BAB 47

21.5K 657 86
                                    

SENYAP-SENYAP Azwa menuju ke lif. Risau dia kalau lif ni tiba-tiba berhenti di mana-mana tingkat. Bukan apa. Risau suami dia turut ada dalam lif. Kalau terserempak habis la. Azwa dah mula risau. Lif berhenti di tingkat dua. Beberapa tingkat je lagi. Hm.

Pintu lif terbuka. Ramai juga yang nak masuk ke dalam lif. Bagus la. Azwa boleh berdiri di belakang sekali. Terkejut dia bila ternampak suami dia yang turut masuk ke dalam lif. Azwa mengetap bibir dan menunduk. Telefon bimbit dikeluarkan.

Mesej Dahya. Dah nak buat macam mana. Dia datang kerja pun dengan Dahya. Balik pun, kena balik dengan Dahya la. Hm. Telefon disenyapkan. Mana la tahu Tengku Faris dah hafal sangat ringtone handphone dia.

Jom balik. Dah habis waktu kerja. -Azwa-

Mana la tahu Dahya tiba-tiba ada surgery kena handle ke kan. Hm. Azwa rasa bersalah pulak sebab mesej Dahya. Tak lama lepas tu, mesejnya dibalas. Dan lif pun berhenti di B2.

Tunggu aku dekat kereta. -Dahya-

Setahu Azwa, Dahya parkir kereta di B1. Tengku Faris terus keluar dari keretanya. Azwa mengukir senyum kecil. Bagus la Tengku Faris dah keluar dan tak perasan dia. Terima kasih sangat dekat Dahya sebab parkir kereta di B1.

Azwa terus berlari menuju ke kereta Dahya. Lagi sekali dia terkejut. Kereta Tengku Faris meluncur laju turun daripada lorong parkir di tingkat atas. Azwa menyorok la apa lagi.

Risau nanti Tengku Faris perasan dia. Dahya pun tiba di kereta tak lama lepas kereta Tengku Faris meninggalkan kawasan parkir. Azwa terus masuk ke dalam perut kereta.

"Wawa ni dah kenapa. Macam baru lepas nampak hantu je gayanya." Dahya menegur. Azwa menghembus nafas.

Azwa mengukir senyum. "Wawa ternampak suami tadi." Dahya mengangkat kening. Ingin tahu lebih lanjut. Gear digerakkan ke D dan dia terus memecut keretanya.

Azwa menunduk. "Tapi kesian la dia. Pakaian berkedut. Tak diseterika." Azwa menjawab dengan nada kesian. Buat apa la dia nak kesiankan suami dia tu.

Dahya hanya mengangkat kening. "Yang Wawa kesiankan dia buat apa. Bukannya dia minta maaf pun." Dah macam kaunselor pulak si Dahya ni.

Azwa menjongket bahu. Sampai je rumah Dahya, Azwa terus menghidupkan kereta suaminya. Nak singgah rumah ummi dan walid kejap. Lama dah tak jumpa. Rindunya.

"Kalau balik lambat, Hya kunci pintu." Pesan Dahya. Azwa tergelak kecil. Ada-ada je si Dahya ni. Mana dia nak tidur kalau dia balik lambat. Rumah ummi dan walid? Mesti la mereka akan curiga.

Ke Dahya nak Azwa balik rumah suami. Tidur situ. Azwa terus memandu kereta suaminya itu dengan penuh cermat dan selamat hingga la sampai di hadapan rumah ummi dan walidya.

Sekali lagi Azwa terkejut. Stop it. Penat la camni. Asyik terkejut je. Desis Azwa. Nak keluar ke tak nak eh. Hm. Rindu ummi dan walid. Tapi ada Tengku Faris pulak dah. Kereta suami dia memang parkir betul-betul depan rumah orang tua Azwa.

Azwa berhenti di tepi. Handphone dicapai. Nak call ke tak. Nak cari dia pun agak-agak la. Siap cari sampai dekat rumah orang tua dia pulak tu.

Takpe la. Tak jadi nak call. Azwa terus berpatah balik dan pulang ke rumah Dahya. Bukannya suami dia tahu alamat rumah dia pun.

Azwa pulang dari kereta dengan perasaan marah. Baru nak tutup pintu keretanya, ada sebuah kereta yang cukup familiar berhenti di belakang keretanya.

Azwa terpaksa parkir kereta di luar rumah. Kereta Dahya diparkir di dalam kawasan rumah. Kawasan rumah Dahya memuatkan sebuah kereta je. Seorang lelaki, berpakaian pejabat lengkap berwarna hitam bersama kedutan keluar dari kereta mewahnya.

Tak lain dan tak bukan, mesti lah Tengku Faris. Azwa terkejut. Azwa menutup matanya. Lama. Kemudian dibukanya semula. Ini realiti. Suaminya betul-betul di hadapannya.

Macam mana Tengku Faris boleh tahu rumah Dahya. Takkan la suami dia mengekorinya. Ya, tepat sekali. Sewaktu Azwa ingin berpatah balik dari rumah orang tuanya, Tengku Faris baru keluaf dari rumah orang tuanya. Dia perasan Azwa. Apa lagi, dia kejar Azwa dari belakang la.

Azwa mengetap gigi. Kenapa la Tengku Faris terlepas daripada kesesakan lalu lintas tadi. Aduh. Azwa mengeluh. Dia terus berjalan masuk ke dalam rumah Dahya.

Tengku Faris mengikutnya dan merentap lengannya dari arah belakang. "Lepas la!" Azwa menepis dengan kasar.

Kini Tengku Faris berdiri di hadapan Azwa. Kedua-dua bahu Azwa pula dipegangnya. Azwa memandang ke arah lain. "Azwa. Look at me." Mendatar Tengku Faris berkata. Azwa tidak mengendahkan arahan suaminya.
Tengok la tu. Bunyi macam takde perasaan. Desis Azwa. Matanya mula berkaca. Apa yang dia dah buat ni. Dia dah abaikan tanggungjawab dia.

Dah la dia tak endahkan arahan suami dia. Fikir macam-macam pulak tu pasal suami dia. Ya Allah, apa aku dah buat ni. Azwa seperti hendak menangis.

Tengku Faris memandang isterinya. Teringat semula kisah semalam. Azwa minta cerai daripada dia. Hati dia jadi sedih. Kalau itu yang Azwa nak. Apa boleh buat. Hm.

"Azwa. Awak betul-betul nak cerai?"

Sedih suara Tengku Faris. Sedih lagi dia nak ungkapkan ayat tu. Mata Azwa yang tadi berkaca mula mengalirkan air jernih. Terus dia menoleh memandang Tengku Faris.

No. Dia tak nak cerai. Tapi Tengku Faris mesti nak bersama dengan Ariana. No. Aku takkan kalah dengan Ariana. Macam-macam yang bermain di mindanya.

Tengku Faris memandang wajah isterinya dengan wajah sedih. "Nur Azwa Khalisya. Aku...-"

***

Sedih tak? Sobs sobs. Siapa nak lagi, komen cepat. Sis akan update secepat mungkin. Kalau tak nak sis update cepat-cepat, tak payah la komen ye.

Sis tahu pendek. Maaf la ye. Bab ni je sis buat pendek. Dialog pun tak banyak. Jgn la kecam. Baru buat pendek dah kecam. Penat tahu tak nak kerah idea.

Jemput la baca cerita dprd CtNorLiana

-Cerpen Chef Cinta
-Cerpen He's Not Mr. G
-Izinkan Aku Untuk Bahagia
-Pencuri Hati
-Doktor Hati Beku(Story yg paling saya suka. Best sgt)

Jemput la baca ye. Bagi sis ni semangat dgn vote dan komen.

Love,
a.

Mr And Mrs TengkuWhere stories live. Discover now