau lah senah wehh. Kau tahu betapa malunya aku ni tadi tunggang kau sambil bawak motor dengan pakai baju tidurnya. Lebih ii lagi bila berhenti dekat lampu isyarat tu. " luah bella. Erin melepaskan tawanya selepas lama bertahan  ketika bella menceritakan hal tersebut. Sampai terkeluar air matanya. Krlakar sangat!

"Alah kau ni pun. Rilek la baju tidur je pun bukannya aku bogel depan orang ramai" balas Erin dalam tawanya. Bella memandang erin tajam.

Hilang terus panas di badan Erin. Hanya pening sahaja.

"Ish!malas lah aku nak layan kau. Dah ii. Jom balik"

Bella memanggil waiter. Selepas membuat bayaran,mereka mula meninggalkan tempat itu.

.......

Michael sudah kepenatan gara-gara hanya mencari pasal maklumat orang gajinya iaitu Linda a.k.a. Erin.

Habis bersepah dengan dokumen dan fail ii yang penting berada di atas lantai pejabat Michael itu.

Tok tok tok

Pintu pejabat yang diketuk oleh seorang lelaki yang amat dikenali oleh Michael. Leo.

"Kau ni dah kenapa Michael? Bersepah je ni" Tanya Leo sebaik sahaja di melangkah masuk ke dalam pejabat itu.

Michael mengendahkan Leo malah dia asyik termenung di luar tingkap pejabatnya.

"Kau broken dengan Sally ke?" Leo meneka.

"Huh,buat ape pulak aku nak broken dengan dia" Balas Michael dingin.

"Kau kan ada cerita dekat aku yang boyfriend dia datang rumah dia hari tu"

"So?lantak lah minah tu nak curang ke,nak mampus ke aku tak kisah"

"Jadi.....kau....risau pasal maid kau ke?" Leo dapat melihat riak wajah Michael yang gusar. Leo mengeluh. Sah!

"Kenapa dengan dia? Kau dah jatuh cinta dengan dia ehh" Leo menarik kerusi yang bertentangan dengan Michael lalu duduk.

"Ish!apa pulak kau ni jauh sangat travel. Aku risaukan dia..sebab dari tadi aku call tak jawab. Mesej tak reply. Dari pagi tadi aku tunggu dia datang rumah aku. Aku datang sini pun sebab nak cari fail yang ada maklumat pasal dia " Kata Michael panjang lebar. Leo mengangguk faham. Dia melihat fail dan kertas ii yang bertaburan di atas lantai. Matanya tertancap pada satu fail yang bewarna kelabu. Dia mengambil fail itu lalu membelek satu persatu butiran yang berada di dalam fail itu.

Selepas Leo membaca butiran yang terdapat di dalamnya,dia terus melemparkan fail itu kepada Michael.

"Pebende ni?" Tanya Michael.

"Kau baca lah. Itukan maklumat yang kau nak"

Michael membaca satu persatu. Tanpa sedar,dia menguntum sebuah senyuman yang sudah lama disorokkan oleh orang ramai. Leo tersenyum sinis melihat Michael.

'Huh,dari riak muka kau pun aku dah tahu Michael'

"Eh leo,nanti teman aku tau"

"Teman pergi mana?"

"Ikut je lah"

_______________________________________________

IENA NAK LEMPAR FON BILE LEPAS BACE SMULE CITE IENA SENDIRI

Btw abaikan typo.

Kalau cite ni makin lama makin mengarut entah lah😂

Vote

She's My Maid (c)Where stories live. Discover now