BAB 29

23.6K 765 10
                                    

AZWA mengeluh. Remote air-cond di atas meja dicapai. Ditutupnya air-cond di bilik suaminya itu. Banyak betul air-cond yang ada dekat bilik suami dia tu. Terus dia keluar berjalan menuju ke ruang rehat. Maklum lah, rumah mertuanya kan besar. Macam-macam bilik ada. Gym mini pun ada. Itu pun tak banyak barang yang ada. Tak setanding gym dekat luar sana la.

Malas betul dia rasa nak buka hadiah ni. Dah la banyak. Nanti ada hadiah dia buka, tengok-tengok ada benda tak senonoh pulak. Ada ke patut, hadiah perkahwinan bagi benda tak senonoh. Tak senonoh betul.

Remote air-cond dicapainya dan dihidupkan. Televisyen dibuka. Agak-agak la kan, berapa banyak la bil elektrik rumah ni setiap bulan. Dengan air-cond merata-rata. Air-cond siling je dah ada 3. Satu dekat ruang tamu, satu dekat bilik Tengku Faris, satu lagi dekat gym mini. Tak tahu la dekat bilik mertua dia ada ke tidak.

Dia terus menutup semula TV. Takde yang menarik pun. Baik dia buka hadiah je. Terus dia menutup pintu bilik rehat tersebut. Dikuncinya pintu bilik tersebut. Risau pulak nanti Tengku Faris muncul entah dari ceruk mana, lepas tu menyibuk nak buka hadiah sekali.

Dibukanya satu per satu. Macam semalam juga hadiah yang dia dapat. Tapi hari ni ada kelainan. Baju kecik takde. Azwa mengucap syukur. Siapa la tak bersyukur. Gembira gila weh benda alah tu takde.

Macam-macam ada. Azwa rasa macam dia buka kedai alat telekomunikasi je. Camera go-pro ada. Kereta mainan ada. Takkan la newly-wed nak main mainan ni. Tapi semestinya Tengku Faris suka.

Kali ni takde pulak set pakaian bayi. Bagus la. Kalau ada pun, benda tu pasti tak akan digunakan. Buat pameran dekat bilik Azwa je kut. Terus Azwa menuju ke meja komputer. Dia terus menghidupkan komputer. Kan ibu bapa mertuanya sendiri yang suruh dia buat macam rumah sendiri.

Apa salahnya Azwa buat macam rumah sendiri kan. Dah lama Azwa tak buat ulang kaji pasal medical ni. Macam mana kalau dia lupa semuanya. Sia-sia je ummi dengan walid hantar pergi Mesir belajar tinggi-tinggi kalau lupa semuanya.

Macam-macam web dibukanya. Perkara yang paling dia fokuskan sekarang adalah mengenai pembedahan. Tak lama kemudian dia terlelap.

*****

"FARIS, Azwa mana?" Soal Datin Dewi kepada anaknya yang sedang duduk bersantai menonton filem Hollywood. Tengku Faris menoleh memandang ibunya. Terus dia menjongket bahu tanda tak tahu Azwa dekat mana. Ingat dia tu tahu sangat ke dekat mana Azwa berada. Ada dekat dalam rumah la tu. Takkan la dia nak lari dari rumah ni pulak kan.

Datin Dewi menggeleng melihat anaknya. Geram pulak dia rasa. Ada ke patut anak dia ni angkat bahu bila ditanya isteri dekat mana.

Azwa terjaga daripada tidurnya. Jam tangan dikerlingnya. Dah nak dekat waktu Maghrib. Dia tak solat Asar lagi. Azwa terus mematikan komputer dan berlari ke bilik suaminya. Biar je la bungkusan hadiah tu. Nanti Azwa kemas la.

Dia terus masuk ke dalam bilik suaminya itu lalu menuju ke bilik air untuk mengambil air sembahyang. Usai berwudhuk, dia terus keluar dan membentangkan sejadah. Dia tak tahu pun arah kiblat. Tengku Faris kemudian masuk ke dalam bilik.

"Awak dah solat?" Soal Azwa lembut. Tengku Faris memandangnya kemudian dia menggeleng.

"Awak imamkan, ya." Kata Azwa lalu mencapai sehelai lagi sejadah. Banyak betul sejadah dekat bilik Tengku Faris ni. Dia buat koleksi ke apa. Atau dia pakai sehelai sehari. Biasa la, orang kaya, mesti pakai buang je barang mereka.

Tengku Faris berlalu ke bilik air untuk berwudhuk. Usai berwudhuk, Tengku Faris terus membetulkan sejadah yang Azwa bentang mengikut arah kiblat. Mereka pun solat berjemaah bersama. Suka Azwa rasa sebab dapat solat berjemaah dengan insan bergelar suami.

