Bab 55: Kawan menjadi lawan!

128 10 2
                                    

 JAM di dinding tepat menunjukkan pukul 5.45 pagi. Yurina bangun dari atas katil sambil menguap. Dia menuju ke arah katil Henna di sebelahnya untuk membangunkan Henna sekali. Dengan hanya sekali sentuhan, Henna tersedar. Henna amat senang untuk dikejutkan. Yurina menyuruh Henna mandi dahulu. Henna sekadar mengangguk perlahan sambil menuju ke arah bilik mandi. Sementara itu, Yurina menuju ke arah bilik Mina, Tina dan Ayumi untuk sedarkan mereka pula.

Usai mandi, Henna menuju ke dapur untuk menyediakan sarapan pagi. Manakala, giliran Yurina pula untuk mandi dan bersiap. Henna ingin membuat sandwich tuna. Dia mengambil beberapa keping roti, mentega, tin berisi tuna, ceri tomato, zukini dan salad. Setelah selesai membuat sarapan, dia ke ruang tamu dan membuka TV lalu berehat di atas sofa dengan seragam sekolahnya. Tanpa disedarinya dia terlelap. Tina dan Mina turun dengan menguap.

Mereka sudah bersiap untuk ke sekolah dan menuju ke arah meja makan. Tina mengambil satu sandwich dan menyuapkannya di dalam mulut. Mina turut melakukan hal yang sama namun, dalam keadaan mengantuk. Yurina menuruni tangga dengan laju lalu menghempuk kepala Mina perlahan dengan tangannya. Mina tersedar.

"Aduh, apa hal pukul kepala orang ni!? Ada otak tahu tak dalam ni." marah Mina masih mengunyah.

"Nak makan buat cara makan. Nak tidur, buat cara tidur. Tak eloklah. Kalau yang kau pegang tu pisau ke, garpu ke pastu kau tiba-tiba tertidur dan pisau tu mencucuk mata kau macam mana?" balas Yurina sambil menarik kerusi untuk duduk.

"Hei, kenapalah kepala kau ni suka fikir benda tragis. Kau nak arah filem aksi seram ke apa. Eloklah kau amik peluang untuk mengarah filem ni. Konfem ramai peminat nak tengok cerita gila kau tu." balas Mina semula. Yurina tersenyum nipis.

"Mana Henna?" soal Tina menyampuk secara tiba-tiba. Yurina memandang Mina.

"Kenapa pandang aku? Aku tak sembunyikan dialah." marah Mina. Yurina tergelak kecil.

"Aku tak pandang kau, aku pandang sofa ruang tamu kita. Mesti dia tengah 'melantak' kat sana." ujar Yurina bingkas bangun dan menggerakkan Henna di sofa itu. Henna bingkas bangun dan mengikuti Yurina ke meja makan.

"Kau mengantuk ke Henna? Tak payah pergi sekolahlah. Aku teman kau kat rumah. Kau amik MC." cadang Mina yang sememangnya malas untuk sekolah. Yurina menghempuk kepala Mina untuk kali kedua dengan tangannya lagi.

"Engkau kalau malas nak ke sekolah, jangan ajak kawan ponteng sekali dengan kau. Teruklah kau ni." marah Yurina lembut. Mina mengeluh panjang.

"Aku tak fahamlah kenapa kita kena masuk sekolah tu. Tak boleh ke kita lindungi bandar ni dengan duduk kat rumah atau bekerja ke. Kau tak bosan ke pergi sekolah. Kita dah lepas sekolah sebelum ni. Berapa banyak kali nak masuk menengah ni. Bosanlah, jumpa pelajar sekolah yang perangainya entah apa-apa, jumpa cikgu, buat kerja sekolah yang memang aku sebelum ni pun susah nak siapkan. Waduh, aku tak puas hati. Aku nak keluar boleh tak, aku duduk di rumah. Korang jelah pergi sekolah dan telefon je aku kalau ada apa-apa berlaku di sana. Tolonglah." rayu Mina membuat muka kesian.

"Tak boleh. Kalau kau nak berhenti sekolah, baik kau juga berhenti menjadi Night Stalker. Berikan batu permata itu kepada orang lain." celah Ayumi yang menuruni tangga sekolah mereka dengan perlahan dan menuju ke arah meja makan.

"Apa masalahnya kalau aku berhenti pun. Kau iri hati kan, kalau kau tak nak ke sekolah itu, bagitahu ajelah." balas Mina laju sambil menjeling Ayumi.

"Kau tak ada kuasa terbang. Kalau apa-apa berlaku di sekolah, ianya mengambil masa sekurang-kurangnya 15 minit untuk kau sampai ke tempat kejadian atau mungkin juga hampir 30 minit memandangkan bas atau teksi berkemungkinan terlewat atau tidak datang pada waktu itu. Kalau kami perlukan kuasa kau pada waktu genting itu, dan engkau tidak muncul tepat pada masanya, ianya akan membahayakan nyawa kami. Jadi, kau tak ada pilihan lain." jawab Ayumi tenang.

OLIENPIECE 1 : Wira Terakhir (Musim 2)Where stories live. Discover now