Di ruang tamu rumah Danish, suasana sunyi dipecahkan dengan bunyi tap tap papan kekunci. Danish khusyuk memerhati skrin laptopnya, cuba menjejaki lokasi telefon Aira yang hilang isyaratnya sejak sejam lalu. Ashraf pula tidak betah duduk diam, berdiri sambil berjalan mundar-mandir.
"Jumpa apa-apa tak?" Ashraf bertanya, nada suaranya sedikit mendesak.
Danish mengerling sedikit sebelum kembali fokus pada kerjanya. "Sabarlah sikit, aku tengah cari ni."
Ashraf menghela nafas panjang, cuba menenangkan dirinya. Namun, setiap detik yang berlalu terasa seperti jam baginya. Dia tidak dapat menghilangkan perasaan resah yang membuak-buak di dalam hatinya.
Danish berhenti sejenak, matanya terpaku pada skrin. "Kau ni memang nak kena, kan? Aku dah kata dia dekat hospital" Danish menyuarakan, jari-jarinya masih lincah di papan kekunci.
"Maybe dia ada shift malam" sambung Danish, memandang Ashraf dengan senyuman senget. "Atau dengan Azril~"
Tidak semena-mena, Ashraf mengambil bantal sofa yang ada berdekatan dan menghempasnya ke muka Danish. "Diamlah!"
Danish ketawa kecil, mengangkat tangan tanda mengalah. "Gurau je."
Ashraf tidak berkata apa-apa. Dia terus melangkah ke arah pintu, tangannya mencapai helmet dan kunci motosikal.
Hatinya mula rasa tak sedap. "Aku nak ke hospital. Selagi aku tak nampak Aira dengan mata kepala sendiri, aku tak akan tenang."
Danish menghentikan tawa, menyedari ketegangan di wajah Ashraf. "Kau ni betul-betul dah jadi suami takut bini ke?"
"Aku dah call Randy banyak kali. Tak angkat langsung. Aira mungkin sibuk, sebab dia doktor. Tapi Randy tu anak buah aku, sepatutnya dia lapor perkembangan," Ashraf mengeluh, lebih kepada dirinya sendiri. Hati makin resah.
Danish yang sedang bersandar di pintu hanya mengangkat bahu. "Kau nak aku track Randy pulak tak?"
Ashraf berhenti sejenak, memandang Danish dengan serius. "Tak payah... Biar aku..."kata-kata Ashraf terhenti apabila telefonnya berdering. Nama Randy tertera di skrin. Dia terus membuang helmetnya, menekan butang hijau dengan pantas.
"Helo? Randy, kau kat mana? Apa masalahnya, kenapa kau tak angkat call dari tadi?" Suara Ashraf tegang.
Namun, suara di hujung talian bukanlah Randy, tetapi seorang lelaki lain. "Maaf, encik. Pemilik telefon ini cedera, kepalanya seperti dipukul dengan objek tumpul. Dia ditemui di taman hospital tadi dan sekarang sedang diberi rawatan. Dia belum sedar lagi."
Darah Ashraf berderau. Jika Randy cedera, bagaimana pula dengan Aira? Hatinya terasa mencengkam. Wajahnya berubah tegang.
Danish yang memerhati dari jauh mula menyedari perubahan pada riak wajah Ashraf. Walaupun dia tidak dapat mendengar perbualan di telefon, dia tahu ada sesuatu yang tidak kena.
Tanpa banyak bicara, Danish mencapai helmet dan kunci motornya. "Aku ikut kau"
Ashraf hanya mengangguk. Dia menamatkan panggilan dengan segera. "Randy cedera di kepala dan masih tak sedar."
Mereka berdua segera keluar dari rumah Danish dan meluru ke hospital, dengan hati yang penuh kerisauan tentang nasib Aira.
Di Hospital:
Malam itu, suasana hospital agak lengang. Ashraf dan Danish berjalan pantas menuju ke ruang resepsi. "Ada nampak Dr. Aira Damia?" Ashraf bertanya kepada jururawat yang bertugas.
Jururawat itu menggeleng. "Rasanya dia dah balik, encik. Kami tak nampak dia sejak petang tadi."
Ashraf dan Danish saling berpandangan. Mereka terus mencari kelibat Aira, namun tidak menjumpainya. Mereka bertanya kepada doktor dan jururawat di situ, namun semuanya memberi jawapan yang sama—mereka tidak nampak Aira sejak petang tadi, mungkin dia sudah pulang.
YOU ARE READING
THE SHADOW BETWEEN US
ActionAshraf Rizzi D'Valentini: Jejaka bermata biru yang dibesarkan dalam bayangan kematian, seorang mafia terkenal yang memburu pembunuh abang kembarnya, Arshad. Pada usia 24 tahun, dia telah menundukkan banyak musuh, menyembunyikan identiti dibawah nama...