BAB16: NEW HOME

15 1 0
                                    

Setelah memastikan semua orang pulang dengan selamat, Ashraf tiba di markas trio mematikan. Danish, Iskandar, dan Alysaa, sudah berada di rumah masing-masing manakala Fasha dihantar kerumah Alysaa. Dia melangkah masuk dan pandangannya jatuh pada sosok Aira, yang tertidur lelap di atas sofa. Jaket Raymond melingkar di tubuhnya, dan dia mengenakan baju Ashraf yang ada di markas sebagai pakaian ganti.

Luca muncul dari dapur, tersenyum kacil. "Dia tertidur lepas lama membebel sorang-sorang," katanya, meletakkan cawan kopi di atas meja.

Ashraf mengangkat sebelah keningnya. "Bebel pasal apa?"

"Pasal terjebak dengan mafia, risaukan Aiden, nak call kawan, patut lari ke tak... macam-macam lagi lah," jawab Luca sambil menggelengkan kepala. "Dia macam tak boleh berhenti bercakap."

Raymond datang dan ikut berbual. "Kau patut dengar sendiri, bos. Dia cakap tak henti-henti."

Ashraf mengetuk kepala Raymond dengan buku limanya. "Kenapa kau selimutkan dia dengan jaket je? Tak reti ambik selimut?"

Raymond menggosok kepalanya. "Kitorang dah cari, tapi sebesar-besar villa ni, tak ada selimut satu pun!"

"Ye Ash. Semua bilik kitorang dah cari" sokong Luca.

Ashraf menghela nafas. "Aku lupa semua selimut tengah basuh. Semua kena darah dari misi budak-budak ni yang lepas-lepas. Habis kotor dibuatnya."

"Sekurangnya, kami dah cuba yang terbaik," kata Luca sambil mengangkat bahu. "Tapi memang tak ada selimut."

Ashraf mengangguk. "Korang boleh balik sekarang." Dia kemudian mengangkat Aira dengan hati-hati, membawanya ke tingkat atas, ke bilik khas untuk dirinya di villa itu. Villa besar yang juga dikenali sebagai markas trio itu kadang-kadang digunakan trio mematikan untuk bersantai dan kadang-kadang mereka tidur disitu. Iskandar dan Alysaa pun sering lepak di sana.

Aira tiba-tiba nampak gelisah dalam tidurnya. "Jangan pergi... Aira sayang Aizat... rindu..." gumamnya, matanya sedikit berkedip tetapi tetap terpejam.

Ashraf mengetap gigi, merasa geram. Meskipun pernikahan mereka berdasarkan perjanjian, entah kenapa hatinya terasa panas saat mendengar isterinya menyebut nama lelaki lain. "Aizat? Siapa pulak Aizat ni?" bisiknya pada dirinya sendiri dengan nada cemburu.

Setelah meletakkan Aira dengan hati-hati di atas katil, Ashraf menguruskan luka-luka kecil di tubuhnya akibat pertempuran tadi. Di dalam bilik mandi, dia merenung sejenak. "Apa yang sebenarnya aku rasa ni?" tanyanya pada pantulan dirinya di cermin.

Setelah selesai mandi, dia kembali ke katil, memandang Aira yang tidur nyenyak. Kemeja biru mudanya yang besar tersarung elok di tubuh Aira, hampir mencapai lutut isteri kecilnya itu. Perbezaan ukuran mereka begitu jelas.

Dengan lembut, Ashraf menyelimuti Aira dengan sehelai tuala yang agak besar. "Kalau dah tidur, memang tidur mati kau ni," gumamnya dengan sambil menatap wajah Aira.

Kesokan Paginya:

Aira membuka matanya perlahan, menatap syiling yang asing baginya. Dia menggeliat beberapa kali, sambil cuba memahami di mana dia berada. Tiba-tiba dia menjerit apabila melihat Ashraf tidur di sebelahnya.

Ashraf tersentak bangun, langsung mencapai pistol di bawah bantalnya. "Apa dah jadi?" tanyanya, masih separuh mengantuk tetapi siap siaga. Pistolnya telah ter acu pada si isteri.

Aira memegang dadanya, cuba menenangkan diri. "Kenapa kau tidur sini?" tanyanya dengan nada terkejut.

Ashraf menghela nafas, meletakkan pistolnya kembali. "Tempat tidur aku. Suka hati aku lah. Kau patut bersyukur aku baik hati bagi kau tidur atas katil aku."

THE SHADOW BETWEEN USWhere stories live. Discover now