BOB 28

6.9K 403 8
                                    

"Congrats awak awak semua!" kata Bella lalu memeluk rakan-rakannya.

Bella menahan air matanya dari mengalir. Bestnya tengok orang dah graduate! Apelah nasib kena repeat.

"Alah, jangan sedih-sedih. Tahun depan kau grad, kitorang datang ramai-ramai bawak bunga okay!" kata Fatin lalu mengusap belakang Bella.

"Make sure dekat bunga tu kene ada ferero rocher tau." kata Bella lalu tergelak.

"Aku loner la tahun depan." kata Bella lagi.

"Arif kan ada teman kau. Dont worry lah!" kata Elina.

Bella menarik shawl Elina perlahan. Suka sangat usik orang, padan muka!

Ops ops! Lupa nak bagitau. Elina sudah bertudung. Allhamdulilah, hidayah Allah berikan kepada sesiapa yang beruntung.

Elina membetulkan tudungnya lalu tergelak.

"Mana hubby aku ni?" kata Puteri. Kepalanya tercongok-congok mencari Iqram.

Iqram memeluk Puteri dari belakang. Dahi isterinya dicium. " Congrats sayang."
Pipi Puteri bertukar kemerahan. Aduh malunya!

Yang lain hanya ketawa mengekek.

" jeles la. Aku nak cari Saiful la. Bai!" kata Farah, meminta diri.

"Ehem" tegur Saiful dari arah belakang.

Saiful bersama Arif. Haih, rapat betul diorang ni!

"Congrats awak. Maafla, tak boleh peluk pulak. " kata Saiful.

Kata-kata Saiful mengundang tawa semua.

"Okay gais, Mari kita doakan Bella dengan Arif lulus repeat tahun depan. Amin." kata Elina.

"Amin." semua mengaminkan doa Elina.

"Elina. Faris tak datang?" tanya Fatin.

Elina menggeleng. "Busy, wedding kitorang kan minggu depan. Datang ye semua orang."

Elina membuka begnya lalu menyerahkan kad kepada rakan-rakannya.

Bella terdiam. Ayah cakap ada apa eh minggu depan? Macam ada something, tapi tak ingat!

"Aduh, semua nak kawin ni tak boleh jadila!" kata Saiful secara tiba-tiba.

Poketnya diseluk. Kelihatan kotak bewarna merah berbentuk hati dikeluarkan. Saiful duduk melutut dihadapan Farah.

"Farah Amyra binti Farid. Will you marry me?" lamar Saiful.

 Will you marry me?" lamar Saiful

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Semua yang berada di situ diam. Ada yang mengeluarkan bunyi "auww".

Farah yang sudah digenangi air mata di peluk Bella.

"Say yes, dear. Aku nak makan nasi minyak kau pulak ni." bisik Bella.

"Yes." putus Farah lalu mengambil cincin yang berada di tangan Saiful lalu memakainya.

Farah kini dipeluk oleh rakan-rakannya.

Arif menepuk bahu Saiful. "Nasi minyak ke nasi tomato ni?"

"Nasi arab la pulak." balas Saiful lalu tergelak.

"Congrats bro!" kata Iqram pula.

"Bro, lepas ni boleh la bagi petua malam pertama." kata Saiful.

Mereka bertiga tergelak sakan.

"Aduh, rasa nak kawin esok je!" teriak Saiful.

Muka Farah semakin merah. Aduh Saiful ni!

Bella tersenyum. Lepas sorang, sorang kawan aku yang nak kawin. How about me? hahahaha

...

"Yeke. Hahahahaha."

Bella melayan Farah yang menelefonnya.

Setelah selesai majlis, Saiful terus datang berjumpa dengan orang tua Farah. How sweet!

"Weh! Aku rasa ada budak curik dengar la. Kita sambung dekat whatssap eh." kata Bella apabila melihat Amirul asyik memerhatinya.

"Happynya kakak." kata Amirul.

Bella tersenyum."Of course. Farah nak kawin."

"La, tuje? Aku fikir kakak nak kawin tadi. Happy semacam ."

Bella menjeling adiknya. Perli aku latu!

Matanya masih fokus membaca whatssap dari Farah.

"Kak Puteri, Kak Elina, Kak Farah. Kau bila lagi? Semua kawan kau dah kawin." kata Amirul lagi.

"Aku belum habis degree la. Chill dulu. Kakak nak kawin sama dengan ibu, 26 years old." kata Bella.

"Sakan dua beradik ni borak ye." tegur Encik Ramli lalu duduk di atas sofa sebelah Bella.

"Ayah, Farah pun dah nak kawin!" kata Bella, teruja.

"Kakak bila lagi?" tanya Encik Ramli.

Bella mencebik. Ish tak habis-habis.

Encik Ramli mengusap kepala anak perempuan tunggalnya.

"Kakak, abah tak paksa kakak kawin awal. Bila kakak bersedia, kakak kawin la. Istikharah banyak-banyak. Cuma, satu kakak kena ingat. Ayah ni dah tua, umur dah tak panjang." kata Encik Ramli.

Bella memeluk Encik Ramli. "No ayah! Before ayah dengan ibu tinggalkan dunia, kakak akan pastikan ayah dapat rasa main dengan cucu. Kalau tak dari kakak, dari mamat ni." Bella menunjuk Amirul.

Bella akui. Dia lebih manja dengan Encik Ramli berbanding Puan Zana. Ini kerana, Encik Ramli lebih banyak menyokong minatnya. Puan Zana pula, biasalah.. Ibu.

"Haih, kakak cakap macam dah ada calon je." celah Puan Zana yang baru tiba dari dapur.

"Erm nanti kakak listkan la yang handsome dekat kolej tu." kata Bella lalu mengekek ketawa.

"Alah, tak payah list. Adik ada calon untuk kakak!"

Bella mengangkat kening. Siapa?

"Abang Arif!"

Bella mengambil bantal lalu dibaling kepada Amirul.

"Takde mamat lain ke kau nak sebut?"

"Well, dia baik apa. Ibu dengan ayah pun suka dia kan."

...

bestfriend or boyfriend?Where stories live. Discover now