"Muhammad Arif Syahrin bin Muhammad Hisham. Are you okay?"
Arif mengangguk.
Bella merengus. Dia ni suka sangat berahsia!
"Kenapa kau ni asyik mengelamun je eh?" tanya Bella lagi.
"Tahla. Broken kot." jawab Arif.
Bella mengangkat kening. "why?"
"Aku ada suka sorang perempuan ni. Tapi dia akan jadi orang lain punya. "
"Wah! Lawa tak dia?" tanya Bella dengan nada teruja.
Arif menutup matanya. "Sekejap eh. Nak cerita pasal dia ni. Kena ambil feel."
Bella menunggu dengan penuh minat.
"Dia baik. Dia sangat-sangat baik. Dia garang, cengeng. Dia takut banyak bende. Flight naik pun dia takut."
"Tak sangka perempuan tu ada sama ciri dengan aku. Takpela, teruskan." kata Bella.
Arif tersenyum lalu menyambung kata-katanya.
"Semua family aku suka dekat dia. Mama aku pun dah restu dia nak jadi menantu. Tapi, dia dah nak kawin dengan orang lain tak lama lagi."
"Alah,sedihnya. Lawa tak dia?" soal Bella.
Rasanya Bella dah tanya dua kali dah.
Arif memamdang wajah Bella dengan teliti.
"Lawa. Cantik. Anggun. Ayu. Comel. Semua ada. Mata bulat. Kening nipis sikitla. Hidung,, bolehla.. Mulut kecik. Pimples bila dia senyum menawan sangat."
Bella tersenyum. Membayangkan gadis yang diceritakan oleh Arif."Antara aku dengan dia, siapa lagi lawa. Aku kan? hahahahaha tak payah jawab dah tau dah." kata Bella lalu tergelak kecil.
'Memang kau pun orangnya.' getus Arif.
Arif tersenyum. Kepalanya ligat memikirkan sesuatu.
Bella sedang bahagia. Sedang gembira. Patutkah dia memberitahu hal ini sekarang?
"You look like wondering. Nak bagitau aku apa-apa ke?" serkap Bella.
Tiba-tiba, seseorang datang lalu duduk di sebelah Bella.
Minuman Bella ditarik lalu disedut.
"Borak apa?"
Bella menjulingkan mata ke atas.
Arif tersenyum hormat.
"Awak ni kacau line ah." kata Bella
"Assalamualaikum Prof." kata Arif.
Syazwan menagangguk. "Waalaikumusalam.Borak apa tadi?"
"Borak tentang perempuan pujaan hati Arif." kata Bella sambil memandang Arif.
"Menarik sangat ke?" kata Syazwan.
Bella menjeling Syazwan. Kenapa lah aku dapat tunang annoying macam ni.
"Of course la menarik. Awak apa tahu." kata Bella.
Syazwan mengangguk. "Menarik sangat sampai saya tunggu 1 jam dekat kereta."
Bella melihat jam tangannya. Haah la! 1 jam lambat!.
"Balik jela. Saya boleh balik dengan Arif."
"Tunang awak, saya bukan Arif. Jom balik." kata Syazwan lalu bangun dari duduknya.
"Eiyy! Saya tak habis lagi cerita dengan Arif." kata Bella.
Arif bangun dari duduknya. "Aku nak balikla. Petang nanti nak jumpa Saiful."
Bella mencebik. Cis, spoil.
...
Arif menutup rapat pintu biliknya. Badannya direbahkan ke atas katil.
Arif mengeluh. Haih, mission failed. Tak sempat nak bagitau Bella!
"Abang.."
Arif tersenyum melihat Damiya yang masuk ke dalam biliknya lengkap dengan pelampung di pinggang.
"Abang penat ke?" tanya Damiya.
"Untuk Miya.Abang tak penat. Tapi tak boleh lama tau. Abang nak jumpa kawan." kata Arif sambil mengusap rambut Damiya.
"Sayang abang!"
"Now, Miya keluar dulu. Abang tukar baju eh." kata Arif.
Miya mengangguk lalu keluar dari bilik abangnya.
Arif lantas menukar pakaiannya. Jam didinding biliknya dikerling. Okay, now pukul 2. 1 jam setengah with Miya!
Arif keluar dari biliknya.
"Lamanya abang tukar baju!" sergah Miya.
Arif melutut di hadapan Miya. "I'm sorry. Let's go."
"Nak swimming ke?" celah Zulaikha yang baru keluar dari biliknya.
"Nak main air." kata Arif.
Zulaikha mencebik."Alah sama je. Tunggu jap. Nak join"
Zulaikha masuk ke dalam biliknya untuk menyalin pakaiannya.
"Jangan lama-lama!"
...
"Adik-adik yang abang sayang! Jangan buat macam tu. Air masuk telinga nanti." tegur Arif apabila melihat Zulaikha dan Damiya memercikkan air.
Arif tersenyum melihat Zulaikha yang semakin banyak berubah. Dulu, Zulaikha sombong dan jarang keluar bilik. Tetapi kini, dia sudah banyak mencampuri keluarga.
Zulaikha dan Damiya mendekati Arif yang bersandar di dinding swimming pool.
"Abang, dah lama Miya tak jumpa Kak Bella." kata Miya.
Arif tersenyum lalu mencium dahi Damiya. Nampaknya, bukan dia seorang sahaja yang merindui saat-saat untuk bersama Bella.
"Bella tau abang nak fly?" tanya Zulaikha.
Arif menggeleng. "Bila abang fikir-fikir balik. Takpayah la dia tau."
Zulaikha tersenyum hambar. Dia tahu. Abangnya sakit hari. Tetapi apakah daya.
"Abang, u know what?" soal Zulaikha.
Arif mengangkat kening. "What?"
"I know you're in trouble with your studies. You're heart broke. But, i salute you. You still can arrange yourself nicely. "
Arif tersenyum. "Setiap masalah ada penyelesaian. Yang terluka boleh diubat. That's why abang nak fly to America untuk rawat hati abang. I'm hurt enough. Abang taknak sakit lagi bila tengok Bella kawin."
"3 years bukan sekejap abang.." kata Zulaikha. Air matanya hampir jatuh.
"It's okay. When i'm back, i want to see you in hijab. Practise okay." kata Arif lalu menarik Zulaikha dan Damiya dalam dakapannya.
"I love you abang." kata Zulaikha.
"I always love the two of you."
...
YOU ARE READING
bestfriend or boyfriend?
Teen FictionI failed on writing sinopsis so read pls (done story) "kalau aku cakap aku suka kau, kau percaya ke?" - arif " aku pun suka kau." - bella " seriously?"- arif "kau kan kawan aku."- bella Ketahuilah kisah cerita persahabatan dan cinta Bella dan Arif...