Bella memeluk ibunya lama. Memang tidak pernah berenggang dengan ibunya sejak kecil lagi.
"Ya Allah dua beranak ni. Dah la tu." tegur Encik Ramli.
Arif hanya tersenyum. Normal case!
Arif mengajak Bella pindah ke rumah yang dibeli Arif sebelum mereka berdua berkahwin. Erm tak besar, condo je. Arif nak beli sebab ada swimming pool. Nak swimming la kononya! Bella pun kaki swimming jugak!
"Ibu, ayah, kalau ada apa-apa call kakak ye. " kata Bella apabila pelukannya bersama Puan Zana sudah dileraikan. Tangan Encik Ramli disalam. Amirul juga sudah menyalami tangannya. Okay, have to said goodbye to them.
"Kakak dah jadi isteri orang, jaga maruah diri dan maruah suami. Nak pergi mana-mana, minta izin suami. Kalau ada masalah, selesaikan elok-elok. Ingat, bahtera rumah tangga ni ada manis pahit dia. Tetapi, jika kedua-dua belah pihak mampu bertolak ansur , itulah yang membuatkan hubungan kekal. Jangan kecewakan Arif. " pesan Encik Ramli, serius.
Bella mengangguk. Hm lagi satu normal case kalau anak nak keluar rumah lepas kawin. Nasihat panjang berjela.
"Jaga anak ibu ni baik-baik, Arif. Jangan abaikan dia. Dia ni sensetif sikit. " kata Puan Zana pula.
"Inshaallah ibu. Dia dah jadi isteri Arif. Dia tanggungjawab Arif. " kata Arif sambil tersenyum. Alahai ni baru sebelah Bella. Belum lagi dengar mama dengan papa dia!
"Belajar tau, nak SPM. "pesan Arif kepada Amirul. Budak ni dia tengok, kalau weekend sibuk hang out. Bilatah masa belajar pun tak tau.
"Awak takpayah pesan dekat dia, bukan nak dengar pun. " cebik Bella.
"Alah orang belajar la kakak. " kata Amirul sambil menarik hujung shawl Bella. Bella membetulkan hujung shawlnya kembali. Eiy this boy!
"Okay abang. Amirul tunggu anak sedara tau. " kata Amirul sambil mengenyit mata.
Arif tergelak. "Anak sedara kena tanya kakak la. Dia yang nak beranak. "
"Saya tunggu dalam kereta la. " kata Bella lalu melangkah masuk kedalam kereta Arif. Haih tak habis-habis anak!
Semua tergelak melihat gelagat Bella.
"Okayla, kami gerak dulu ye. Assalamualaikum. " kata Arif meminta diri lalu melangkah masuk kedalam kereta Ferrari miliknya.
"Waalaikumusalam. "
...
"Kita singgah rumah mama dulu boleh? Saya nak ambil barang sikit. " tanya Arif.
"Hmmm. " balas Bella.
Arif memandang Bella sesaat sebelum kembali fokus memandu. Eh kenapa bad mood tiba-tiba?
"Awak ada teringin nak makan apa-apa ke?" tanya Arif. Bella ni selalu teringin nak makan itu ini. Manatau benda ni membuatkan dia bad mood?
"Taklah. Awak drive je. Saya nak lelap jap. " kata Bella lalu memejamkan matanya.
Arif kembali fokus memandu. Chill Arif, macam baru seminggu je kenal Bella!
...
Bella membuka mata apabila terasa bahunya disentuh. Dia mamai sebentar.
"Kita dah sampai rumah mama." kata Arif sambil membetulkan sedikit shawl yang disarung oleh isterinya.
"Sorry la. Saya tak teman awak drive. Mengantuk la. " kata Bella.
"Takpe. Saya dah biasa. Jom masuk rumah mama. Awak nak bawak turun apa-apa baju ke nak mandi?" tanya Arif lagi. Jam di dashboard dikerling. "Dah pukul 1. Kita makan dengan solat kat sini je la. Baru gerak rumah kita okay. "
YOU ARE READING
bestfriend or boyfriend?
Teen FictionI failed on writing sinopsis so read pls (done story) "kalau aku cakap aku suka kau, kau percaya ke?" - arif " aku pun suka kau." - bella " seriously?"- arif "kau kan kawan aku."- bella Ketahuilah kisah cerita persahabatan dan cinta Bella dan Arif...