"NUR Azwa Khalisya. Aku...-" Azwa terus menutup mulut suaminya dengan kedua-dua belah tangannya. Air matanya laju meluncur. Dia tak nak cerai. Tengku Faris nak sangat cerai dengan dia ke.
Tengku Faris mengukir senyum. Azwa tak nampak senyuman dia sebab Azwa dah tutup mulut dia. Kedua-dua belah tangan Tengku Faris naik dan mengelap air jernih yang laju meluncur di pipi Azwa dengan kedua-dua belah ibu jarinya.
Azwa terus menarik tangannya daripada menutup mulut suaminya. Risau tak bernafas pulak suami dia nanti. Ada je yang bernafas dengan mulut eh. Azwa doktor, Azwa tahu la.
Azwa boleh nampak senyuman yang terukir di bibir suaminya. Tengku Faris menarik senyumnya kembali. Entah Azwa nampak senyuman dia atau tak dia pun tak tahu.
Azwa terus menoleh. Tidak memandang wajah suaminya lagi. "Azwa, look at me. Bukan dapat pahala pun kalau pandang apek Cina tu." Azwa tergelak kecil. Lucu la suami dia ni.
Azwa terus menoleh memandang suaminya semula. Bukannya dia pandang apek Cina tu. Dia pandang anak kecil yang digendong oleh apek Cina tu.
"I'm sorry. Please, forgive me." Azwa tersenyum. Apa yang dia nak Tengku Faris ucapakan, telah pun dia dapatkan. Senangnya nak dapatkan ucapan maaf suami dia.
Merajuk sikit je, dapat. Wah, mudahnya. Tapi, Tengku Faris ucapkan ni, bukan sebab dia nak Azwa balik rumah dan buat kerja rumah kan. Minda Azwa dikotori dengan andaiannya.
Azwa mengangguk. "Saya maafkan." Senyap seketika. Tangan Azwa terus digapainya dan mula melangkah.
"Eh, awak. Dah solat Asar ke belum?" Soal Azwa. Nak dekat pukul tujuh ni. Mana la tahu suami dia belum solat lagi ke kan. Mana la tahu suami dia tu sibuk sangat menunggu dia sampai belum solat Asar.
Tengku Faris berhenti melangkah kemudian menggeleng perlahan. Azwa mengukir senyum. "Jom." Kali ini Azwa yang menariknya masuk ke dalam rumah Dahya.
Buat macam rumah sendiri pulak Azwa ni. Terkejut Dahya sebab Azwa bawa suami dia. "Suami Wawa tak solat Asar lagi. Bagi la dia solat sini. Boleh kan." Azwa mengenyitkan matanya berkali-kali.
Pipi gebu Azwa ditolak Dahya. "Takkan la Hya nak melarang orang untuk solat pulak." Azwa tersenyum dan berlalu ke dapur. Nak buat air untuk suami. Entah sandwich yang Azwa sediakan semalam dia usik ke tidak. Entah hari ni suami dia dah makan ke tidak.
Usai solat Tengku Faris terus duduk di sebelah Azwa di sofa. Kekok Dahya dibuatnya. Dahya rasa macam dia berada dekat rumah Azwa pulak. "Ni kawan saya. Rakan sekerja, Dahya."
Dahya menghadiahkan senyuman kepada suami Azwa. Tengku Faris turut memberikan senyuman. "Terima kasih sebab sudi tumpangkan Azwa tidur di sini." Ucap Tengku Faris ikhlas.
Dahya sekadar tersenyum. "Takpe. Saya ni memang suka membantu." Azwa tersenyum mendengar kata-kata Dahya.
Tengku Faris menoleh memandang isterinya. Keningnya diangkat. Azwa turut mengangkat kening. Tak mengerti isyarat yang Tengku Faris berikan.
Azwa mengangguk setelah Tengku Faris mengangkat keningnya berkali-kali. "Dahya. Terima kasih sebab sudi tumpangkan Wawa. Wawa balik rumah suami dulu ye." Ucap Azwa.
Dahya mengangguk. Beg Azwa yang memang dah dikemaskan sudah pun berada di pintu utama. Dia kemas lepas siap buatkan air. Azwa dan Dahya bersalaman dan berlaga pipi.
"Jumpa esok. Jangan tak kerja pulak." Azwa tersenyum mendengar ucapan Dahya. Penuh makna tersirat betul kata-kata Dahya tu.
Sebelum mereka keluar, sempat Dahya pesan dekat Azwa. Tengku Faris dah pun berada di keretanya. "Kalau gaduh lagi, datang la sini ye." Azwa mencuit pipi Dahya. Dahya tersengih-sengih. Gedik.
YOU ARE READING
Mr And Mrs Tengku
RomanceSinopsis : Rela dalam terpaksa, Nur Azwa menerima perkahwinan yang diaturkan oleh ummi dan walidnya demi kebahagiaan mereka. Dah la terpaksa berkahwin dengan Tengku yang sifatnya mengalahkan iceberg yang beku tu. Memang kehidupan Azwa penuh caba...