Eeqbal Aqisha

8.1K 364 17
                                    

"Assalamu'alaikum"

Suraya berpaling ke arah punca suara; arah belakangnya. Membuatkan aku dapat melihat sekali gerangan pemberi Salam. Mulanya cahaya terang mengaburkan pandangan aku. Tapi kemudian, aku dapat melihat dengan jelas wajah Aryka yang terkejut beruk apabila pandangan kami bertaut.

A... Aryka.

"Eeqbal?!" Ya. Dari nada suaranya, aku tahu, Aryka pasti sangat terkejut. Ta.. tapi.. IQ tak bersalah, Aryka.

Air mata jernih Aryka menitik satu-persatu tanpa dia sedar.

Oh, please. Jangan menangis, Aryka. I can't see you cry. Wipe your tears, I'm sorry.

Aryka kemudiannya berlalu pergi dari tempat dia menyaksikan... apa yang patut aku katakan? Aksi tak senonoh? Tapi aku tak buat apa-apa.

Suraya yang tadi menindih aku, jatuh terduduk di atas lantai. Aku fikirkan dia baru tersedar ke menyesal ke hape. Rupanya lagi kuat dia ketawa. Tapi ada air mata menyelit di antara ketawanya itu. Hm.. mungkin air mata gembira? Tapi gembira kenapa?

Ah, Aryka! Patutkah aku kejar Aryka?

Aku bangun berdiri.

"Aku puas," ujar Suraya tiba-tiba.

"Gila! Apa maksud kau?"

"She deserves that. Why? Sebab aku yang selalu nombor dua! Aku yang selalu!" Teriak minah sewel tu. Apa yang dia cakapkan aku pun tak faham.

Suraya ketawa lagi. Kau elok masuk pertandingan langsuir, tau?

"Aku yang selalu berusaha. Yang selalu membaca buku. Apa yang orang tak faham, mereka tanya aku. Dalam kelas, aku yang selalu jawab soalan cikgu. While Aryka? Apa je yang dia buat? Dengan kau, dengan kau, dengan kau. Takde kerja lain. Aku ingatkan, bila Aryka dah leka pasal kau, aku dapat menandingi dia. Tapi tak! Lagi, bila peperiksaan mendatang dan result keluar, asyik dia number satu! Aku? Number dua! Aku tak faham. Kenapa senang sangat hidup dia. Jadi aku rasa, kalau aku musnahkan satu kebahagiaan dia, tak apa, kan? Dan nampaknya, Allah izinkan aku berbuat begitu. Tadi, aku balik lewat. Aku datang ke kelas kau dan jumpa kertas ni. Masa aku tengah baca isi, kau datang. Aku terus menyorok. Tiba-tiba, aku pun nampak Aryka baru datang. Masa tulah aku terfikir nak patahkan hati dia. Hah.. hahhaah.. HahAhhaAhhaA," Dan, ketawa lagi. Yeah. Deja vu sangat.

Aku melepaskan satu tumbukan padu ke pipi Suraya. Akibatnya, dia terlentang di atas lantai. And well, aku tak rasa menyesal langsung buat macam tu. Heh.

"Wow, Suraya. Kau tak faham ke? Allah dah bagi kau cukup bagus dah, nombor dua tu. Number two out of one hundred and sixty year six student. Kau still tak bersyukur? Whoa, nampaknya kau sedang menghumban diri kau dari pintu Firdaus ke dasar Jahanam. Hm.. begitulah perumpaannya," aku membalas sinis kata-katanya.

Langkah ku atur ke arah Suraya lalu merampas kertas milikku dari genggamannya. Heleh. Don't you ever steal what belongs to me. Setelah itu, aku bercadang berlalu meninggalkan perempuan tak guna itu di dalam kelas. Namun, aku berhenti di pintu belakang kelas.

"Suraya, bangun! Aku tunggu kau ambil beg, cepat. Sekolah ni keras, tau," aku mengeluarkan ayat perintah padanya. Hmm. Takpelah. Sebab sepatutnya, aku melindungi perempuan coz aku lelaki.

Sambil teresak, Suraya bangun. Lah. Tak perasan pulak aku, bila dia teresak.

"Cepat lah sikit. Aku tak ada masa lah nak tengok kau jalan berlenggang," marahku.

Walaupun aku buat begitu, bukannya bertambah pun kelajuan Suraya berjalan. Mendatar je. Aih. Ni yang aku rasa nak cepuk nih.

Suraya melintasi aku dan masuk ke kelas 6 Terbilang. Dia sedaya upaya mengelakkan pertembungan mata dengan aku. Mesti muka dah kuyup lah tu. Hah. Baru nak menyesal?

Mr. NobodyWhere stories live. Discover now