REMARKABLE

7.1K 348 3
                                    

"What's your story?" Soal Aifyn tiba-tiba.

"Hm?" Aku memandang sekilas ke arah Aifyn di sebelah kiri.

Wah, gerai Persatuan Bahasa Melayu ada jual beberapa jenis kuih. Tapi gerai depan tu pun ada jual kuih jugak. Hm.. ke nak campur je dua-dua?

"Wei," Aifyn menarik lenganku kasar membuatkan aku automatik berpaling menghadapnya.

Aku mengangkat kedua belah kening.

"Err.. kau kenapa, Fyn? Sejak tadi lagi aku tengok kau gelisah semacam. Anything's wrong?" Soalku. Aku menjilat sedikit ais-krim yang dipegangnya. Apabila dia memandangku tajam, aku mengukirkan sengihan untuknya.

"Let's have a place to sit," ajak Aifyn yang mula membuka langkah menuju ke arah beberapa buah bangku di hujung parking lot sekolah. Tangan kanannya menarik tangan kiriku untuk mengikut jejaknya.

Nasib kami baik, ada sebuah bangku yang tidak dihuni. Cepat-cepat kami berlari anak dan mengambil tempat dia atas bangku tersebut. Aku memandang Aifyn.

"Erm.. camne aku nak cakap, eh?" Aifyn menggaru kepalanya.

"Penting sangat ke?"

"Penting jugaklah. It's about your future."

Aku terkedu. My future? Apahal pulak Aifyn yang nak tentukan?

"Don't get it wrong, Aryka. Maksud aku.. rumah tangga kau."

"Hah?" Makin keliru aku. Rumah tangga? Aku belum kahwin lah.

"Urgh.. mak-"

"Cop.. cop.. kenapa kau tetiba nak cakap pasal rumah tangga ni? Or maksud kau my future marriege? Is that so? Kalau ya, apa yang penting sangat pasal tu sampai kau perlu bincang ngan aku?" Soalku.

"Eh, mesti lah penting! Takkan kau nak jadi anak dara tua, kot?"

Aku memandanngnya pelik.

"Erk? Maksud aku, kenapa kau nak bincang dengan aku sekarang? Se-ka-rang? Macam aku kena kahwin esok pulak."

"Yeah, you're not but you got to choose one."

"Choose? Eh, apa kau cakap ni? Aku tak faham lah. Cuba go straight to the point, takyah belok-belok dah," aku memandang wajah seriusnya.

"Memanglah kau tak kahwin esok. Tapi, kau akan. Jadi, dari sekarang lah kau kena cari calon kau. We're stepping to the other life, Aryka. Lepas ni, kita akan tinggalkan bangku sekolah ni. Kita akan menuntut ilmu dengan professor no longer 'cikgu'. So, takde dah cinta monyet. Semua kena serius. Eh, kau kena tahu, Aryka. Nisbah lelaki kepada perempuan atas dunia ni ialah 1:3. Kalau kau tak cop seorang dari sekarang, melepaslah kau nanti. Haaa.. aku taknak kawan aku ni hidup sensorang sampai tua, tau?"

"Dah? Dah habis?" Perliku membuatkan Aifyn menjulingkan matanya.

"Kau nak suruh aku cari boyfriend lah ni? Eh, kau sedar tak kita ni SPM pun tak lepas lagi? Menggatal betullah kau ni. Instead, I don't have any problem dengan nisbah kau tu. Family aku dah tolong cop kan seorang," beritahuku sambil tersengih.

"Hah? Who?" Soal Aifyn tertanya-tanya. Lupak pulak aku belum bagitahu minah ni.

"Since you haven't tell me who your boyfriend is, so.. it'll be the same situation with me," dengan megahnya, aku mengukirkan senyuman senget buat Aifyn. Hekhek. Fair, right?

"Hm.. suka hati kaulah," ujar Aifyn menyerah kalah. Hampir jatuh rahang aku. Eh, biar betul Fyn ni?

Aku menyentuh dahi Aifyn dengan belakang tapak tanganku membuatkan dia memberi pandangan membunuh.

Mr. NobodyWhere stories live. Discover now