Pagi itu, Ashraf bersiap di bilik tidur mereka yang luas. Dia berdiri di hadapan cermin, mengenakan kemeja putih berbutang yang terletak kemas di atas tubuh tegapnya.
Tangannya membetulkan kolar kemeja, kemudian menarik tali leher sutera berwarna biru laut, mencocokkan dengan warna matanya.
Jaket sut hitam yang tersangkut di kerusi disarungkan ke bahu. Sepasang kasut kulit hitam berkilat disarungkan, melengkapkan penampilan seorang CEO yang penuh wibawa. Dia menyikat rambut hitamnya yang sedikit ikal ke belakang dengan rapi, memastikan tiada satu helai pun yang terkeluar dari tempatnya.
Walaupun dia seorang mafia, dia tahu untuk berpenampilan formal untuk kerjanya sebagai head of sales manager yang menuntut formaliti.
Di dalam bilik pakaian, Aira sedang berdiri di hadapan almari pakaian. Dia memilih gaun putih sederhana dengan potongan yang elegan, sesuai untuk dipakai di hospital. Gaun itu membuatkan dirinya kelihatan anggun dan profesional pada masa yang sama.
Dia menyarungkan kot lab putih di atas gaunnya, menandakan peranannya sebagai seorang doktor. Rambut hitam panjangnya diikat kemas ke belakang, wajahnya disapu dengan sedikit solekan tipis. Sepasang kasut tumit sederhana tinggi melengkapkan penampilannya.
Ketika Aira melangkah keluar dari bilik pakaian, dia berhenti sejenak di ambang pintu, matanya merenung Ashraf yang sedang membetulkan tali lehernya.
Ashraf turut berpaling dan mata mereka bertemu seketika. Ashraf terpegun, wajahnya terpancar dengan kelembutan yang jarang dilihat oleh orang lain. Namun, dengan cepat mereka mengalihkan pandangan masing-masing.
"Dah siap?" tanya Ashraf, suaranya tenang tetapi penuh perhatian.
Aira mengangguk, tersenyum kecil. "Dah. Kau?" balasnya.
"Of course" Ashraf mengangkat bahu, seolah-olah ia tidak memerlukan penjelasan lagi. "Jom breakfast dulu, aku lapar" katanya sambil memimpin Aira keluar dari bilik.
Mereka berdua duduk di meja makan, di mana hidangan sarapan pagi sudah siap dihidangkan Aira. Roti bakar dengan jem, telur hancur, dan jus oren segar diatur rapi di atas meja. Ashraf menyedut jus oren dari cawan. Aira memandang suaminya yang tampak menikmati minumannya, senyum tipis di bibirnya.
"Kau dah mula terima kerja aku ni?" tanya Ashraf, memandang Aira di sebalik cawan jus.
Aira tersenyum lembut. "Aku cuba. Lagipun, ini hidup kau sebelum kita kahwin, dan aku tak ada hak nak suruh kau ubah," jawabnya dengan tenang. "Aku pun ada kerjaya aku sendiri yang kau dah mula terima. So, it's fair."
Ashraf mengangguk perlahan, menghargai penerimaan Aira. "Baguslah kalau macam tu. Aku tak nak kita gaduh pasal benda yang sama berulang kali," balas Ashraf.
"Betul tu," Aira setuju sambil mengambil sepotong roti bakar. "Aku pun cuba untuk terima kau dengan cara hidup kau. Asalkan kau selamat, itu yang penting."
Ashraf mengangguk, sambil menyedut jus orennya lagi. "Kau pun hati-hati dekat hospital tu, banyak kes sekarang ni. Kalau apa-apa, call aku terus," pesan Ashraf.
"Aku tahu. Kau pun jangan terlalu keras kepala. Kalau tak sihat, bagitahu aku," Aira membalas, suara penuh perhatian.
"Deal. Tapi Aira, kalau Ray bangun, bagitahu aku tau," Ashraf menambah, tiba-tiba suaranya menjadi serius.
"Ray? Dia orang kanan kau kan?" tanya Aira, mengingat perbualan mereka yang lepas tentang Raymond yang kini dalam keadaan koma.
"Ya, dia dah macam adik aku. Dia tinggal dengan aku sejak umur 15 tahun. Dan dia pengikut aku yang paling setia," Ashraf menjelaskan, suaranya penuh kebanggaan.
YOU ARE READING
THE SHADOW BETWEEN US
ActionAshraf Rizzi D'Valentini: Jejaka bermata biru yang dibesarkan dalam bayangan kematian, seorang mafia terkenal yang memburu pembunuh abang kembarnya, Arshad. Pada usia 24 tahun, dia telah menundukkan banyak musuh, menyembunyikan identiti dibawah nama...