"Camane business kau? Okay?"
Aku memandang Adam yang sedang duduk di bangku jurulatih. Apa mamat ni buat? Game kan dah start?
"Aik? Kau tak main ke?" Soalku hairan. Aku mengambil tempat di hujung kiri bangku, jauh sedikit dari Adam. Beberapa pemain simpanan, aku lihat sedang duduk berehat sambil membelek-belek henfon. Langsung tak bagi perhatian kat game. Hish.. .Cikgu Farhan pula sedang tercegat di luar garisan padang, memerhati keadaan.
"Awal game, kaki dah kena sepak dek orang. Nak main apa lagi?" Soalnya sinis. Anak matanya turut melekat pada perlawanan yang sudah pun bermula lebih kurang sepuluh minit yang lalu.
"Oh..." jawabku sepatah.
"Kau tak jawab lagi soalan aku, kan?"
"Hm? Soalan apa?" Aku bertanya sambil memerhatikan Hud yang sedang melarikan gola dari gawang gol DH Knight, lalu dipintas oleh seorang pasukan lawan. What!? Kenapa teruk sangat corak permainan diorang? Bola senang macam tu pun boleh lepas? Haih... bahaya ni.
Sedang mata aku meliar mencari kelibat Arif, kornea mataku menangkap wajah seseorang yang tenang tersenyum dan memandang ke arahku. Ya! Aku pasti dia pandang aku.
Alamak, mata kami bertembung! Senyumannya semakin melebar.
"Aryka Sofea."
Sedikit terkejut, aku berpaling ke arah Adam.
"Hm?" Mataku laju membentuk bulatan apabila wajah Adam menerjah ke dalam pandanganku. De... dekatnya. Degupan jantungku mula mendendangkan macam-macam lagu.
Mata Adam yang kelihatan kuyu tepat menikam anak mata aku. Hish. Wajah aku ni nampak membosankan sangat ke sampai mamat depan aku ni macam nak terlelap aja.
"Aku paling benci dengan perempuan macam kau ni," ujarnya sebelum mengunci pergerakan aku pada kaca yang membaluti tepi dan menjadi bumbung bangku menggunakan kedua belah tangannya.
Adam kemudiannya mendekatkan wajahnya ke telinga aku. Aaah... lajunya degupan jantung aku! Keadaan sekarang sama seperti dia sedang memelukku. Terlalu dekat. Adam!! Tolonglah berhenti sebelum orang lain tersalah tafsir tentang perbuatan kita.
"Sebelum game start, Arif cakap kau pergi toilet sebab nak 'melabur'... em... sebab tu kau late," ujar Adam perlahan, mengingatkan aku kepada soalan pertama dia setibanya aku di sini. 'Macam mana business kau? Okay?'
Wajah aku mula terasa kebas dan panas dan kebas dan panas dan... membahang. Like seriously? Arif cakap macam tu?
"A.. Arif cakap macam tu?" Soalku malu-malu.
"Tak percaya?" Soal Adam yang menarik kepalanya untuk memandang anak mataku.
Aku menggelengkan kepala. Langsung tak percaya Arif akan berkata sebegitu. Sangat menjatuhkan maruah aku!
"Hmph. Duka hati kaulah," ujarnya lalu menarik kembali kedua belah tangannya.
Huh? Kau buat semua ni sebab kau nak cakap tu je? Ish... mendebarkan betul.
Adam kembali duduk di tempatnya lalu mengeluarkan headphone biru tua berjalur hitam dari beg sandangnya. Tak habis-habis. -.-.
Aku menghiraukannya lalu kembali memberi perhatian kepada perlawanan yang sedang berlangsung. Debar di hati juga semakin reda.
Aku curi-curi pandang ke arah Zaqif yang sedang duduk sambil berpeluk tubuh di bangku seberang padang. Pandangannya tidak lagi dilemparkan ke arahku.
Sorakan gol yang tiba-tiba memekakkan telingaku membuatkan aku memandang cikgu Farhan. Apa yang gol? Huh? Huh?
Kemudian, papan yang menunjukkan bilangan gol S.M.K Tengku Mahmud berubah dari 0 ke 1, manakala bilangan gol DH Knight masih tidak menunjukkan perkembangan baik.
Aku tercengang. Wait, wait... is this real??
Aku bangun dan berjalan mendekati garisan padang.
Sekali lagi, aku memandang ke arah Zaqif yang turut memandang ke arah aku. Dia menghadiahkanku sebuah senyuman manis dan kenyitan mata kiri yang membuatkan dia kelihatan sangat macho. Wuwuwu... bangga la tu, dah gol. Takpe... ada ubi, ada batas. Ada hari, insyaa Allah balas.
Aku melarikan pandangan...
YOU ARE READING
Mr. Nobody
Teen FictionAryka Sofea. Secantik nama, secantik itu jugalah tuan empunya nama. Namun, adakah perangainya secantik itu jua? Hahahaha Menjadi seorang pengurus kepada pasukan bola sepak sekolahnya, banyak kontroversi yang perlu dilaluinya memandangkan ahli yang h...