Ninety-Seven Percent

5.3K 275 22
                                    

*Arif Syahidan's POV*

"Aryka."

Langkahnya terhenti dan dia berpaling. Lesu. Sekali pandang pun dah tahu gadis ini terlalu letih. Aku tahu dia letih struggle untuk SPM tapi aku pun tahu dia terkesan dengan kehilangan Adam yang tiba-tiba tu. She likes Adam, I know.

"Awal balik?" Soalku sambil berjalan mendekatinya.

Dia yang pada mulanya terkejut dengan kehadiranku akhirnya turut tersenyum. Mana tak terkejut. Tiba-tiba, aku datang harini pakai pakaian kasual padahal exam aku dah lama habis.

"Of course. Nak celebrate habis SPM kan." Dia tersengih lebar.

"Owh. Rushing ke? Sempat tak untuk satu gambar?"

Aryka mengangkat kedua belah keningnya.

"Aha? Why not? Seratus pun boleh."

"Oh yea? Okay boleh je kalau macam tu," gurauku. Dan dia hanya ketawa.

"Woi, Ryka! Sampai hati kau kan, tinggalkan aku? Dah lah tak join gambar kelas tadi. Rupa-rupanya duk bercintan dengan Arif kat sini. Hambar betullah kau ni." Entah dari celah mana datangnya si Aifyn ni tetiba peluk bahu Aryka. Aku mengangkat sebelah kening pada ayat kedua terakhirnya. Bercintan, huh?

"Mana adalah. Aku terserempak dengan Arif tadi. Berbual lah kejap. And aku dah masuk kan gambar kelas tadi? Cukuplah." Balas Aryka.

Terserempak? Aku senyum sendiri. Absolutely wrong, Aryka. Sebenarnya, aku memang sengaja cari kau.

"Eleh takde maknanya cukup. Dalam beribu gambar kitorang ambik tadi, hanya satu je yang ada muka kau. Tak sporting ah, kau ni."

"Haa.. Kalau macam tu, apa kata kau tolong ambikkan gambar aku dengan Aryka?" Aku menyampuk di antara perbualan mereka.

Aifyn memandangku tajam manakala aku tersenyum sinis. Belum sempat dia ingin membantah, laju aku menyuakan handphone kepadanya. Perlahan-lahan dia menyambutnya lalu mendengus kasar.

"Ambik cantik-cantik, tau?" Ujarku saat Aifyn berjalan jauh dari kami.

"Ugh. Suka hati akulah nak ambik cantik ke hodoh, ke. Haa.. Suruh aku sangatkan?"

Aku ketawa kecil. Banyak bunyi jugak dia ni.

Flash!

"Dah." Ujar Aifyn selamba.

"Woi! Elok-elok lah. Tak ready lagi ku-"

Flash!

"Dah ready?" Perlinya. Aku menjegilkan mata.

"Aifyn Nadia!"

Aifyn menjulingkan mata. Tahu benar dengan sikapnya yang tak suka nama panjangnya disebut itu.

"Eleh.. Aryka lek je. Tak banyak songeh cam kau. Hah, cepatlah! Satu..."

Aku pandang Aryka disebelah. Dia yang perasan aku pandang dia turut berpaling.

"Dua!"

Dia tersenyum sambil mengangkat kedua belah keningnya.

Hm.. Aku tahu yang waktu takkan terhenti dan aku takkan dapat peluang ni lagi . Jadi.. Why not..

"I like you," ujarku perlahan namun aku tahu Aryka dapat menangkapnya apabila senyuman di wajahnya mati.

"Tiga!"

Flash!






"Serious, weh?!"

Aku meraup rambut. Dasar Aifyn. Cari tumpuan pulak tengah-tengah Starbuck ni.

Mr. NobodyWhere stories live. Discover now