37| Nieuw meisje

284 10 17
                                    

'Vera het Lam? Heb jij je werkstuk af?' Ik slik even als ik mijn naam hoor. Het geroezemoes sterft weg. Hoezo nou ineens wel? De docent kan niemand stil krijgen maar als ik naar voren moet lopen ineens wel. Ik sta op uit mijn stoel en pak het opgevouwen uitgeprintte blaadje van mijn tafel af waarna ik langs alle andere tafels loop om vervolgens het gefluister te moeten ondergaan:

'Huh, ze had toch geen moeder'
En
'Wacht, heeft ze het over thuis gedaan, inclusief der vaders?'

Ik leg het opgevouwen blaadje op het bureau van de docent Nederlands en loop gauw weer terug naar de achterste tafels, waar ik ofcourse alleen zit.

Heel de dag was ik gewoon in de woonkamer gaan zitten met de laptop van papa Matthy. Ik had alles opgeschreven wat me te binnen schoot, vader na vader kwam na de opnamens binnen en hebben me geholpen met de puntjes op de i te zetten. Nu nog afwachten of het allemaal waard was.

'Niet te hard zijn voor jezelf' hoor ik papa Koen weer zeggen in mijn hoofd. Precies pap, het komt vast goed.

-

'Vera!' Ik draai me om als ik mijn brooddoos uit mijn tas haal. Ineens staan de helft van de meiden uit mijn klas voor me. 'Eh hey, wat is er?' Vraag ik een beetje beduusd nu de helft van de meidengroep voor me staat. 'We hadden dus een vraag' begint Sofie. 'En dat is' reageer ik als ik ze één voor één aankijk. 'Nou, er komt het volgende uur een nieuw meisje, en wat heb je allemaal in dat verslag geschreven? Like, je heb geen moeder enzo' ratelt ze in één keer door.

Ik moet ff de informatie verwerken. Een nieuw meisje? En ze willen weten wat ik in dat kaulo verslag heb geschreven. Ik kijk weer op, 'en wat gaat jullie dat aan' zeg ik terwijl ik een wenkbrauw op trek. 'We wilde het weten, dus' ik vind het nogsteeds raar. Wie wil er nou iets van mij weten? 'Nouja, gewoon dingen over thuis, das toch logisch' reageer ik alsof ik dom ben. 'Dus alleen over je vader?' 'Correctie, vaders ja' zeg ik met een kleine grijns terwijl ik een blik op de klok werp. 'Maar, nieuw meisje?' Ga ik door alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

-

'Ik snap het over dat nieuwe meisje' zeg ik als ik de laatste hap van mijn brood naar binnen werk. Sofie en Sara samen met nog 4 meiden zitten voor me aan een soort picknicktafel in de aula. Zo erg zijn ze nu ook weer niet. Ik had ze veel bitcher verwacht. 'Oke nu over je vaders' gaat Sofie verder met de nadruk over vaderS. 'Wat willen jullie weten, jullie weten toch dat ze de Bankzitters zijn of wat' ze knikken allemaal. 'Ja maar hoe, hoe zijn ze je vaders want je heb er toch maar één?' Ik heb eigenlijk helemaal geen zin in dit gesprek. Daarom zucht ik ook even terwijl ik mijn brooddoos weer opberg. 'Ja klopt, ik heet ook 'het Lam' Matthy is mn echte vader, als je nadenkt kan je het opzich wel begrijpen' zeg ik glimlachend.

'Heb je een punt-' de bel gaat. 'We hebben Wiskunde' zegt een andere meid die gelijk opstaat. Gered door de bel. Gelukkig. 'Welk lokaal?' Vraag ik dan ook snel.

