Adam

6.1K 302 35
                                    

"Jangan lupa pergi check kat hospital besar tau, nanti?" Pesan kak Ton untuk kali yang keseribu. Di telinga aku lah.

Aku memandang jururawat bilik sakit yang awet muda walaupun umur dah meningkat 40-an tu.

"Ya, ya, kak Ton. Saya ingat. Kak Ton cakap sekali dah ah. Saya bukan amnesia, kak Ton oii.."

"Hm.. aku bukan apa. Aku risaukan kau. Bukannya aku boleh bagi ubat sesuka hati untuk hilangkan sakit kau tu. Haish. Orang suruh rehat kat sini tak nak." Aku ketawa. Membebel aje kerja.

"Hm.. saya pun bukan apa, kak Ton. Saya dah boringlah. Asal datang bilik sakit aje, tengok muka kak Ton. Baik saya balik kelas aja."

"Amboi! Jadi, apa? Kau nak aku berubah muka selalu macam kau ubah gelfren tiap-tiap minggu, tu?"

"Eh, kak Ton tahu? Haaa... kak Ton stalk saya, eh selama ni?"

Kak Ton buat muka meluat.

"Haaa yelah aku stalk kau. Aku takde kerja kan kat bilik sakit ni?"

Aku ketawa. Halah kak Ton ni, gurau sikit je dah sentap. Tak syok ah.

"Hm.. yalah, kak Ton oi.. saya pergi dulu lah ye. Nak jumpa gelfren baru," aku mengenyitkan mata lalu bangun dari kerusi.

"Haish. Budak bertuah ni. Jangan lupa pergi check nanti!"

Aku menggeleng kepala setelah keluar dari bilik sakit. Risau betul kak Ton kat aku ye. Crush dengan aku ke pe.

So.. aku nak pergi mana ni? Aku pandang jam di tangan. Hm.. kalau diikutkan, masa Kimia dah pun habis. Balik kelas lah kita.

"Adam Darwish."

Langkahku terhenti. Aku berpaling ke belakang.

Aha. "So.. sejak bila kau kat situ?" Tak perasan pulak ada manusia berdiri sebelah pintu bilik sakit masa aku keluar tadi.

Arif memandang aku tajam. Matilah aku?

"Aku dengar kau pengsan dalam kelas Kimia."

"Cepat berita tersebar." Komenku ringkas.

"Kau ni.. huh.. bodohlah. Kau tipu aku eh? Wei Dam, aku ni kawan kau tau. Kawan kamceng pulak tu. Tak sangka wei kau macam ni."

Sudahlah. Emo pulak pakcik sorang ni.

"Aku tak tipu kau pun."

Aku memuncungkan mulut. Act innocent sikit.

"Doh, still nak berdalih? Terang lagi bersuluh lah wei."

Aih. Ni mesti dah terdengar perbualan aku dengan kak Ton. Haihh.. kak Ton oi!! Salah kak Ton lah ni..

"Rif, ikut aku jap."

"Pergi mana pulak ni.. oii mengelak ke woii!" Laung Arif yang sudah jauh aku tinggalkan di belakang.

Haih. Banyak soal pulak. Nak ikut, ikut tak nak ikut sudah.









"Kau nak buat apa kat sini?" Soal Arif setelah kami sampai di padang.

Aku memandang Arif dengan muka poker face. Kemudian mendekati sekumpulan budak lelaki yang sedang bermain bola sepak.

"Dik, ada bola spare tak?" Soalku. Berdasarkan nametag, rasanya diorang ni form three kot.

Emh. Tahulah dah lepas trial. Tapi bukan PT3 pun beberapa minggu lagi ke? Boleh lagi main bola kat padang. Cehh.. cakap orang. Aku dua kali lima je.

"Ah.. abang Adam ambik yang ni jelah. Kitorang boleh pergi ambik lagi dekat stor sukan," kata salah seorang dari mereka lalu menghulurkanku sebiji bola.

Mr. NobodyWhere stories live. Discover now