HAIIP

7.4K 387 5
                                    

"Hai, Assalamu'alaikum," ucapku dengan senyuman mekar di bibir. Tanpa segan silu, aku masuk ke kelas tahanan tersebut walaupun tak dijemput. Bukannya kelas diorang kan.

Arif dan Adam memandang aku dengan cara yang berbeza. Nak tahu tang mana bezanya? Senyuman. Haaa. Arif memandang ku dengan senyuman manakala Adam memandang aku dengan wajah bosan dia tulah.

"Wa'alaikumussalam. Kau buat apa kat sini?" Soal Arif.

"Kau tanya macam tak senang je dengan kedatangan aku, kan?" Dugaku.

"Mana adalah. Mesti kau datang nak tengok Adam, kan?"

Wah.. betul Arif. Tahniah, tahniah! Kau memang memahami aku.

"Err.. yap. Memandangkan penyangak ni dah bersihkan nama aku, apa salahnya aku melawat dia, kan?" Aku menjeling Adam di sebelah. Dah mula dah, budak ni main phone dalam kelas tahanan. Terbaik lah.

"Kau nak aku leave ke?" Soal Arif lembut.

"Hah? Err.. "

Nak ke? Takkanlah Arif nak tinggal aku berduaan dengan Adam. Itu maksiat namanya. Berduaan di tempat yang sunyi.

"Jangan risau. Aku tunggu kat luar je. Manalah tahu korang mahukan privacy," ujar Arif lagi. Bukan ada perkara penting pun aku nak cakap dengan Adam ni. Privacy buat apa.

"Boleh jugak," Adam meletakkan phonenya ke atas meja.

Aku memandang Adam dengan wajah tak percaya. Bayangan-bayangan mengarut dah mula menerpa masuk dalam fikiran. Huish. Janganlah, janganlah dia..

Aku memandang Arif. Dia mengukirkan senyuman buatku sebelum menapak keluar.

"Baik hati kau melawat aku," aku memandang Adam. Kedua-dua keningnya terangkat.

Aku mengambil kerusi yang ada di situ secara rawak dan melabuhkan punggung ke atasnya, menghadap Adam. Di antara kami, ada sebuah meja yang memisahkan.

"Kita kan dah jadi kawan," aku cuba mengukirkan senyuman manis. Haraplah tak turn out into senyuman sinis. Nak buat macam mana, memang itu yang selalu aku biasakan kalau untuk Adam sebelum ni. Tapi sekarang, aku perlu ubah sebab.. kami dah jadi kawan!!

"Ouh.." balasnya sepatah. 'Ouh' je?!

"Hm.. thanks lah sebab tolong cuci nama aku. Akibatnya, kau yang terpaksa terperap dalam kelas ni," tuturku ikhlas. Haraplah hati keras dia tersentuh.

"Hadis tingkatan dua, tajuk Mencegah Kemungkaran Tanggungjawab Bersama. Kemungkaran yang aku nampak adalah kawan-kawan kau pulaukan kau. Dan ianya hampir kepada buli. Ianya wajib kepada aku untuk mencegah kemungkaran tersebut dengan kudrat yang ada. Jadi, aku buatlah. Maka, kau harus bersyukur kepada Allah bukan aku," ujar Adam panjang lebar. Wahh.. hebat dia ni. Hadis tingkatan dua pun ingat lagi. Dah berapa tahun tinggal kot.

"Erm.. tapi aku tetap berterima kasih pada kau! Sebab kaulah insan yang diutus Allah untuk membantu aku! Terima kasih, Adam! Thank you," Mungkin Adam agak terkejut dengan cara aku melafazkan ucapan terima kasih dengan cara tertempik-tempik. Namun, lantaklah. Kalau kau muhrim aku, dah lama aku pegang tangan kau, tau. Teruja punya fasal.

"Hm. You're welcome," balas Adam yang dah mula bermain dengan handphone nya. Ish. Menyakitkan hati betul.

"Err.. um. Arif tak rampas ke phone kau? Bukan ke kau dalam kelas tahanan ni? Berani betul kau."

Adam memandang aku dan skrin telefonnya bersilih ganti sebelum memandang aku lama.

"Look, budak hingusan. Aku dan Arif are friends. Bestfriends. Despite he's the head student, he'd never risk our friendship to follow the school rules hundred percent."

Mr. NobodyWhere stories live. Discover now