BAB 63

20.2K 527 107
                                    

KATRINA berpeluk tubuh. Dia berpusing dan memandang Azwa yang dari tadi membuntutinya sambil memegang perutnya yang boyot itu bagi menghilangkan rasa takutnya.

Senyuman senget terukir di bibirnya. Azwa yang sudah pun melabuhkan punggungnya tanpa dipinta dipandang jengkel. Katrina turut menghenyakkan tubuhnya di atas sofa di gazebo di taman kediaman keluarga Tengku.

"Awak nak cakap apa?" Soal Azwa. Kalau boleh, tak nak la dia berlama-lama di sini. Tak selesa sungguh berada di sebelah Katrina.

Rasa macam panas semacam. Mungkin haba daripada badan Katrina dah mula dibebaskan ke udara. Katrina membelek-belek kukunya yang panjang tidak dipotong.

Dah macam hantu dah bila tengok. "Tunggu la kejap. I nak hirup angin dulu." Katrina cuba untuk berlengah. Biar la dia lama-lama. Malas dia nak tengok adegan di antara Azwa dan Tengku Faris yang baginya amat menjengkelkan.

Semut pun boleh bersarang agaknya waktu tu jugak, dekat situ jugak kalau suami isteri tu nak bermanis-manisan. Katrina rasa nak termuntah. Lagi-lagi bila perempuan tu bukan lah dia sendiri.

Azwa menghela nafas perlahan. Tak boleh ke kalau Katrina bagi tahu terus. Buatnya Katrina buat yang bukan-bukan dekat dia, mana dia nak lari. Pffttt. "Tak boleh bagi tahu terus ke?" Azwa bertanya, lembut.

Tak nak la cetus pergaduhan pulak kan. Katrina menghela nafas. Wajah bengisnya kembali semula. Jelingan tajam turut ditayangkan. "I nak cakap la ni! Tak perlu nak desak la!" Katrina cuba berlagak bersahaja.

Dia rasa nak tumbuk je muka Azwa sebab asyik nak desak dia. Konon cakap lembut-lembut. Padahal tengah mendesak. Hipokrit kau! Kutukan Katrina hanya dalam benaknya.

Matanya kembali membelek kukunya yang panjang persis Hantu Kuku. K. Takde agaknya istilah hantu kuku. Agaknya la. Mungkin ada. Abaikan je la.

"Macam mana dengan hubungan you and Faris?" Soalan Katrina yang tidak pernah dijangka itu menimbulkan kerutan di dahi Azwa.

Hubungan dia dengan Tengku Faris? Mesti la baik. Tak nampak ke tadi mereka siap bermanis-manisan. Boleh pulak dia tanya. Dah buta agaknya. Sebab selalu sangat pakai lens tu.

Katrina mengeluh apabila melihat reaksi Azwa. "Pasal hari tu… I tipu je. Faris tak hantar I balik pun. I jujur terus je la. Penat I berselindung. You pun mesti dah kutuk I macam-macam kan?" Tebak Katrina.

Azwa tersengih-sengih. Mesti pasal kes Katrina dihantar pulang oleh suaminya. "Faris yang rancang semua ni. I pulak setuju dengan rancangan dia. Dia nak tengok reaction you. You sayang dia ataupun tidak. That's why la kita orang menipu." Auta Katrina lagi.

Dia ni memang tak kenal erti penat dalam menipu agaknya. Tak serik mengumpul dosa banyak sangat melalui menipu agaknya dia ni. Kerutan Azwa makin lama makin menghilang.

"And see now. Hubungan you dengan dia semakin erat kan. Tak sia-sia I bantu Faris realisasikan rancangan dia." Bohong Katrina lagi. Azwa tersenyum mendengarkan pembohongan Katrina yang memang kedengaran seperti masuk akal.

Tak sangka Tengku Faris yang rancang semua ni sebab nak tengok reaksi dia je sebenarnya. Tak pasal-pasal aku dah abaikan suami aku sebelum ni sebab hal ni. Azwa menyesal sendiri.

Katrina memandang Azwa. Reaksinya tidak terkejut dan marah sama sekali. Apa ni. Ni bukanlah seperti yang dirancang. Patutnya Azwa marah dengan penipuan dia kali ni.

Katrina menghela nafas. Riak wajahnya cuba dikawal. Tak nak la tonjolkan rasa marah dan menyampah dia depan Azwa. "Tak sangka Faris ni nakal macam ni." Ujar Azwa bersama senyumannya.

Mr And Mrs TengkuWhere stories live. Discover now