***

"Awak dah minum petang?" Soal Azwa lembut kepada suaminya yang sedang duduk di atas sofa sambil menonton televisyen rancangan Astro Arena. Tengah asyik menonton gadis negara luar dalam acara lompatan yang berenang. Suka la tu tengok perempuan dedah sana sini.

Tengku Faris menggeleng. Wajah isterinya yang putih mulus lagi gebu itu langsung tidak dipandangnya. Eleh, mata tu suka sangat kan tengok perempuan dedah sana sini. Isteri dekat sebelah langsung tak dipandang. Azwa membebel sendiri.

"Jom la turun makan." Ajak Azwa. Memang bermula pukul 6 hingga 8 adalah waktu yang sesuai untuk makan malam. Kalau makan lebih daripada waktu macam ni, boleh senang dapat penyakit la. Ini pun pensyarah Azwa yang cakap.

Tapi memang kalau doktor pun, sepatutnya tahu akan hal ni. Tengku Faris mengangkat muka memandang isterinya. Dengan pandangan kosong je. Nak aje Azwa bagi pelempang.

"Jom la." Ajak Azwa lagi. Masih dengan nada suara yang lembut dan penuh bersopan-santun. Kalau Ain tengok la, dah termuntah hijau dia dekat sini. Ini pun dah nak masuk waktu Maghrib. Kalau tak nak makan sudah.

"Sports ni not finished yet." Kata Tengku Faris selamba. Remote televisyen 60 inci itu masih di tangan Tengku Faris. Kalau ada dekat tangan Azwa la, memang Azwa dah off terus TV tu. Takde la suami dia ni terus-terusan kumpul dosa sebab tengok aurat wanita melalui rancangan ni.

Tanpa berfikir panjang, Azwa terus merampas remote control televisyen Panasonic itu lalu mematikan TV tersebut. "Give me back." Pinta Tengku Faris. Beku betul bunyinya. Seram sejuk Azwa mendengar. Bunyi macam bukan meminta, bunyi macam memaksa.

Azwa menjelir lidah. Dia tahu perbuatan ni tak elok. Lagi-lagi dia tunjuk dekat suami dia. Ah, lantak la. Dia dah ajak lembut-lembut. Terpaksa la dia gunakan kekerasan. Walhal tak keras pun. Azwa masih berlembut ni.

"Give me that or else I'll kiss you. Hm, your lips... Look so licious." Geli-geleman Azwa mendengar. Menyesal pulak dia rampas remote ni tadi. Secara automatik tangan Azwa menghulurkan remote control itu kepada Tengku Faris.

"Good girl." Kata Tengku Faris. Sinis bunyinya. Tengku Faris siap tersenyum herot sebelah lagi. Azwa rasa nak bagi penumbuk je. Tapi kata-kata Tengku Faris tadi terngiang-ngiang dekat gegendang telinga dia. Homai!

Akhirnya Azwa sendiri je la yang turun makan malam di ruang makan. Kalau daddy dengan mum dia tanya pasal Tengku Faris nanti, dia nak jawab je yang suami dia tu malas nak turun makan. Nak tengok perempuan dedah sana sini. Biar puas hati Azwa.

"Eh, Azwa je ke yang turun? Faris mana?" Soal Dato' Tengku Faezrul. Azwa mengangguk. Dah dia seorang je ni. Takkan la ada ternampak bayangan Tengku Faris di sebelahnya.

"Faris dekat atas. Tengah..." Tersekat apa yang Azwa nak sangat bagi tahu ibu bapa mertuanya ini. Nak bagi tahu apa yang anak tunggak mereka tu tengah saksikan di televisyen

"I'm coming." Kata Tengku Faris lalu turun ke tingkat bawah dan menuju ke ruang makan. Uish, macam mana la si Tengku beku ni boleh dengar yang ayoh dia ni tanya pasal dia.

Terus bahu Azwa dirangkul Tengku Faris. "Sayang, jom makan." Ajak Tengku Faris lembut. Or else I'll kiss you. Hm, your lips... Look so licious. Terngiang-ngiang apa yang Tengku Faris cakap tadi. Geli Azwa rasa.

Terus dia melepaskan rangkulan Tengku Faris tetapi gagal. Kuat jugak mamat ni. Mereka terus mengambil tempat dan mula makan malam.

★★★

SAYA MERAJUK DKAT KOMEN SEBELUM NI. CIA III. OKEY II, SAYA TAK MERAJUK LA SBB ADA YG DAH PUJUK. CIA III. OK, PART NI KHAS UTK YG KECAM TU. JGN TERASA YA.

Mr And Mrs TengkuWhere stories live. Discover now