Dewan latihan itu sunyi, hanya dihiasi dentingan jam di dinding dan desiran angin yang masuk melalui tingkap. Jam sudah menunjukkan jam 5 pagi dan mereka semua masih setia menemani Danish di dewan latihan. Mata Danish yang coklat muda kelihatan letih, namun penuh tekad, seolah-olah ada api yang masih menyala di dalam dirinya.
Setelah berjam-jam, akhirnya dia berjaya menembusi tembok api yang dibina oleh ayahnya sendiri. "Aku berjaya! Aku dah hack sistem! I did it! I did it!" Tiba-tiba suara Danish bergema memecahkan keheningan.
Ashraf yang sedang mengasah pisau di sudut dewan memandang Danish dengan senyuman. "Kau berjaya, bro? Waras lagi tak?" katanya sambil menghampiri Danish.
Danish tersandar di kerusi, matanya masih terpaku pada skrin laptop, tetapi keletihan jelas tergambar di wajahnya. "Ya, aku dah pecahkan tembok api tu, dan masih waras plus bijak lagi." jawabnya lemah tetapi lega, bercampur dengan ayat riaknya.
Iskandar yang berada di sudut bilik, melangkah mendekati mereka dengan senyuman. "Si genius akhirnya berjaya. So, apa yang kau jumpa? Ada nama keluar?"
Danish menarik nafas panjang, cuba menenangkan degupan jantungnya yang masih berdebar-debar. Dia mengetik beberapa butang pada keyboard sebelum memutar skrin laptop menghadap mereka. "List nama yang tahu tentang misi kita tak banyak. Selain kita bertiga, hanya ada tiga penguasa tertinggi. Then ahli keluarga kita, dan beberapa orang kepercayaan mereka which are Ariz, Alysaa, Fasha, Iskandar, Lydia, Marcus, dan Alex."
Keheningan menyelubungi dewan itu. Setiap nama yang disebutkan membawa beban yang berat di bahu mereka. Ashraf memandang Iskandar dengan mata biru lautnya yang kelihatan semakin suram. "Jadi, siapa yang kita boleh percaya?" tanyanya, suaranya rendah namun penuh dengan tekanan.
Iskandar menggeleng perlahan, wajahnya serius. "Kita tahu ahli keluarga kita sendiri bukan pengkhianat."
Khairul mengangkat sebelah keningnya. "What about Ariz? Dia kan selalu benci Ash. Dia mungkin ada niat tersendiri. Tak mustahil kan?"
Danish mengerutkan dahi, kelihatan tidak selesa dengan idea itu. "Ariz? Dia memang selalu iri dengan Ash, tapi untuk tuduh dia tu..."
Sebelum Danish sempat menghabiskan ayatnya, Ashraf segera menyampuk dengan nada yang lebih tegas. "Tak mungkin. Ariz selalu tak puas hati dengan aku, tapi dia takkan buat sesuatu yang boleh ragut nyawa aku." Ashraf menarik nafas panjang, seolah-olah cuba menenangkan dirinya sebelum meneruskan. "Aku lebih kenal abang aku daripada orang lain. Walau macam mana dingin dia nampak, Ariz tetap lindungi adik-adik dia... walaupun dari balik bayangan."
Khairul dan Danish saling berpandangan, kelihatan ragu-ragu. Iskandar hanya diam, mendengar dengan teliti. Dia juga tahu Ariz selalu melindungi Ashraf walaupun selalu bertengkar.
Ashraf melangkah ke hadapan, matanya memandang kosong ke lantai sambil ingatan-ingatan lamanya muncul dalam fikiran. Ariz memang selalu lindunginya sejak kecil, walaupun dia dingin dan berlagak macam tak kisah. "Kalau nak tuduh, tolong singkirkan abang aku dari list"
"Percayalah, Ariz takkan pernah khianati keluarga dan Kalpsiz." Iskandar menyokong. Akhirnya mereka semua bersetuju untuk keluarkan Ariz dari senarai kemungkinan.
"Ok, kalau kita tolak semua ahli keluarga, yang tinggal cuma Lydia, Marcus, dan Alex. Salah seseorang mungkin sedang bermain api." Iskandar memandang wajah mereka bertiga silih berganti. Wajahnya tenang tetapi penuh waspada. "Aku tahu korang takkan percaya macam tu je, tapi kita tak boleh abaikan kemungkinan tu."
Khairul yang selama ini tenang, tiba-tiba mencengkam kerusi di sebelahnya, wajahnya berkerut marah. "Kau serius? Lidya tu... dia bukan macam tu!" suaranya meninggi, menampakkan betapa susahnya dia menerima kenyataan itu. Lidya adalah cinta hatinya, dan dia tak dapat membayangkan wanita yang dicintainya itu mungkin terlibat dalam pengkhianatan ini.
YOU ARE READING
THE SHADOW BETWEEN US
ActionAshraf Rizzi D'Valentini: Jejaka bermata biru yang dibesarkan dalam bayangan kematian, seorang mafia terkenal yang memburu pembunuh abang kembarnya, Arshad. Pada usia 24 tahun, dia telah menundukkan banyak musuh, menyembunyikan identiti dibawah nama...