Ashraf melihat sekelilingnya yang kosong. Dia dikelilingi oleh kegelapan yang seakan-akan menelannya. Namun, di tengah kegelapan itu, memori lama mulai berputar kembali dalam fikirannya, seolah-olah dia sedang menonton semula babak-babak hidupnya.
'Aku dah nak mati ke?'
Memorinya membawa dia kembali kepada saat dimana Arshad masih hidup.
Ashraf dan Arshad sedang duduk di atas tembok batu yang menghadap ke laut, menikmati angin petang yang sepoi-sepoi bahasa. Langit sudah mula berubah warna menjadi jingga keemasan, menandakan senja hampir tiba. Ombak memukul pantai dengan irama yang menenangkan, seperti alunan lagu yang hanya mereka berdua fahami.
Wajah mereka seiras, tetapi mata biru mereka berbeza dalam cara yang halus. Mata Ashraf lebih dalam, sementara mata Arshad lebih bersinar, seperti ada cahaya harapan yang tak pernah padam.
"Bro, ingat tak masa kita kecik dulu? Kita selalu bersaing nak tengok siapa yang boleh berenang paling jauh," Arshad bersuara, wajahnya dipenuhi dengan nostalgia.
Ashraf ketawa kecil. "Aku selalu kalah. Kau memang laju macam jerung. Patutlah dipanggil Shark."
Arshad tersenyum sinis. "Well, aku memang selalu lebih hebat dari kau" kemudian dia melepaskan tawa kecil. "Tapi kau tak pernah mengaku kalah. Kau tak pernah putus asa, Ash."
Ashraf tersenyum tetapi ada sedikit kelam di matanya. "Kau tahu, kita banyak hadapi benda sama-sama. Aku harap kita boleh terus macam ni selamanya."
Arshad menggeleng. "Kehidupan ni tak pernah janji apa-apa, Ash. Cuma satu yang pasti, kita akan sentiasa ada untuk satu sama lain. Apa pun yang jadi, jangan sesekali lupakan tujuan kita."
Ashraf mengangkat bahu, memandang ke arah langit. "Dunia ni memang milik kita, bro. Kita tak boleh lari dari nasib. Apa yang penting, kita hadapi bersama. Kau ada aku, aku ada kau."
Arshad tersenyum. "Ya, betul. Sebab tu aku tak pernah takut. Aku ada kau, aku tak perlu risau. Kau sentiasa di belakang aku, kan?"
"Always." balas Ashraf dengan senyuman penuh keyakinan.
Arshad tersenyum lebih lebar. "Dan kau takkan pernah keseorangan selagi aku hidup."
Kata-kata itu kedengaran biasa pada waktu itu, tetapi kini, ia menjadi pedih.
Kemudian, kenangan itu hilang, digantikan oleh saat mereka bertiga. Arshad, Ashraf, dan Iskandar
Di dalam dewan latihan keluarga Kalpsiz, bunyi dentingan logam bergema. Ashraf dan Arshad, masing-masing memegang pedang logam khas, sedang berlatih dengan sepupu mereka, Iskandar.
Iskandar bergerak dengan kelincahan ular, cuba mengelirukan kembar dengan gerakannya yang licik. Dia menyerang dari arah kanan, tetapi Ashraf pantas bertindak, menangkis serangan itu sambil Arshad menyerang dari arah bertentangan.
"Cepat betul kau ni, Ash!" Iskandar mengeluh sambil berundur, matanya berkilat dengan keseronokan. Kemudian matanya beralih pada Arshad pula. "Patutlah kau digelar 'Shark'. Ganas betul serangan kau."
Arshad ketawa, mengangkat pedangnya ke udara. "Dan jangan lupa, ada 'Shark' dan 'Mostro' kat sini! Kau mungkin 'The Silent Snake', Iskandar, tapi ikan jerung dan monster ni akan makan ular macam kau untuk sarapan!"
Iskandar tersenyum licik. "Tengok siapa yang makan siapa," jawabnya, sebelum menyerang kembali, menghidupkan semula pertarungan mereka yang penuh tawa dan semangat juang.
Memori itu beralih pada kenangan yang lain, yang lebih indah dan hangat bersama keluarganya
Malam itu sunyi. Bulan sabit menggantung di langit, dikelilingi bintang-bintang yang berkelip samar. Dalam rumah besar keluarga D'Valentini, lampu-lampu dinyalakan, menerangi ruang tamu dengan cahaya hangat.
YOU ARE READING
THE SHADOW BETWEEN US
ActionAshraf Rizzi D'Valentini: Jejaka bermata biru yang dibesarkan dalam bayangan kematian, seorang mafia terkenal yang memburu pembunuh abang kembarnya, Arshad. Pada usia 24 tahun, dia telah menundukkan banyak musuh, menyembunyikan identiti dibawah nama...