BOB 70

5.7K 328 13
                                    

"Anak puan telah mengalami keguguran. Kandungan tidak mendapat nutrien yang mencukupi dan mungkin anak puan mengalami tekanan."

Bella mendengar semuanya tetapi terlalu penat untuk membuka mata dan bersuara. Hatinya luluh, hancur, berkecai. Kandungannya yang masih baharu itu sudah gugur. Air mata Bella jatuh di pipi walaupun dalam keadaan mata yang tertutup.

"Doktor! Why ada air keluar ni?!" teriak Puteri yang dari tadi memang berada disebelah Bella. Panik melihat tiba-tiba Bella yabg tidak sedarkan diri itu mengeluarkan air mata.

Doktor lelaki dalam lingkungan 30-an itu memandang Bella yang berada diatas katil dengan tenang. Dia berdiri disebelah Puteri namun jarak masih dijaga. Tidak manis dan tidak elok untuk orang islam lelaki dan perempuan duduk atau berdiri dengan rapat sesama sendiri.

"Puan Bella, saya tau Puan Bella dengar saya kan?" tanya Doktor itu.

Bella masih lagi menangis tetapi tidak berdaya untuk membuka mata lagi. Hanya jari yang bergerak-gerak sedikit.

"Puan Bella patut rasa bersyukur kerana anak puan telah pergi tanpa dosa dan tenang. Jangan sedih puan, jika ada rezeki, puan berjumpalah dengannya di syurga. Pasal anak pula, puan masih muda. Masih boleh berusaha untuk mendapatkan anak lagi. Yang penting sekarang, Puan jangan sedih dan jaga kesihatan Puan. Janganlah telalu tertekan. " nasihat Doktor tersebut .

Bella masih lagi menangis. Sangat hiba. Ya, Bella tidak larat untuk membuka mata, apatah lagi buat masa sekarang dia lagi tidak mahu membuka mata.

"You're strong enough Bella. Jangan macam ni. " bisik Puteri.

...

"Hah? What?" Farah dan Fatin sama-sama terkejut mendengar khabar Bella telah gugur anak pertamanya. Fatin yang over sensatif telah mengalirkan air mata. Punah harapan semua mahu melihat anak pertama Bella dan Arif.

"Arif ni mana la eiy. Tak sedar ke wife dia tengah sakit lepastu dia pulak kemana. " marah Fatin. Air matanya dilap.

Farah memandang Saiful yang sedang cuba menghubungi Arif. Saiful hanya mengangkat bahu. Dia sudah telefon banyak kali. Tapi malang, operator yang angkat.

"Awak taktau ke Arif pergi mana?" tanya Farah. Saiful menggeleng. Dia juga buntu dimana mahu mencari Arif.

"Awak ni serius ke taktau? Bukan ke awak selalu rancang benda pelik-pelik dengan dia?" tanya Farah lagi. Saiful sekali lagi hanya menggeleng. Takkan la dia nak cakap Arif ada kata dia nak pergi jumpa Diana kan tadi.

"Tipu, mesti Arif ada bagitau awak!" Farah masih berkeras. Nalurinya kuat mengatakan Saiful tahu.

"Apa masalah awak ni? Saya tengah serabut la! Saya kata takde tu takde la. " jawab Saiful. Geram pula Farah asyik memaksanya.

"Dahla korang. "

Semua mata terancap kepada susuk tubuh lemah yang bersuara.

"Bella!" Farah terus merapat ke katil Bella. Kesian sahabatnya.

"Jangan pasal aku korang gaduh. Aku dengan Arif aku rasa memang tak lama. " kata Bella, air matanya jatuh sedikit demi sedikit.
"Jangan fikir bukan-bukan la Bella. " kata Saiful. Dia sahabat Arif, dia tahu what all Arif's need is only Myra Bella Alana.

"Dia jumpa Diana, aku baca whatsapp dia sebelum dia keluar. Dahla, im done. Anggap jela jodoh aku dengan Arif tak panjang. " kata Bella.

