BAB 31

23.2K 686 19
                                    

HARI yang tidak menyeronokkan bagi Azwa. Kalau boleh, dia rasa nak pergi tadika je hari ni. Tapi kereta dia pulak takde. Ada dekat rumah ummi dengan walid dia.

Daripada duduk rumah, tak buat apa, lagi la tak best. Daddy dia pergi kerja. Mum pulak pergi butik dia. Suami pulak? Entah la, lepas sarapan tadi, dia terus keluar tak balik-balik lagi sampai sekarang.

Dah tengah hari ni. Nak kata suami dia tu pergi kerja, tak kan la. Tengku Faris pagi tadi pakai baju biasa je. Seluar jeans dengan T-shirt lengan pendek berwarna hijau muda. Tiba-tiba Azwa dapat satu idea.

Terus dia bersiap. Sempat lagi dia calitkan compact powder. Nipis je make-up dia. Tak perlu la nak make-up tebal-tebal.

Dia terus keluar dan menahan teksi untuk ke shopping complex. Takpe rasanya kalau keluar tak bagi tahu suami. Suami pun mesti la tak peduli. So, buat apa nak bagi tahu.

***

SETIAP helaian Azwa belek. Tak semua la. Sikit je. Dah la buku tebal, takkan la nak belek semua muka surat. Tak balik rumah la jawabnya kalau nak belek semua. Azwa ni kalau nak beli buku, dia akan belek dulu. Takkan la nak ambil terus bayar.

Entah-entah, ada helaian yang kosong atau tak lengkap ke. Sediakan payung sebelum hujan. Azwa terus memasukkan buku yang dibeleknya itu ke dalam bakul. Dia beralih ke rak buku yang lain.

Azwa dah jarang baca novel. Dia stop baca novel pun sejak tingkatan 3 sebab waktu tu dia PMR. Dia nak fokus dalam pelajaran dan peperiksaan. Lebih-lebih lagi, sekarang ni dia adalah seorang doktor, mesti la dia semakin sibuk.

Azwa mencapai sebuah buku tebal yang terletak kemas di atas rak di bahagian atas. Dia terpaksa jengket sikit la walaupun dah pakai kasut tumit yang tak berapa tinggi.

Semua buku yang dibelinya berkaitan dengan medical dan kesihatan. Bakal doktor la katakan. Usai membayar, dia terus keluar dari kedai buku tersebut dan terus berlalu.

Sampai di hadapan sebuah kedai, perutnya tiba-tiba berbunyi. Dah nak masuk waktu makan tengah hari ni. Tiba-tiba pulak ada aroma enak yang membuatkan Azwa lapar. Dia terus menoleh ke kirinya. Bakery. Dia terus masuk ke dalam bakery tersebut.

Dia terus mengambil tempat duduknya. Baru ingat nak call suami dia, tapi dia terlupa yang dia takde nombor Tengku Faris. Dia terus menelefon ibu mertuanya.

Lama jugak dia tunggu Datin Dewi mengangkat panggilannya. "Assalamualaikum, mum. Masih dekat butik ke tu?" Soal Azwa mesra.

Datin Dewi tersenyum mendapat panggilan daripada menantunya. "Waalaikumusalam. Haah. Ada apa call mum ni?" Soal Datin Dewi.

"Saje. Mum dah lunch ke? Wawa ada dekat shopping complex ni." Kata Azwa.

"Belum lagi. Mum busy la. Nanti kita jumpa dekat rumah ya." Kata Datin Dewi. Azwa melepaskan keluhan halus.

"Okey, mum. Maaf la, Wawa dah ganggu mum. Nanti kita jumpa dekat rumah ya, mum. Assalamualaikum." Salam dijawab dari hujung talian. Azwa terus mematikan panggilan.

Baru dia ingat nak ajak ibu mertua dia tu lunch sama-sama. Tapi takpe la. Azwa faham yang ibu mertua dia tu sibuk. "Miss, order?" Soal pekerja lelaki di bakery itu. Azwa terus mengangkat muka. Azwa memandang lelaki itu tanpa berkelip.

Macam pernah nampak je. Detik hati Azwa. Pekerja lelaki itu tertawa halus. Handsome, memang handsome. Tapi kenapa tergelak bila pandang Azwa.

Mr And Mrs TengkuWhere stories live. Discover now