BAB 30 : SEMUA BERUBAH
Pagi itu seperti biasa suram keadaannya. Sejak Aieyn meluahkan segala yang terbuku di hatinya, keadaan di markas itu agak tegang dari biasa. Masing-masing kini sudah mula rasa kekok antara satu sama lain walaupun tidak semua yang terlibat secara langsung. Latihan untuk mereka tidak dibuat lagi. Mereka hanya diberi kepercayaan untuk berlatih sendiri jika mereka mahu. Mereka juga tidak berkumpul bersama-sama lagi. Masing-masing membuat hal sendiri.
Aieyn dan Farra selalu sahaja menghilang entah ke mana. Tiada siapa pun yang tahu di mana mereka selalu bersendirian termasuk Sheronica sendiri. Tiada di tempat latihan atau di mana-mana pun di kawasan yang mereka cari. Markas itu terlalu besar untuk mereka cari di setiap tempat. Noorizan, Hisham, Miezza, Jyra, Lily dan Danish selalu berlatih di tempat latihan tanpa ada arahan seolah-olah sudah menjadi rutin mereka. Ia sebagai persediaan untuk sebarang kemungkinan.
Noorizan dan Hisham sesekali akan cuba menjejaki kedua-dua orang gadis itu bagaimanapun gagal dan tidak dapat menemui apa-apa. Izzudin pula sering bersendiri di biliknya membaca buku-buku sejarah mereka cuba mencari sesuatu yang baru. Dia kini sudah jarang ke dapur untuk berbual dengan Sheronica. Gadis kecil molek itu pula seperti biasa akan sentiasa bekerja di dapur langsung tidak meninggalkan rutin itu. Zulfiqar kini sudah menjadi pembantunya menggantikan tempat Izzudin.
Zulfiqar membuka pintu bilik itu perlahan-lahan. Kelihatan Izzudin kini sedang duduk membaca di sebuah meja dengan fokus. Lelaki itu langsung tidak menoleh untuk melihat siapa yang masuk.
"Izzudin..."
Izzudin tersentak seketika kemudian segera mendongak memandang Zulfiqar yang kelihatan teragak-agak bagaimanapun kembali memandang buku yang berada di atas meja itu. "Zul... Ada apa?"
Zulfiqar melabuhkan punggungnya perlahan-lahan di atas katil berdekatan lelaki itu. "Dah makan ke?"
"Saya belum lapar lagi."
Zulfiqar berdiam diri seketika merenung wajah lelaki itu. Izzudin kini sudah menjadi dingin. Tidak seperti sebelumnya. Lain daripada pertama kali mereka berjumpa. Buat seketika, dia merasakan itu bukan Izzudin yang sebenar.
"Kenapa, Zul?" Tanya Izzudin tanpa memandang wajah lelaki itu dengan wajah yang berkerut.
Zulfiqar menarik nafas panjang kemudian tunduk seketika. "Sheron... Dia risau sebab awak belum makan."
"Dia sentiasa risau pasal orang." Izzudin bersuara serius.
Zulfiqar merenung lelaki itu sedalam-dalamnya. "Tak boleh ke kalau awak bercakap dengan dia walaupun sekejap?"
Izzudin mendengus perlahan kemudian menutup bukunya. Dia segera memandang Zulfiqar.
"Awak... Farra, Aieyn... Semuanya dah lain." ujar Zulfiqar dengan berani. "Farra dan Aieyn entah ke mana je. Sekali nampak bila nak tidur. Kalau ada peluang mendengar suara mereka dah kira nasib baik."
Izzudin langsung tidak bersuara sebaliknya memandang lelaki itu cuba untuk membaca apa Zulfiqar ingin lakukan.
"Kamu dah berkawan sama-sama dari kecil lagi kan..." Zulfiqar membalas pandangan lelaki bermata biru semulajadi itu sayu. "Jangan lah macam ni. Kamu penaung puak ni. Banyak yang kamu kena fikir."
Izzudin segera tersenyum mendengar kata-kata lelaki itu. Senyuman yang tidak dapat dipastikan apa maksudnya. Yang pasti, ianya bukan senyuman yang biasa. "Saya pun tak tahu kenapa kami jadi macam ni."
Zulfiqar hanya memandang lelaki itu tidak bersuara. Dia langsung tidak menjangkakan balasan seperti itu akan keluar daripada mulutnya. Dia tidak membuat persediaan untuk membidas semula.
YOU ARE READING
Huruf ✔
Fantasy"Buku ke-1 dalam TRIPLE H THE SERIES" #TheWattys2016 winner Ia mengisahkan mengenai satu kelompok yang kecil dengan gelaran HURUF (ALPHABET). Percaya atau tidak, mereka mempunyai kuasa ataupun keupayaan berdasarkan Huruf pada nama mereka. Ia b...