Huluran tangan IQ aku biarkan tidak bersambut.
"Why would you think yang I akan sambut tangan you?" Soalku kemudiannya ketawa kecil.
Aku sendiri tiada idea kenapa aku boleh jadi sebegini jahat.
"Sebab you pakai sarung tangan like a cinderella. So, I thought tak apa lah, kan?" Balasnya tersenyum.
Aku menjegilkan kedua kelopak mata. Hesy. Lelaki ini lah yang pernah aku ucapkan sayang suatu masa dulu. Lelaki inilah yang membuatkan hati aku retak seribu. Dan hari ini, lelaki inilah yang menghulurkan tangan dengan harapan aku akan menyambutnya. What's wrong with this weirdo guy?
IQ memakai tux hitam dan kemeja biru langit di dalamnya. Hampir sepadan dengan warna dress aku. Beberapa butang di bahagian kolar kemejanya sengaja dibuka. Rambut pula, aku rasa tak ada perbezaan pun. Gaya rambut IQ selalu menarik. I mean, boleh la.
Dari keseluruhannya, IQ nampak hodoh dan annoying gila berpakaian sebegitu. Tak. Just kidding. Dia handsome gila.
"Hello?" IQ menegur sambil memetik jarinya beberapa kali di hadapan wajah aku.
"Uh? No, no and no. Lagipula, benda alah ni lutsinar. Dan I tak berminat nak pegang tangan you. I am so sorry," aku menarik sedikit bahagian dress yang labuh untuk memudahkan aku berjalan.
Abang Asy memanggil aku dan IQ dari dalam kereta. Katanya, dah lewat. Lewat untuk apa, aku tak tahu.
"Thank you, Aunt Rous," ucap abang Asy mesra kepada perempuan yang berusia hampir separuh dekad itu. Hampir.
Aku melemparkan senyuman terakhir kepada Sara yang berdiri tidak jauh dari Aunt Rous. Dia membalas senyumanku dan turut melambai. Akhirnya, kedai butik Aunt Rous hilang dari pandangan.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Fontray Hotel. Okay. Guess what? Bangunan yang menjalar tinggi di hadapan aku ini adalah milik keluarga Eeqbal. Dan kenapa kami berada di sini?
"Jom," panggil abang Asy.
Aku mengangguk sambil berlari anak ke arah abang Asy.
"Slowly, girl," ujar IQ yang mula menyatukan langkah kami. Aku menjeling.
Suasana senyap dan tenang memenuhi ruang lobi hotel ini. Iyalah. Petang-petang tak ramai sangat orang. Aku dan IQ hanya menuruti langkah abang Asy yang membawa kami memasuki lift.
Jari telunjuk IQ laju menekan nombor 17 yang tertera pada bar di dinding lift. Aik? Kenapa IQ tahu pulak mana nak pergi, ni? Aku ingatkan mamat ni pun tak tahu.
"Hey, hey. Kita nak pergi mana sebenarnya ni?" Soalku hairan.
Abang Asy memandangku. Sebelah keningnya diangkat.
"Here," jawab abang Asy sepatah.
"Here?" Ulangku.
"Yes, here. Don't worry. We're going to have an early dinner with Eeqbal's family. Just that," terang abang Asy lagi.
Oh...
"Ohh.. ohh.. kenapa tak bagitau awal-awal? And kenapa Ryka dengan IQ kena pakai pakaian formal macam ni? Dinner aja kan?" Soalku tak puas hati.
"Dah, abang ingatkan mama already told you. And, cantik apa? Nampak sepadan gitu Ryka dengan IQ," pujinya membuatkan aku melangkah sedikit jauh dari IQ.
Abang Asy kemudiannya ketawa kecil.
"Whatever," balasku menyampah dengan usikan abang Asy.
Kurang beberapa saat kemudian, pintu lift terbuka lalu kami keluar dari perut lift.
IQ yang berjalan di hadapan aku tiba-tiba berhenti membuatkan aku hampir terlanggarnya. Hampir.
Dia berpaling ke belakang lalu lagi sekali menghulurkan tapak tangannya buatku bersama senyuman nakal menghiasi bibir.
Aku menjegilkan mata.
"No!" Balasku kasar.
Aku mengangkat kaki dan pergi meninggalkan IQ yang masih berdiri di situ.
Cahaya lampu bewarna gold menyambut kedatangan aku ke dalam ruang makan gergasi itu. Urgh, sakitnya mata. Anak mata aku melilau mencari bayang abang Asy yang telah lama menghilang dan akhirnya berhenti pada meja yang dikerumuni oleh beberapa manusia yang aku kenali termasuk abang Asy.
Niat aku untuk melangkah ke arah mereka terhenti apabila telefon pintar di tangan aku berbunyi minta diangkat.
Aku mengeluh. Tetapi keluhan itu mati saat nama Izham Zaqif tertera di skrin telefon.
"Hello?" sapaku memulakan perbualan.
"Assalamu'alaikum," ucapnya separa sinis.
Aku tersenyum sendiri.
"Wa'alaikummussalam. Ye? Kenapa awak call?" Aku cuba mencari topik sebenar yang ingin dia khabarkan.
"Tadi saya nampak awak," ujarnya membuatkan aku sedikit terkejut.
"A.. wak.. nampak saya?" Soalku.
"Yes, you."
"Aik? Dekat mana?"
"Dekat sekolah saya."
Aku menggigit lidah. Ah, sudah.
"Kenapa?" Soalnya setelah talian dibiarkan sepi beberapa ketika.
"Huh? Oh? Okay, ma. Kejap. Hello, Zaqif? Um.. saya busy ni. Boleh tak kalau awak call lain kali? Okay, bye.. bye," tipuku sebelum menamatkan talian.
Beberapa saat aku memandang kosong ke arah skrin telefon sebelum melepaskan nafas lega. Aku berpaling semula ke arah meja yang menempatkan keluarga aku sebelum...
"Gah!"
"Bwahh!!" Teriakku.
Ketawa IQ mula memenuhi ruang makan ini. Aku mengeluh. Mentang-mentang anak pemilik hotel ni, boleh je kau ganggu ketenteraman orang lain, kan?
Beberapa orang memandang ke arah kami. Termasuk abang Asy, mama, papa, Auntie dan pakcik Hassran. Wow, dan Aryna.
"Eeqbal! You rasa ianya lawak ke, huh?!" Marahku dengan nada perlahan. Agar tidak didengari orang lain.
"Yes. Absolutely, yes," balasnya dengan tawa yang masih lagi berbaki. Buat aku menyampah aja.
"You bercakap dengan siapa tadi? Am?" Tanyanya yang perlahan-lahan kembali normal.
"Am? Am pun I tak kenal," balasku seraya hujung mata menangkap tubuh ramping Auntie menghampiri kami berdua.
"Oh. I'm sorry. Tak kenal Am, eh? Kalau macam tu, Zaqif kenal?" Soalnya yang tak tahu bagaimana harus aku tafsirkan. Perli? Usik? Or soalan betul?
Belum sempat aku membalas, Auntie mencelah.
"Hey, Eeqbal. And hey, Aryka, my daughter-in-law to be," sapa Auntie lalu memeluk aku. Senyuman memenuhi bibirnya. Itu tak penting. Sekarang ni, APA MAKNA DAUGHTER-IN-LAW TO BE TU?!!!!
YOU ARE READING
Mr. Nobody
Teen FictionAryka Sofea. Secantik nama, secantik itu jugalah tuan empunya nama. Namun, adakah perangainya secantik itu jua? Hahahaha Menjadi seorang pengurus kepada pasukan bola sepak sekolahnya, banyak kontroversi yang perlu dilaluinya memandangkan ahli yang h...