BAB 35

23.2K 744 24
                                    

PEUGEOT 308 merah cantik terparkir di sebelah BMW m5 Tengku Faris yang Azwa pandu untuk ke supermarket. Seorang gadis berambut perang panjang mengurau terus keluar daripada kereta tersebut. Ariana.

Dia berhenti seketika apabila melalui kereta milik Tengku Faris. "Faris?" Katanya lalu menanggalkan cermin mata hitamnya. Meneliti plat kereta. Kemudian dia terus memakai semula cermin mata hitamnya itu.

Dia terus menuju ke pintu masuk dan memaut lengan seorang lelaki. Tengku Adrian. Eh, apa Tengku Adrian buat di sini. Bukankah dia sudah mempunyai seorang isteri dan seorang anak. Apakah ini.

"I rasa kan, tu kereta Faris la." Kata Ariana lalu menoleh memandang kereta BMW m5 yang terparkir di sebelah keretanya. Tengku Adrian turut menoleh memandang kereta yang dipandang oleh Ariana.

"Tak la. Bukan kereta di silver metalik ke." Kata Tengku Adrian lalu mengabaikan pandangan mata Ariana. Mereka terus masuk ke dalam supermarket tersebut. Masing-masing nak beli barang dapur kut. Ataupun, nak date. Pelik la, kalau nak dating pun, supermarket tu macam low class la untuk orang kaya macam mereka.

Azwa menolak trolinya menuju ke tempat snack setelah meletakkan minyak bijan ke dalam trolinya. Banyak lagi yang dia nak beli. Bermacam-macam jenis barang tertulis di dalam telefon pintarnya. Semuanya barang-barang yang hendak dibelinya.

Sambil menolak troli, sambil melihat sekeliling. Mungkin ada bahan tambahan yang dia nak beli ke. Secara tak sengaja, trolinya berlanggaran dengan troli orang lain. Secara tak langsung, kepalanya menoleh memandang ke hadapan.

Seorang perempuan sedang menyilangkan tangan ke dadanya ditambah pula dengan muka tidak puas hatinya.

Azwa terus mengalihkan trollinya. "Sorry." Kata Azwa lalu menolak trolinya untuk ke tempat makanan ringan.

"Wait." Kata Ariana lalu menoleh memandang Azwa. Azwa terus menoleh memandang Ariana. Kepalanya ligat mengingat. Haa, perempuan ni la yang pernah tampar aku! Baru Azwa ingat.

Ariana terus berjalan merapati Azwa. Tangan kanannya di angkat untuk menampar Azwa. Azwa yang macam dah faham apa yang Ariana nak lakukan segera menutup pipinya. Waktu macam ni la, tak tahu apa yang nak dilakukan.

Baru je nak lepaskan tamparan yang berbisa dia tu, tiba-tiba ada satu tangan hinggap dekat pergelangan tangan Ariana dari arah belakang. Tengku Adrian.

"Cukup la, Ariana. Asyik nak tampar isteri Faris je." Kata Tengku Adrian mempertahankan Azwa. Azwa mengerutkan dahi. Oh, mesti mereka berdua ni ada related dengan laki aku.

Ariana menarik tangannya daripada dipegang oleh Tengku Adrian. "I tak puas hati. Jadi, betul la apa yang I nampak tadi. Kereta Faris, kan." Kata Ariana marah.

"Biar la kalau Faris nampak I tampar perempuan ni. Dia bukan kisah pun. I ni kan girlfriend dia." Kata Ariana kepada Tengku Adrian.

Tengku Adrian mendengus. Azwa meneruskan langkahnya menuju ke kaunter. Takde mood aku nak beli dah. Bayar terus je la. Aku boleh beli barang lain dekat tempat lain. Bukannya tempat ni je yang ada dekat KL ni.

***

"YOU tunggu sini kejap. I nak beli something la untuk my wife." Tengku Adrian terus berlalu pergi meninggalkan Ariana yang sedang membelek-belek dress pendek paras peha.

Tengku Adrian terus keluar daripada lif dan menuju ke arah tempat Ariana memarkir kereta tadi. Mungkin Azwa masih berada di sini. Lebar senyuman dia apabila ternampak yang dicari pun muncul. Lambat jugak Azwa sampai kat tempat parkir. Tengku Adrian lagi cepat.

Mr And Mrs TengkuWhere stories live. Discover now