BOB 8

8.6K 528 14
                                    

"Bella. Lama lagi ke?" tanya Farah. Jam tangannya dijeling.

Planning bertolak pukul 6 pagi. 6.15 pagi pun tak gerak lagi ni!

"Dah siap dah." Kata Bella lalu menyematkan jarum peniti yang terakhir di shawlnya.

" Lets go!"

Bella mencapai handbag lalu menarik bagasinya untuk turun ke bawah.

...

"Okay. Bella, Farah, last checked." kata Encik Ramli setelah selesai memasukkan bagasi ke dalam bonet kereta.

Bella membaca listnya satu persatu.

handbag list:
pasport
purse✔
power bank✔
charger✔
ticket✔
surat jiwang Umaira

"Checked, ayah!" Bella mengangkat ibu jarinya. Thumbs up !

"Dah, uncle." kata Farah pula.

"Okay, let's go!" kata Encik Ramli.

Mereka semua masuk ke dalam kereta untuk menuju ke Sky Park Terminal, Subang.

...

"Attention!" kata Prof Hashim, mahu menarik perhatian semua pelajar.

"Saya nak awak semua bergerak dalam kumpulan yang sudah ditetapkan, ye! Sila lantik Leader and assistant."

Bella menggenggam tangan Farah.

"Apa kau ni! Sakit la!" kata Farah apabila menyedari Bella menggenggam tangannya dengan terlalu kuat.

"Aku taknak berpisah dengan kau. Dahla, jom kita cari Arif dengan Saiful." kata Bella.

Mata Bella dan Farah melilau mencari kelibat 2 jejaka itu.

"Mana boyfriend kau ni, Farah?" tanya Bella mencari kelibat Saiful.

"Ehem." suara garau yang menegur dari arah belakang.

Bella dan Farah berpaling serentak. Itu dia! Arif dan Saiful.

"Awak, jangan buat macam tu dah. Macam burung unta saya tengok." kata Saiful kepada Farah.

"Awak tu la! Susah sangat nak jumpa" kata Farah pula.

"Saya ada je dalam hati awak tu. Tak pergi mana-mana pun." kata Saiful.

Farah pula tersipu-sipu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Farah pula tersipu-sipu.

Bella tersengih. Gembira melihat rakannya bahagia. Semoga Allah panjangkan jodoh mereka!

Bella menjeling Arif. Mamat poyo itu tidak menunjukkan sebarang reaksi. Memang takde perasaan betul mamat ni!

" Arif leader boleh?" tanya Saiful.

Bella dan Farah mengangguk serentak.

"Bella, kau assistant ,eh?" kata Farah lalu berpaling menghadap Bella.

What? Aku? Nak jadi assistant mamat poyo ni?

"Eh, Farah jela" tolak Bella.

"Nak jadi assistant group yang kecik pun berkira." celah Arif yang dari tadi berdiam diri.

Ya Allah mamat ni! Annoying habis!

"Okayla! " Kata Bella. Memang dia pantang dicabar.

Kau cakap jela yang kau nak aku jadi assistant kau!

Saiful dan Farah tersenyum. Harap tiada sebarang pergaduhan yang berlaku antara mereka!

" dah lantik leader and assistant?" tanya Prof Hashim lagi.

" Dah!" Hampir kesemua 80 orang peserta menjawab serentak.

"Okay, saya nak leader and assistant datang depan ye! Ambil number seat ahli kumpulan anda."

Bella berjalan ke hadapan. Malas nak tunggu mamat poyo tu!

Tiba-tiba dia merasakan lebihan hujung shawlnya ditarik.

"Auch"

"Dah tak reti-reti nak tunggu aku?" tanya Arif. Riak mukanya dingin. Sama je macam tadi.

"Kalau ye pun, tak perlu la sampai tarik tudung aku!" kata Bella. Bibirnya digigit menahan geram.

Arif buat tidak tahu sahaja. Menonong dia jalan ke hadapan. Tadi suruh aku tunggu. Sekarang?

Bella menarik nafas. Chill Bella chill!

...

"Okay semua! Kita akan masuk gate sebentar sahaja lagi. So, siapa yang nak pergi jumpa parents. Boleh jumpa sekarang." Umum Prof Natasha pula.

Semua pelajar beredar menuju ke arah parents masing-masing.

Bella dan Farah menuju ke arah family Bella. Langkah Bella terhenti apabila melihat Arif hanya berdiri terpacak di situ.

"Parents kau tak datang?" tanya Bella.

"Diorang dah 5 bulan dekat UK." kata Arif pendek.

Bella tergamam. Kesiannya!

"Kau nak jumpa parents aku? Mana tau rindu kau kat parents kau terubat sikit." kata Bella.

Arif hanya mengangguk sekilas lalu mengikut langkah Bella.

"Ayah, ibu, kakak pergi dulu." kata Bella lalu memeluk kedua orang tuanya. 2 bulan tak jumpa nanti beb!

"Jaga diri kau elok-elok." Kata Bella. Bella mengusap kepala Amirul lalu dipeluk adiknya itu.

Bella tidak dapat tahan lagi. Air matanya jatuh mengalir. Farah di sebelahnya menggosok belakangnya perlahan.

"Thank you uncle, aunty!" Kata Farah . Farah mencium tangan Puan Razana.

"Siapa ni, kakak? Abang ipar adik ke?" pertanyaan Amirul itu mengundang tawa semua orang.

"Lepasni, panggil Abang Arif, ye." kata Arif, selamba.

"Ish! Ni kawan kakak. Parents dia takde, so, kakak bagila pinjam parents kakak 15 minit dekat dia." kata Bella.

Arif memeluk Encik Ramli dan Amirul. Tangan Puan Razana dicium. Sudah lama dia tidak diberikan kasih sayang sebegini.

"Eh, kau nangis ke?" tanya Bella.

Lembut jugak hati dia ni!

"Diamla." kata Arif.

Mereka semua tergelak.

"Farah, Bella, Arif, jaga diri elok-elok ye kat negara orang." pesan Puan Razana.

"Solat jangan tinggal." Pesan Encik Ramli pula.

"Take care of my kakak, Abang Arif!" Usik Amirul.

"Yes, sure." Arif tersenyum. Sumpah, dia rindukan suasana sebegini!

"Okay, semua! Boleh masuk gate ye!"

"Kakak pergi dulu" Bella mencium ahli keluarganya buat kali terakhir.

"Bella,wait." Elina yang datang entah dari mana bersuara.

Bella berpaling. Elina!

Bella dan Elina berpeluk sebentar.

"Jaga diri." Pesan Elina.

"Kau pun."

"Bella, jom!" panggil Farah.

Bella meleraikan pelukannya bersama Elina lalu melangkah ke pintu pelepasan.

BYE MALAYSIA!

...

bestfriend or boyfriend?Where stories live. Discover now