"Apa ni Appa?"
Minho membuka sampul surat bersaiz A4 yang baru dihulur oleh Tuan Lee padanya.
"Dokumen penyerahan saham klinik?"
Minho mengerutkan dahinya membaca isi dokumen yang baru dikeluarkan dari sampul itu.
"Appa rasa dah tiba masanya Appa serahkan saham Appa pada kamu. Kamu layak dapat klinik tu. Appa dah puas bekerja. Kamu patut ambil alih sepenuhnya klinik keluarga kita tu," ujar Tuan Lee.
"Tapi Appa, rasanya Jeno-,"
"Tch, jadi anak tak sah taraf ni lagi layak dapat klinik Appa dari Jeno?"
Pintu bilik kerja Tuan Lee ditolak dari luar oleh Jeno.
"Jeno yaa, jaga bahasa kamu. Minho ni abang kamu," tegur Tuan Lee.
"Abang? Jeno tak ingin lah nak ada abang yang lahir dari rahim perempuan perampas tu!"
"Lee Jeno!"
Tuan Lee bangun dari kerusinya dengan wajah bengis.
"Kenapa? Salah ke apa yang Jeno cakap? Omma dia perampas! Kalau dia tak goda Appa, Appa takkan berskandal dengan dia sampai si Minho ni lahir!" jerit Jeno.
"Kamu memang dah melampau Jeno! Appa rasa kamu patut tahu semuanya,"
"Appa," Minho menggeleng ke arah Tuan Lee.
"Biar dia tahu semuanya Minho. Dia dah besar, dia patut tahu!"
"Tahu apa?" soal Jeno.
"Appa dengan Omma Minho dah kenal lama dan bercinta. Kami hampir berkahwin walaupun orang tua Appa tak restu. Waktu tu umur Minho dah setahun, Appa baru tamat belajar dan mampu nak tanggung mereka sendiri. Waktu kami dalam perjalanan nak daftarkan perkahwinan kami, kami kemalangan. Bila Appa sedar je, Appa dah dibawa pergi dari sini. Kami terpisah, dan waktu tu Appa dipaksa kahwin dengan Omma kamu,"
"Dipaksa? Jadi sebab tu Appa layan Omma dingin? Sebab tu Appa tak pernah hargai Omma walaupun dia dah buat macam-macam untuk Appa? Appa abaikan dia waktu dia sakit! Waktu Omma bertarung nyawa dekat hospital, Appa ke mana? Sibuk cari perempuan tak guna tu!" jeritan Jeno memenuhi segenap bilik itu.
"Sebab Omma kamu yang rancang kemalangan tu!Dia hampir bunuh kami bertiga! Kamu rasa semudah tu Appa nak terima dia?"
"Mwo? No way! Omma bukan macam tu! Tak mungkin dia sanggup buat semua tu!" Jeno menggeleng.
"Kamu tak percaya kan? Macam tu lah apa yang Appa rasa. Appa tak sangka dia yang rancang semuanya. Sampai Appa terpisah dengan anak kandung Appa sendiri,"
"Appa tipu, Omma bukan perempuan jahat," Jeno terduduk di sofa.
"Lagi satu, kamu tak sepatutnya benci Minho. Kalau bukan sebab dia, kamu takkan dapat bertahan lepas kamu kemalangan dua tahun lepas,"
Minho mengetap bibirnya. Tidak menyangka Tuan Lee akan membuka kisah dua tahun lalu saat Jeno terlibat dalam kemalangan jalan raya.
"Apa maksud Appa?" soal Jeno keliru.
"Kalau bukan Minho yang derma darah pada kamu waktu tu, Appa tak yakin kamu mampu bertahan malam tu Jeno,"
Jeno terdiam di tempatnya.
"Appa tipu. Appa tengah cuba nak buat Jeno berbaik dengan dia kan? Takkan! Sampai bila-bila pun, dia takkan layak jadi abang Jeno!"
Jeno bangun dan berlalu keluar dari situ.
YOU ARE READING
Feelings
Fanfiction"You're the sweetest feelings I know," Start|14/11/2022| End|31/12/2022|