Bella meletakkan dulang air di atas meja makan dengan berhati-hati.
"Uuuuu... Kakak rajin eh harini. Mentang-mentang abang Syazwan ada." kata Amirul lalu duduk di salah satu kerusi meja makan.
Bella menjeling adiknya. Saje la tu cari pasal!
"Dah dah la mengusik kakak." kata Puan Zana. Tangannya sedaang mengisi nasi ke dalam pinggan.
"Jubah awak dah ambil?" tanya Syazwan yang baru keluar dari bilik tetamu dan mengambil tempat di sebelah Amirul.
Bella mengangguk. "Dah. Topi pun dah."
"Assalamualaikum!"
"Waalaikumusalam. Abang Arif dah sampai!" kata Amirul lalu bangun berlari menuju ke pintu.
Bella mengerutkan dahinya. Macam budak-budak nampak deretan mainan.
Selang beberapa minit, Amirul kembali bersama bersama Arif dan Zulaikha. Amirul dan Zulaikha kelihatan sangat mesra berbual.
Bella sekali lagi mengangkat kening. Eh? Sejak bila diorang kenal.
"Kening kau dah on-fleek. Tak perlu la buat macam tu." kata Arif sambil tergelak kecil.
Bella membuat isyarat tangan supaya Arif merapatkan telinganya ke arah Bella.
"Macam mana diorang boleh rapat?" bisik Bella.
Arif memberi isyarat tangan
"their in love." balas Arif.
Bella menggeleng. "Eiy, SPM belum lepas dah nak couple bagai."
"Biarla. Diorang pun ada perasaan."
"Memang la ada perasaan tapi tak ke terlalu muda untuk diorang bermain dengan hati?" tindas Bella.
"At least cinta diorang terbalas. Aku?" kata Arif bernada sayu.
Bella memandang wajah sayu Arif. Mata mereka berdua bertaut dengan masa yang agak lama.
'Kau lelaki yang baik Arif. Aku doakan kau bertemu jodoh dengan perempuan yang kau minat tu.' getus Bella.
'Aku sentiasa sebut nama kau dalam doa aku.' kata hati kecil Arif.
"Kakak! Abang!"
Bella dan Arif berpaling. Wajah mereka berdua masing-masing merah tahap yang maksima.
Zulaikha tergelak. Buat pertama kali melihat abangnya malu sedemikian.
"Awak, jom makan." ajak Amirul.
Zulaikha mengangguk. "Jom. Kita biar diorang malu lama-lama dekat sini."
Zulaikha dan Amirul melangkah menuju ke ruang makan dan meninggalkan Bella dan Arif berdua di situ.
"Kau taknak makan?" tanya Arif memecahkan kesunyian.
Bella menggeleng. "Aku dah makan. Kalau kau nak makan, pergila"
Arif turut menggeleng. "Aku pun dah makan."
"Bella, saya balik dulu." celah Syazwan.
Mata Syazwan mencerlung memandang Arif. Arif membalas dengan senyuman. Sudah biasa dengan pandangan Syazwan sebegitu.
"Jangan curang." pesan Syazwan.
Bella mengerutkan dahi. "Awak fikir saya playgirl ke?"
Syazwan mengangkat bahu lalu melangkah menuju ke keretanya.
"Congrats Arif, Bella. Saya bangga awak berdua lulus. Saya pergi dulu." kata Syazwan. Keretanya meluncur keluar dari kawasan rumah Bella.
Bella menggelengkan kepala. Kenapala Syazwan suka cakap benda pelik-pelik?
Mata Bella ditoleh ke arah Arif. Lelaki itu kelihatan tenang dan biasa walaupun layanan buruk Syazwan terhadapnya.
"Yeye. Aku tahu aku handasome." kata Arif.
Bella menjulingkan mata ke atas. "Perasan."
Arif tergelak. Yea, fake laugh. Esok dah graduation. Esok juga dia akan meninggalkan Malaysia. Meninggkalkan keluarganya. Meninggalkan Rakan-rakannya. Meninggalkan.... Bella.
"I know that was fake laugh. Tell me now." kata Bella.
"Takde pape la." dalih Arif.
Bella mengangkat bahu. Sudah lali dengan Arif. Bukan nak share!
"Esok dalam dewan duduk sebelah aku eh." ajak Bella.
Arif mengangguk. "Boleh... Eh tak boleh."
Arif teringat apabila selesai namanya disebut, dia harus bergerak menuju ke airport. Mana boleh duduk disebelah Bella!
"Kenapa?" tanya Bella.
"Aku dah janji nak duduk sebelah Aisy." tipu Arif.
"Yela. Aisy lagi penting kan."
"Nanti Syazwan marah aku duduk sebelah kau."
Bella membuat muka toya. "kesahnya."
"Aku belum ambil jubah laaaaa! " kata Arif.
Bella menepuk dahinya. "Allah! Pergi ambil sekarang!"
"Jom ah teman."
"Jap. Ambil phone dengan purse." kata Bella lalu menaiki tangga untuk mwnuju ke biliknya.
Arif menuju ke ruang makan. "Uncle, aunty. Saya bawak Bella pergi ambil jubah jap."
"Balik awal ye. Dah nak masuk asar dah ni."kata Encik Ramli.
Arif mengangguk. Arif memandang Zulaikha "Nanti abang datang balik."
Zulaikha mengangguk sambil mengibaskan tangan tanda menghalau.
"Weyh Arif. Jom la!!" teriak Bella dari ruang tamu.
"Yes. Coming!" kata Arif.
Sempat lagi Arif menyalami tangan Encik Ramli dan menarik rambut Zulaikha.
"Kau drive la." Arif menghulurkan kunci kereta kepada Bella.
"Aish, apa-apa la. Jom, dah lambat ni." kata Bella mencapai kunci kereta Arif.
Bella menghidupkan enjin kereta lalu menolak gear.
"Terasa hebat pulak drive Ferrari.""Beli la."
"Aku bukan anak dato macam kau."
Arif tersenyum. Debat dengan perempuan man pernah menang!
"Drive cepat sikit!"
...
YOU ARE READING
bestfriend or boyfriend?
Teen FictionI failed on writing sinopsis so read pls (done story) "kalau aku cakap aku suka kau, kau percaya ke?" - arif " aku pun suka kau." - bella " seriously?"- arif "kau kan kawan aku."- bella Ketahuilah kisah cerita persahabatan dan cinta Bella dan Arif...