I know that I can treat you better ~
Than he can ~
And any girl like you deserve a ~
Gentleman~Arif menekan butang mp3 untuk lagu yang seterusnya. Dulu lagu Treat you better yang dinyanyikan oleh Shawn Mendes menjadi lagu kegemarannya. Tetapi tidak sekarang!
Baby all I want is you~
In the middle of the night~
I'v been thinking about you like~Arif merungus lalu membuka earphone dari telinga. Arif memriksa isi kandungan lagu didalam MP3 nya. Memang semua lagu untuk situasi dia sekarang ke?
Arif merenung ke arah swimming pool di rumahnya. Memorinya bersama Bella berputar kembali.
"Kenapa ni bro? Dekat MP3 pun boleh marah ke?" tanya Saiful.
Arif tergelak kecil. Air lemon panas dihadapannya dihirup. Fuh, sedap!
"Kau macam serabut je. Apesal?" tanya Farah yang baru kembali dari berendam kaki dengan Damiya.
"Abang sebenarnya......"
Belum sempat Damiya habis bercakap, Arif memotong.
"Miya pergi masuk rumah, sayang." kata Arif.
Damiya mengangguk lalu masuk ke dalam rumah.
"Kitaorang bestfriend kau kan. Bagilatau." kata Saiful, tenang.
"Janganla macam ni." pujuk Farah pula.
Arif mengeluh nafas berat. Dia bangun dari duduknya lalu merendam kaki di swimming pool.
Saiful dan Farah berpandangan. Kaki mereka melangkah menuju ke arah Arif.
Saiful duduk di sebelah Arif. Manakala Farah pula duduk di sebelah Saiful. Kedua-duanya tunggu agar Arif bersuara.
"Wedding korang delay sampai bila?" tanya Arif.
"3 tahun sebab abang aku ada kerja dekat oversea." jawab Farah.
Arif mengangguk.
"Wedding Bella bila?" tanya Arif lagi.
"6 months after graduation. Kitaorang deley, diorang pun deley." jawab Farah.
"Kenapa?" tanya Saiful pula.
"Korang marah tak kalau aku fly 3 years to America?" tanya Arif.
Saiful dan Farah terkejut.
"Tapi kenapa?"tanya Farah.
Arif mengeluh nafasnya. "It's hard to say. Actually aku nak fly on date yang sama dengan graduate. Cause i know Bella akan sibuk untuk wedding dia lepas tu and......"
"Kau tak sanggup nak tengok Bella kawin. am i?" potong Saiful.
Arif diam. Membiarkan soalan Saiful tergantung.
"Alah, tak lama pun. Wedding korang aku balik la." kata Arif.
Saiful menyilangkan tangannya di leher Arif. Wajah sahabatnya ditenung. Perkenalan dari sekolah rendah membuatkan dia betul-betul mengenali Arif.
"Kitorang tak boleh halang kau, bro. Kitorang semua nak yang terbaik untuk kau." kata Saiful
"Yea. Tapi apa-apa pun. Tanya family kau dulu. Minta restu diorang." kata Farah pula.
Arif tersenyum hambar. "Thanks korang. "
"Friends show their love in time of trouble, not in happiness." kata Farah.
"That's why i love you guys who always there when im in trouble. Thank you." kata Arif.
...
"Abang sure?" tanya Dato Hisham.
Arif menganggukkan kepalanya perlahan. Bersalah yang amat!
"Kalau abang duduk sana, abang nak kerja apa?" tanya Dato Hisham lagi.
"Abang rasa.. Abang nak apply pilot."
"Bukan abang ambil account ke?" tanya Zulaikha pula.
"Ramai je. Ambil account, pastu jadi chef. Lagipun, ramai orang kata abang seduai jadi pilot." kata Arif. Rambutnya diraup.
"Nak cakap dia handsome la tu." kata Zulaikha sambil mencebik.
Arif tergelak. "Tengok Zul la. Kalau Zul lawa, abang mestila 1juta ganda lagi handsome."
Zulaikha tergelak lalu mencubit abangnya.
Arif tergelak. Their is my happiness.
Datin Ain duduk disebelah anak lelaki tunggalnya. Dahi Arif dicium.
"Abang yakin dengan keputusan abang?" tanya Datin Ain.
Arif tersenyum hambar lalu mengangguk. Aduh, mama ni bikin lemah!
"Macam mana,bang" tanya Datin kepada Dato Hisham pula.
Dato Hisham kelihatan sedang berfikir.
"Kalau abang duduk sana, macam mana abang nak survive? abang nak duduk mana? sementara abang nak apply pilot tu, mana abang nak cari duit?" tanya Dato Hisham bertalu-talu.
"Abang carila apartment. Erm, nanti abang cari kerja part time. Nanti apa-apa abang inform la mama dengan papa." jawab Arif.
"Eh, mama. Bukan kita ada family dekat America?" tanya Zulaikha.
"Ha yes! Aunty kamu! " kata Datin Ain.
"So? Mama dengan papa bagi abang pergi sana?" tanya Arif.
Datin Ain meraup rambut Arif. "Mama sokong yang terbaik untuk anak mama. Kalau abang duduk sini but abang sedih hari-hari pun tak boleh jugak."
Dato Hisham turut mengangguk. "Nanti papa arrange flight dengan rumah abang dekat sana."
"Tula abang, kalau dari dulu confess dekat Kak Bella, mesti abang dah kawin dengan dia." kata Zulaikha.
"Hakalah, dulu Zul jugak yang tak restu kan." bidas Arif.
Zulaikha tersengih. Berharap pemergian abangnya dapatlah abangnya itu menjumpai teman hidup yang setia.
...
YOU ARE READING
bestfriend or boyfriend?
Teen FictionI failed on writing sinopsis so read pls (done story) "kalau aku cakap aku suka kau, kau percaya ke?" - arif " aku pun suka kau." - bella " seriously?"- arif "kau kan kawan aku."- bella Ketahuilah kisah cerita persahabatan dan cinta Bella dan Arif...