-

'Dit is Amy, Amy dit is klas 2k2' zegt de docent Wiskunde als ze een verlegen iets donkergetinde meisje met zwart stijl haar naar binnen ziet lopen. 'Hey' zegt ze zachtjes in het doodstille lokaal. Na een paar seconden gaat het geroezemoes beginnen, ik bekijk haar eventjes, ze kan vast een leuk meisje zijn. 'Ehm Amy, je mag naast Vera daar zitten in de hoek, oke?' Ze kijkt even op, ineens hebben we oogcontact, ze glimlacht lief maar tegelijkertijd worden haar ogen iets groter. Ik kan al bijna ruiken waardoor dat komt. Ze pakt haar tas en loopt snel naar me toe door het gangpad. Ze word aan alle kanten aangekeken. Wat ik ook niet gek vind. Dat werd ik ook omdat ik de 'dochter van' ben.

Ik laat mijn stoel op 4 poten landen en ga een keer door mijn hoge staart heen. 'Oke dan gaan we nu beginnen met de les' begint de docent. Amy kijkt even naar me. 'Mag ik iets vragen' fluistert ze terwijl ze naar me toe buigt. Ik buig ook iets naar der toe en ruik gelijk haar parfum. Niet per se mijn smaak. 'Ja' zeg ik dan ook, wetend waar het over gaat. 'Misschien irritante vraag maar ben jij de dochter van Matthyas het Lam van de Bankzitters?' Somt ze zo op. Ik buig iets terug en kijk snel naar de docent die niks door heeft. Dan knik ik. Haar ogen worden nog groter dan dat ze al waren. 'Lijkt me leuk om verder vriendinnen te worden' glimlacht ze. 'Lijkt me ook heel leuk' fluister ik glimlachend terug waarna ik weer naar achter ga zitten op 2 poten. Misschien is ze echt wel aardig!

-

De week gaat voorbij. Amy en ik zijn closer geworden en Sara en Sofie kijken me de laatste tijd steeds stommer aan. Lauren kijkt daarentegen steeds verliefder lijkt het wel. Het is vrijdagmiddag, het laatste uur.

'Hey Veer, ik had een vraagje he' zegt Amy als we het lokaal in lopen. Ze schuift een zwarte lok achter haar oor. 'En dat is?' Vraag ik terwijl we weer ons gebruikelijke plekje opzoeken. 'Zullen we een keer afspreken? Bij jou of bij mij' zegt ze met een lieve glimlach. Ik denk even na als we neerploffen op de stoelen in de achterste rij. Waarom ook niet? Ik heb eigenlijk nog nooit met iemand afgesproken, puur omdat niemand me mocht en kende. 'Eh ja, waarom ook niet?' Zeg ik terwijl ik mijn spullen uit mijn tas haal. 'Bij wie eerst?' Vraag ik door. Ze haalt een pen uit haar etui en beweegt hem tussen haar vingers. 'Naja, we kunnen bij mij en dan kunnen we naar een zwembad gaan ofzo, het is laatste tijd echt zomer aan het worden!' Zegt ze waarna ze me weer aankijkt.

Ik sla mijn Engels boek open. Ineens schiet het me te binnen dat ik letterlijk een zwembad in de tuin heb. Dan kunnen we beter eerst bij mij gaan. Maar vind ze dat wel leuk? En gaat ze niet dan het fannetje uithangen? Nee toch? Zo is ze niet. Dan ineens schiet het me ook te binnen dat Olivia weer met Stijn komt eten. Kutzooi. Wacht, maar dat is pas vanavond dus het kan wel.

Snel kijk ik op van de figuurtjes die ik teken in mijn boek. 'We kunnen wel bij mij gaan, want als je weet heeft Cada Del Huts een zwembad in de tuin' knipoog ik. Ze glimlacht. 'Ik dacht dat je het nooit zou zeggen' zegt ze lachend. 'Oooh je wachtte er gewoon op!' Zeg ik nu ook lachend. 'Tja, een beetje schijnheilig kan wel' zegt Amy terwijl ze ook haar boek openslaat. 'Vanmiddag?' Ik knik, 'afgesproken'

-NOTES-

Oehh hoe gaat dat afspraakje?

Beter, hoe gaat het met jullie?♥️
Met mij wel goed opzich.

Lijkt erop dat ze eindelijk een vriendin krijgt op de middelbare. Nou,

Groetjessss

Je zou maar 5 vaders hebben... | BankzittersWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu