Terasa ada seseorang mengusap bibir aku, lembut. Pada mulanya, aku biar je sebab hm entah, too lazy to care. Maybe itu mimpi, sebab kepala aku masih berat.
"Done. She's so pretty."
"I know."
Mata aku terbuka luas. Ini bukan mimpi. Baru aku ingat, aku kena culik tadi.
"Oh, dah bangun?"
Zaqif.
"Kau? Kau ke yang buat semua ni?"
"Who else?"
Zaqif tersenyum sinis. Noooo. Muka handsome dia tak sesuai dengan senyum sinis. Zaqif sangat baik. Sebelum ni. Eh, kenapa kau puji lelaki lain handsome ni, Aryka. Kau dah bersuami.
Zaqif bangun daripada meja televisyen ke arah seorang gadis bertudung. Mesti gadis itu yang memuji aku cantik tadi. Oh wait, baru aku perasan yang aku berada di dalam bilik hotel sekarang. Dan aku, terikat pada kerusi. Phew, okay lah tu culik orang ke hotel dari bawak ke bangunan buruk. At least hotel sejuk sikit en.
Eh, Aryka, fokus! Apa nak buat ni? Mesti Adam dah tahu aku kena culik, kan? Mestilah dia dah bertindak, kan kan kan?
"Come on, Aryka! Kau ingat Adam akan selamatkan kau ke? Absolutely no. Dia malah happy tau."
Zaqif ambil kerusi dan duduk berhadapan denganku.
"Aryka, meet Hana. Adam's ex masa dekat China."
Apa? Aku pandang gadis tinggi lampai itu. Wajahnya mulus dan make up on point.
"Hai, Aryka. Nice to meet you. Well, masa dekat China dulu, Adam takde pulak cerita pasal his wife. So, I agak terkejut la bila dia balik Malaysia dah married."
"Look, Aryka. Adam dan playboy dia berpisah tiada. Even after he got you."
Aku senyum sinis. Heh, dia fikir aku percaya?
"Kau tak percaya ke, Aryka? Well, hm.. Hana, tunjuk." Arah Zaqif.
Seperti yang disuruh, Hana mencapai telefon pintarnya di atas katil. Dia menekan-nekan sesuatu sebelum menunjukkannya kepadaku.
Gambar di dalam kereta. Hana sedang berselfie dan kelihatan Adam sedang memandu di sebelah.
Skrin diseret ke sebelah. Terpampang pula gambar Hana dan Adam seperti di... library? Looks like Hana senyap-senyap selfie meanwhile Adam dekat belakang dia tengah ralit membaca.
Hana nak tunjukkan lagi gambar lain, tapi aku hentikan dia.
"Apa tujuan korang buat macam ni?" Dingin aku bertanya.
"Hello, Aryka. Kau still nak nafikan lagi ke yang Adam cheat on you selama ni? Berapa lama kau nak pertahankan kepercayaan kau dekat dia? Aryka, kau budak bijak tau. SPM straight As. Please, think wisely la."
"Okay, tolong tengok gambar last ni." Pinta Hana.
Dan terpampang lah gambar Adam buat peace sambil pandang Hana dekat sebelah dia. Situasi tu macam diorang berada dekat sebuah restoran. And diorang, dekat sangat.
"So what?" Soalku tegas walaupun benteng kepercayaan aku semakin lemah. Sabar, Aryka. Tak semestinya semua gambar tu betul. Adam won't do that. He has changed.
"Sebab aku bijak la, aku tetap dengan pendirian aku. I know Adam, he's my husband. Gambar tu, zaman sekarang boleh edit la." Ujarku yakin.
Zaqif tersengih lucu manakala Hana pula meletakkan semula telefon bimbitnya di atas katil.
"Macam ni la, Aryka. I tak datang sini sebab nak rosakkan hubungan korang so that I boleh dapat Adam, no! I rapat dengan dia dulu pun sebab I thought he's still single. I just nak bagitahu you so you tak kena macam I. Ditipu hidup-hidup. But, kalau you tak nak percaya, sudah. It's your life after all."
YOU ARE READING
Mr. Nobody
Ficțiune adolescențiAryka Sofea. Secantik nama, secantik itu jugalah tuan empunya nama. Namun, adakah perangainya secantik itu jua? Hahahaha Menjadi seorang pengurus kepada pasukan bola sepak sekolahnya, banyak kontroversi yang perlu dilaluinya memandangkan ahli yang h...