BAB 33 : DICEROBOH
Sheronica berdiri tegak sambil tekun memerhati setiap pergerakan Zulfiqar, Lily, Danish, Jyra dan Izzudin. Kesemua mereka itu kini sedang bermain permainan di tempat latihan itu. Permainan yang sama dengan permainan yang sering dimain oleh keempat-empat penaung puak Huruf itu. Permainan tradisi yang mereka sendiri cipta.
Semua orang ingin mencuba bermain. Mereka kini semakin suka dan seronok bermain permainan itu di mana Sheronica tetap akan menjadi pengadil. Farra dan Aieyn seperti biasa akan meneruskan tugas mereka untuk berjaga-jaga di sekitar markas itu. Kedua-dua gadis itu sudah memberitahu apa sebab mereka sering menghilang dan seperti biasa akan mendapat tentangan daripada yang lain.
Mereka percaya Rusdi tidak akan mengkhianat dan perkara itu tidak akan berlaku. Noorizan dan Miezza akan menyertai permainan itu sekali-sekala. Kadangkala mereka akan berjaga di ruang rehat markas itu. Hisham pula sering menemani Farra sejak dia tahu apa tujuan gadis itu.
"Perlawanan tamat!!" pekik Sheronica dengan penuh bersemangat girang. "Danish menang!!"
"Yeah!!!" Danish menjerit bangga sambil melompat-lompat seolah-olah memenangi pertandingan dunia.
Jyra hanya mendengus tidak puas hati dengan keputusan itu. Lily hanya duduk tercungap-cungap bersama Zulfiqar menahan penat. Izzudin hanya memandang mereka sambil tersenyum.
"Tahniah, Danish." ucap Izzudin.
Danish hanya melemparkan senyuman bangga.
"Inilah permainan yang kamu selalu main?" Lily memandang Izzudin turut mengukir senyuman.
Izzudin hanya tersenyum kemudian mengangguk. "Ini je permainan yang kami tahu main."
"Permainan lain tak ada?" Jyra mencelah.
Izzudin berfikir sedikit kemudian tersenyum seketika. "Dulu kami selalu bermain pedang... Memanah... Dan macam-macam lagi permainan baru. Tapi sejak mula dapat kuasa, kami dapat permainan baru."
Semua orang tidak bersuara sebaliknya hanya memandang Izzudin sambil mengangguk perlahan-lahan.
"Boleh dikatakan ini satu-satunya cara untuk kami uji kuasa kami." sambung Izzudin lagi. "Lebih tepat lagi ini satu-satunya cara yang mudah untuk dijadikan permainan bagi kami."
"Dah berapa lama Farra dan Aieyn cuba menjejaki kami?" Tanya Jyra.
Izzudin berfikir panjang sambil mengerutkan dahinya. "Saya tak pasti sangat. Entah dah berapa tahun. Waktu dah mula dapat kuasa lah."
Serentak mereka semua membesarkan mata.
"Berapa tahun??" Ulang Zulfiqar. "Maksudnya dah terlalu lama lah tu. Kenapa sampai macam tu lama?"
Izzudin menarik nafas panjang sambil memandang pasir yang kini naik ke atas kasutnya akibat ditiup angin. "Dalam masa tu juga baru mereka belajar macam mana nak guna alat-alat canggih."
"Kamu kena tahu kami tak dibesarkan di bandar." sampuk Sheronica yang berdiam diri setelah sekian lama. "Mereka tak ada cara untuk cari kamu dan ini satu-satunya cara. Mereka kena belajar dulu."
Serentak semua orang mengangguk-angguk.
"Kamu berdua memang tak pernah keluar dari sini ke?" Lily merenung Izzudin dan Sheronica silih-berganti.
YOU ARE READING
Huruf ✔
Fantasia"Buku ke-1 dalam TRIPLE H THE SERIES" #TheWattys2016 winner Ia mengisahkan mengenai satu kelompok yang kecil dengan gelaran HURUF (ALPHABET). Percaya atau tidak, mereka mempunyai kuasa ataupun keupayaan berdasarkan Huruf pada nama mereka. Ia b...