Aku hanya senyap. Memerhatikan dua lelaki di hadapan aku ini berbalas serangan mata. Haih apa lagi dugaan ni.
"Dah la tegur Aryka sorang. Kau ni lagi rapat dengan dia ke?" Soal Adam sinis, memecahkan kesunyian. Zaqif menangkat sebelah keningnya.
"Eh, aku kenal kau, ke?"
"Shi-" Adam pandang aku. "Er, tak guna kau ni kan? Kawan fake betul." sebelum kembali memandang Zaqif. Heh, nak mencarut la tu. Nak kena betul suami aku sorang ni. Tak tinggal lagi ke perangai zaman sekolah dulu?
"Ah, kau. Kawan part time je. Lainlah Aryka ni, kekasih abadi. That's why I greeted her first." Zaqif mengenyit mata kirinya kepadaku. Hampir tersedak air liur aku dibuatnya. Apa Zaqif ni? Pelik-pelik betullah.
Terasa tangan Adam melingkar pada bahuku. Aku pandang dia. Don't say he's.. jealous? Apa pun, as expected, Zaqif pandang kami dengan mata terkejut. Adam ni dah kalau memang niat nak bagitahu Zaqif pasal hubungan kitorang, cakap jelah. Tak perlu buat muqaddimah macam ni.
Zaqif angkat sebelah keningnya.
"Anyway, what are you guys doing here? Reunion sekolah ke?" Soal Zaqif sambil matanya tidak lepas memandang tangan Adam yang masih di bahuku. Of course, dia terkejut. I know he knows that I'm not that kind of girl yang akan biar je lelaki sentuh aku, unless... lelaki tu ada hubungan dengan aku.
"Well..." Adam merapatkan tubuhku kepadanya. Aku pejam mata, entah kenapa. Tetapi berdebar. Entah apa reaksi Zaqif nanti.
"We're here for our honeymoon."
"Eh, what?! Hahaha. Kau ni Adam. Aku tahu la kau suka Aryka, tak payahlah over sampai buat cerita." Zaqif ketawa sambil menepuk tangannya. Sesekali, dia pandang aku. Pandangannya seperti meminta kepastian.
Aku mengetap gigi. Hasudah, Zaqif pandang aku. Nervousnya, lagi-lagi bila Adam tak menjawab untuk aku. Dia memang sengaja nak suruh aku yang jawab ke?
"Urm, yes Zaqif. We're married."
Terbeliak mata Zaqif.
"What? How? When?"
"Well, five years ago." Balas Adam.
Zaqif menegakkan badannya. Jelas, kelihatan dia sedang tegang. Dahinya berkerut-kerut, mungkin sedang memikirkan sesuatu.
"Masa zaman sekolah?"
Adam hanya senyum sebaris, tanda mengiakan apa yang ditanya.
"Okay.. well, I still can't believe that. But, why? Kenapa aku tak tahu pun?"
"Laa.. perlu ke kau tahu?" Sinis, Adam menyoal.
Zaqif ketawa sinis.
"I mean, it's like, korang kahwin senyap-senyap. Yea, kalau korang kahwin like the real one, walaupun korang tak jemput aku, mesti aku akan tahu jugak, kan? Well, rumors. Tapi, yeah.. Korang kena-"
"Woa, woa, Zaqif. It's not like what you think, eh. Kitorang kahwin atas kerelaan sendiri." Aku memotong percakapan Zaqif sebelum dia jadi lebih mengarut. Aku tahu dia ingat aku dan Adam kena tangkap basah or something like that.
Zaqif pandang aku. Pandangan dia tak dapat aku tafsirkan.
"Atas kerelaan sendiri? Ooh. So, kira kau sayang Adam lah ni, Aryka?"
Soalan itu tiba-tiba mendebarkan aku. Lol, what?
"Of course I do. He's my husband."
"Of course, kau sayang dia sekarang. Before this, did you?"
Aku berkerut dahi. Apa kejadahnya soalan ni. Zaqif dah jadi makin mengarut and I don't really like it.
"Aryka, I need you to know this. If kau tak bahagia dengan Adam, aku-"
YOU ARE READING
Mr. Nobody
Teen FictionAryka Sofea. Secantik nama, secantik itu jugalah tuan empunya nama. Namun, adakah perangainya secantik itu jua? Hahahaha Menjadi seorang pengurus kepada pasukan bola sepak sekolahnya, banyak kontroversi yang perlu dilaluinya memandangkan ahli yang h...