"Girl! Korang punya wedding tak sampai setahun pun lagi!" marah Fatin. Tidak mahu Bella sedih lagi.

Bella menutup mata. Ya, mahligai yang tidak sampai setahun. Tetapi apakah daya. Dia tidak sanggup, cemburunya memuncak.

"Malas fikir la gais. "

...

Saiful dan Amirul memandang sekeliling tandas. Amirul mengangguk apabila dia merasakan 'line clear'. Saiful mengeluarkan telefon bimbit dari koceknya lalu menelefon seseorang. Okay, macam nak buat mission immpossible tapi tak pun.

"The number you have dial is unavailable. "

Amirul dan Saiful berpandangan. Masing-masing membuat muka.

"Macam mana ni bang. " tanya Amirul. Arif harus dihubungi!

Saiful mendail nombor Diana. Dia menekan mod loud speaker bagi Amirul dapat mendengar sekali.

"Hey Diana, Arif mana?" tanya Saiful apabila Diana mengangkat panggilan.

"Mana I tau!" balas Diana.

"You kidnap Arif ke?" tanya Amirul pula.

"Sejahat-jahat I pun takde lagi buat macam dalam drama tu!" balas Diana.

Arif dan Saiful berpandangan sebelum Saiful kembali bersuara. "You sepatutnya jumpa dia kan. "

"Yela, sepatutnya I tanya You mana bestfriend you ni pergi. Berejam dah I tunggu. " kata Diana. Jelas dengar riaknya yang sangat tidak berpuas hati.

"Seriously?" tanya Saiful.

"Yela! Dahla I nak balik. Macam orang bodoh je I dekat sini. " kata Diana lalu meletakkan panggilan.

Saiful dan Amirul masing-masing memandang telefon bimbit yang berskrin hitam dengan perasaan fade up kecewa, semua ada!

Amirul meraup rambutnya. Saiful pula mengeluh. Buntu!

Tiba-tiba, telefon bimbit kepunyaan Bella yang berada didalam poket seluar Amirul mendendangkan lagu Not Today yang dinyanyikan oleh Bangtan Boys. Salah satu kumpulan kpop yang popular. Amirul menarik Samsung milik kakaknya dari dalam kocek lalu melihat nombor yang tertera di skrin.

-unknown number-

Belum sempat Amirul menekan skrin untuk menerima panggilan tersebut, telefon Bella kehabisan batteri dan tidak bernyawa lagi.

"Ah shitty!" kata Amirul.
Saiful hanya tergelak kecil. Amboi budak ni! Mencarut pulak dia.

"Abang tak rasa number tadi ada kaitan dengan abang Arif?" tanya Amirul.

Saiful berfikir sejenak. "hm kan macam dalam drama melayu.... " Amirul menepuk bahu Saiful dengan sedikit kuat membuatkan Saiful mengerang dan berhenti dari meneruskan biacarnya.

"Sakitla!" kata Saiful.

"Padah bila asyik ingat drama melayu. " kata Amirul. Susah jugak bila orang sekeliling semua terpengaruh dengan drama. Itu drama okay drama!

"Betulla. Bila penculik tu dah culik Arif, mesti dia call Bella kan? Aduh benda memang drama tapi still relavan. " kata Saiful.

Arif berfikir tapi ditolak jauh-jauh. Harap-harap abang iparnya didalam keadaan selamat.

"Dahla Abang, panas duduk dalam toilet ni. Jom kita keluar cas telefon kakak. Mantau orang tu nak call balik. " kata Amirul lalu meninggalkan Saiful seorang diri.

"Eh tunggu la!" kata Saiful yang memang sedikit penakut.

"Sama je dengan Arif. Patutla jadi adik beradik ipar!" bebel Saiful.

...

Hai gais, sorry late update and all typos. Malas pulak nak check hehehehe.

And as usual, lets vote and comment! Much love! ❤❤

bestfriend or boyfriend?Where stories live. Discover now