BOB 20

7.1K 428 5
                                    

Umaira duduk di sofa dihadapan televisyen rumahnya.

Encik Ramli menyatakan bahawa keputusan terletak di tangan Bella. Sementara Bella belum sedar, Umaira dilepaskan.

Umaira harus melakukan sesuatu untuk melepaskan dirinya. Kalau Bella lepaskan, okay takde masalah . Tapi kalau Bella ambil tindakan, meringkuk lah dia dalam penjara.

"Aku fikir kalau dah koma, menenangkan hidup aku. Aku dapat bersama Arif. Tapi, dah koma, lagi menyusahkan aku."

Umaira mencapai telefonnya. Sesuatu harus dirancang . "Hello Sara."

...

"Abang.." panggil Amirul.

Arif memandang Amirul. "Ye"

"Kenapa abang tak Balik lagi?" tanya Amirul. Jam tangannya dijeling. Dah pukul 11 malam

"Abang nak teman Amirul. Balik rumah, duduk sorang jugak." kata Arif.

Kepala Amirul digosok perlahan. Walaupun dia tiada ikatan dengan Amirul, dia berasa sangat sayang kepada budak lelaki itu.

"Abang suka kakak eh?" tanya Amirul.

Arif kelihatan terkejut dengan soalan yang diberikan oleh Amirul. Perluke aku cakap dekat dia? Dia baru form1!

"My sister said, altough im was 13 but my mind like im was 31." kata Amirul seakan dapat membaca fikiran Arif.

Arif tersengih. "nasib baik awak handsome. Kalau tak, memang macam 31!"

Amirul tergelak.

"Bagilatau cepat!" kata Amirul, mendesak.

"Yes, i love your sister." kata Arif, mengaku.

"Kan senang dah mengaku. Okay i hope you will be my abang ipar one day." kata Amirul sambil tersengih.

Arif gelak sakan. Rock betul budak ni!

"Dah dah. Jom masuk tengok kakak."

...

"Eh, kak Farah?" kata Amirul apabila melihat Farah masuk ke dalam bilik.

"Kakak kata, Kak Farah tak suka pakai warna hitam?" kata Amirul, pelik.

"Saje. Nak hipster-hipster sikit." kata Farah lalu meletakkan barangnya di atas meja.

"Kau buat apa datang sini? Dah pukul 2.00 pagi kot!" kata Arif.

"Jaga Bella. Kau dengan Amirul lelaki. Apa sangat korang boleh buat." kata Farah, selamba.

"Saiful tau tak?" tanya Arif lagi.

Bukan apa, Farah dan Saiful selalu sangat gaduh! Benda remeh pun boleh gaduh. Tapi, kalau dah sweet,kalah laki bini!

"Tak tahu." jawab Farah.

"Kau kenapa? Nanti Saiful marah macam mana?" marah Arif. Geram dengan sikap Farah yang suka ambil lewa.

"Aku jaga Bella je. Kalau dia nak marah, dia bodoh." kata Farah selamba.

Arif menggeleng kepala. Suka hati korang la!

...

"Dah check?" tanya Umaira.

Sara mengangguk. "Dah! Takde orang!"

"Okay, jom, mulakan kerja." kata Umaira lalu melangkah masuk ke dalam bilik Bella.

...

Arif melihat perempuan berpakaian serba hitam masuk ke dalam bilik Bella.
"Farah la tu." kata Arif.

Kaki Arif melangkah menuju ke Bilik air. Mukanya dibasuh lalu keluar kembali dari bilik air.

"Eh? Bukan tadi kau masuk bilik Bella?" tanya Arif, pelik.

"Apa kau mengarut? Aku sakit perut la tadi." kata Farah sambil memegang perutnya.

Muka Arif bertukar reaksi.

"Kenapa?" tanya Farah, risau.

"Ada orang masuk bilik Bella! Aku fikir kau." jawab Arif.

"Ya Allah! Kenapa sekarang baru nak cakap?!" kata Farah lalu berlari menuju ke bilik Bella.

Arif juga berlari.

Farah dan Arif terkejut apabila melihat dada Bella turun naik. Kelihatan seperti sesorang telah membuka wayar pernafasan.

"Kenapa ni abang?" tanya Amirul dalam keadaaan mamai yang baru lepas tidur di surau.

"Ada orang cabut wayar kakak awak!" kata Arif.

"Ya Allah! Doktor!" jerit Amirul.

"Doktor!" jerit Arif dan Farah pula.

"Doktor pun, waktu ni la nak pekak." bebel Farah.

Doktor baru sahaja tiba. "Semua sila tunggu di luar."

Mereka bertiga melangkah keluar. Arif meraup mukanya. Mulutnya seperti membacakan sesuatu.

Farah pula sudah menangis kerisauan.

Amirul kelihatan seperti menelefon orang tuanya.

Arif bangun dari duduknya. "Aku akan cari siapa yang buat bende ni!"

"Sekarang ke?" tanya Farah.

"Takkan esok pulak!" kata Arif. Bodohnya soalan!

"Okay, take care." kata Farah.

"Amirul! Come here!"panggil Arif.

"Abang pergi cari siapa pesalah. Duduk dengan kak Farah okay." pesan Arif.

Amirul mengangguk.

Arif melangkah menuju ke bilik CCTV! Cari bukti dulu!

...

bestfriend or boyfriend?Where stories live. Discover now