"Adaammmm!!!" Teriakku dari jauh.
Ha. Dah nampak dah kelibat manusia dekat hujung taman tu. Duk terhangguk-angguk menghayati muzik yang keluar dari headphonenya. Haih.
Aku menurunkan headphone dari telinga Adam. Kerana terkejut, dia mengangkat wajah.
"Oh. Hey," sapanya.
Aku menjegilkan mata.
"What are you doing here?"
"Hm? Saja?" Jawab Adam selamba. Saja?! Wow.
"Haih, alright. Aku cuma bosan dengan kelas Bio. So, aku datang lah sini," jelas Adam yang 'jelas' mengejutkan aku.
"Ooo.. kau ponteng? Berani kau eh. Ni kalau aku bagitau kat cikgu ni, buat tambah koleksi rekod disiplin kau je."
"Hmmm... eh, kau datang ni kenapa pulak? Ke nak menjinakkan diri dalam bidang ni jugak? Haa.. have a sit, have a sit," pelawa Adam yang buat aku macam orang bongok. Dah lah tak peduli dengan ugutan aku tadi. Ooo.. takpe kau.
Aku menjulingkan mata. Nasib baiklah sekarang ni waktu Sejarah and luckily, cikgu Syelela pun tak datang. Aku pun haaa.. datanglah melawat mamat ni kat sini dengan info yang aku dapat dari budak kelas dia yang aku jumpa kat tandas tadi.
"Aku jumpa kau ni ada satu sebab je."
Adam tersenyum membuatkan aku pelik.
"Let me guess. Is it about the message?" Teka Adam yang memang tak dapat disangkal lagi tepat setepat-tepatnya.
Aku terus duduk disebelah Adam. Ha! Kalau mamat ni pun dah tahu isi perbincangannya, moleklah untuk aku terus ke pokok utama. Tak perlulah nak berkias-kias lagi. Aku tersenyum senang.
"So?"
"What 'so'?" Soal Adam. Haih. Nak kata bengap kan jadi doa pulak.
"So, what's the plan? Aku tak naklah satu sekolah terus-terusan fikir aku memang 'tu haa' dengan kau." Baru aku faham perasaan Rayyan yang susah benor nak sebut perkataan 'tu' tadi.
Yes! Message tu pasal apa lagi kalau bukan khabar angin about me and Adam couple. Siap ada gambar lagi. Haih. Tu tak lain tak bukan kerja Hariz and the gang kelmarin lah tu.
"Eh, tapi aku suka," Adam tersengih nakal.
Aku rasa macam nak hempuk pun ada dia ni. Aku menjulingkan mata.
"Tetap, aku tak. Come on lah, Adam. Kau takde cara ke nak shuh shuh kan rumour ni?"
"Haih. Okay, like what?"
Ish. Aku tanya dia, dia tanya aku balik pulak.
"I don't know. Erm.. macam.. haritu ke?"
Alah.. yang masa dia buat announcement untuk bersihkan nama aku tulah. Tolonglah pickup, wahai Adam, tolonglah.
"Haritu?"
"Yes.."
"Yang mana?"
"Alah.. yang.. em.. kau.. aku.. err.. kau, kau, kau-"
"Wei, amende kau ni? Taulah bukan budak sastera, tapi tak yahlah berbelit sangat cakap tu." Adam memotong percakapanku dan kemudian tertawa.
"Hish.. yelah," aku menarik muka. Geram pulak aku. Macamlah dia tu budak sastera jugak. Ish. Aku gugup tadi sebab malu, tau tak malu? Aisy..
"Hehe. Sorry, Aryka. Aku tahu apa yang kau maksudkan. Bukan banyak kali pun aku pernah tolong kau." Ayat yang terakhir diperlahankan namun aku masih boleh dengar. Hm? Kenapa sedih je bunyinya.
"However, again, I'm so sorry 'cause I don't do thing twice," sambung Adam sambil tersengih.
Seriously, 'don't do thing twice'?! Puih, puih, puih. Habis tu, cuba kau kira dah berapa kali kau tukar girlfriend sepanjang kau hidup?
"Aisy.. yelah. Aku bukan suruh kau buat betul-betul pun. Aku cuma cadangkan, okay? Suggest."
"Hm.. betul ni?"
"Hmmm. Kau bagilah pulak idea lain."
Aku mengerling jam di tangan. Ada lagi twenty minutes sebelum masuk waktu kelas English pulak.
"Alright. Aku ada idea terbaik dari langit," ujar Adam tiba-tiba.
"Really? What is it?"
"Why don't we just ignore it?"
"Excuse me?"
"Yeah, let it be jelah, Aryka. Tak semestinya kita kena sentiasa betulkan tanggapan orang lain yang salah terhadap kita. Lagipun, like I said, I like it. Don't you?"
Ceit. Of course nope.
"Mana boleh macam tu. Aku tak boleh hidup di mana semua orang salah faham kat aku."
"Cehh. Dramatic," komen Adam.
"What? Seriouslah!"
Adam tersengih lalu menunduk dan bermain dengan playlistnya.
"Whatever lah Aryka oi."
Aku senyap. Tak tahu nak balas apa. Dah Adam pun macam tak nak berbincang dengan aku cara nak hapuskan khabar angin tu. Aku pandang deretan bunga mawar putih yang disusun berhadapan dengan tempat kami duduk.
"Adam.."
"Hm?"
"Do you like me?" Zzup! Soalan maut dari mulut aku.
Dubb.
Dabb.
Dubb.
Dabb.
Dubb.
Dabb.
Dubb.
Dabb.
"No,"
And that is when I felt like the time has stopped.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
"I love you"
YOU ARE READING
Mr. Nobody
Teen FictionAryka Sofea. Secantik nama, secantik itu jugalah tuan empunya nama. Namun, adakah perangainya secantik itu jua? Hahahaha Menjadi seorang pengurus kepada pasukan bola sepak sekolahnya, banyak kontroversi yang perlu dilaluinya memandangkan ahli yang h...