BAB 59: KESETIAAN YANG UTUH

5 0 0
                                    

Khairul tiba di hadapan rumah ayahnya. Setiap kali dia datang ke sini, perasaan tidak pernah tenang—sejak kecil, rumah ini penuh dengan memori yang sukar untuk dilupakan.

Dengan dada yang penuh resah, dia menarik nafas panjang sebelum melangkah ke dalam. Sebelum memulas tombol pintu, dia teringat kembali perbualannya dengan Ashraf dan Danish sebentar tadi.

Flashback:

"Bro, aku betul-betul tak tahu nak buat apa sekarang. Buntu, kepala aku serabut," luah Khairul sambil memandang ke lantai, cuba mencari ketenangan di tengah kekeliruan.

Ashraf mengusap dagunya, wajah serius sambil cuba mencari solusi yang terbaik. "Kita kena fikir dengan kepala dingin, Trev. Kalau kita bertindak terburu-buru, kita sendiri yang akan jadi mangsa," katanya perlahan tetapi tegas.

Danish bersandar ke dinding, tangannya dihulurkan ke belakang kepala. "Betul tu, bro. Tenang dulu. Kita kena fikir panjang. Silap langkah, memang habis kita," dia menekankan sambil memandang Ashraf untuk mendapatkan persetujuan.

Ashraf mengangguk. "Andres..." dia terhenti, matanya menjeling Khairul seketika sebelum meneruskan, "ayah kau bukan orang sembarangan, Trev. Dia bukan macam kita—kalau dia tahu kita bertindak tanpa rancang, mati kita."

Khairul mengeluh panjang. "Aku tahu... aku tahu, Ash. Tapi aku betul-betul tak boleh fikir sekarang. Kepala aku serabut. Korang ada plan tak? Please, aku perlukan bantuan korang."

Danish memandang Khairul dengan lebih serius kali ini. "Aku rasa, kau kena jumpa ayah kau dulu. Tengok apa dia nak cakap. Dia tak mungkin dedahkan semua plan dia sekarang. Kita mainkan langkah ini dengan hati-hati."

Ashraf mengangguk bersetuju. "Betul, Nish. Kau jumpa dia dulu, Trev. Tengok apa yang dia nak. Kalau ada apa-apa yang pelik, bagitahu kami terus."

Akhirnya, Khairul bersetuju. "Okey, aku akan jumpa dia."

End Flashback

Khairul menarik nafas panjang, cuba menguatkan hatinya sebelum mengetuk pintu bilik pejabat ayahnya. "Ayah, Trev ni," panggilnya perlahan tetapi cukup jelas.

Suara garau Andres kedengaran dari dalam. "Masuk."

Khairul menelan liur sebelum memulas tombol pintu, melangkah masuk ke dalam bilik yang sudah penuh dengan asap curut.

Bau yang menyesakkan dada, tetapi dia sudah biasa. Dia berdiri di hadapan meja besar ayahnya, cuba mengawal getaran di tubuhnya.

"Ayah nak jumpa Trev?" Khairul bersuara, cuba berlagak tenang walaupun jantungnya berdegup kencang.

Andres mengangguk perlahan. "Aku nak bagi kerja dekat kau. Ada beberapa orang dari Bloodies yang masih hidup. Mereka ditahan dekat basement. Aku nak kau korek rahsia daripada mereka. Cari di mana saki-baki Bloodies yang masih tersisa."

Khairul menelan air liur, cuba menyembunyikan rasa gugupnya. "Baik, ayah," katanya dengan nada yang tenang, walaupun di dalam, dia cuba keras untuk tidak panik.

Namun ayahnya bukan orang yang mudah ditipu. Wajah Andres tiba-tiba berubah bengis, matanya tajam memerhati anaknya. "Trevino. Ada sesuatu yang kau sembunyikan daripada aku?"

Khairul merasakan darahnya berderau. Hatinya mula diselubungi rasa takut yang mendalam. Dia tahu, setiap kali ayahnya memanggilnya 'Trevino' ada sesuatu yang tidak kena.

Namun, dia masih cuba berlagak tenang. "Tak ada apa-apa, ayah. Semua okey."

Andres bangun dari kerusinya, mendekati Khairul dengan langkah yang perlahan tetapi berat. "Kau tahu aku benci penipu, kan?"

THE SHADOW BETWEEN USWhere stories live. Discover now