Arif, Saiful dan Farah melihat Bella yang sedang berjalan mundar-mandir.
Mereka berada di taman tasik titiwangsa. Bella said, 'we need to talk' but sampai sekarang tak cakap.
"Bella, stop! " kata Farah.
Bella buat tak dengar.
"Jatuh nanti baru tau." kata Saiful pula.
Akibat mulut masin Saiful, Bella terpijak ranting kayu dan terjatuh. "Auch!"
Farah, Arif dan Saiful menerpa ke arah Bella.
"Kau okay tak ni?" tanya Farah sambil membantu Bella untuk bangun.
Bella mengangguk.
"Kurangkan makan garam." kata Bella kepada Saiful.
Saiful tersengih. Masin jugak mulut aku!
Bella cuba untuk bangun tetapi kakinya agak lemah. Lagi-lagi Bella tertindih luka excident sewaktu dia jatuh tadi.
"Best pulak duduk atas rumput ni." kata Bella, berselindung. Enggan menyusahkan rakan-rakannya.
Bella membetulkan kainnya. Bella melihat tompokan merah di kainnya yang bewarna krim. What? Darah?
Bella memegang tangan Farah. Aduh, ni la kelemahan ni!
Farah dapat melihat tompokan darah di kain Bella. Mesti effect luka excident tu!
Farah memeluk bahu Bella. Aduh macam mana ni!
"Kenapa ni?" tanya Arif.
"Luka excident tu terbukak. Keluar darah. " jawab Farah.
Arif memandang wajah Bella yang separuh pucat.
Arif dengan segera mencempung Bella lalu melangkah ke kereta.
Bella tergamam dengan tindakan spontan Arif.
"Weyh! Apani!" kata Bella. Terkejut melihat dirinya yang sedang dicempung Arif.
Arif buat derk. Mukanya serious.
Farah dan Saiful hanya ikut berjalan di belakang dengan senyuman. Ada gelak yang cuba ditahan.
"Arif, aku boleh jalan la." kata Bella. Ton suaranya dalam keadaan merayu minta diturunkan.
"Kau diam or aku cium kau?" kata Arif. Riaknya sama seperti tadi, serious.
Bella mencebik. Mukanya kemerahan. Nanti kau Arif!
Saiful membuka pintu kereta.
Arif meletakkan Bella di tempat duduk belakang di kereta BMW5Series milik Saiful.
"Kita pergi rumah aku dulu. Pagi lagi ni, klinik tak bukak. Plus, takkan la nak hantar Bella balik dalam keadaan macam ni, risau parents dia nanti" kata Arif.
Saiful dan Farah mengangguk.
Farah masuk ke tempat duduk belakang manakala Saiful sudahpun menghidupkan enjin kereta dan mengeluarkan kereta dari kotak parking.
Arif juga menghidupkan enjin keretanya dan keluar dari kotak parking.
Okay, rumah Arif, here we go!
...
"Tolongla Bella jalan ." kata Arif kepada Farah.
Farah menepuk dahinya. Farah melangkah untuk pergi kr tempat Bella berdiri . Tula kau Farah! Excited sangat nak masuk rumah Dato Hisham ni, sampai lupa kawan tengah sakit!
Arif membuka pintu rumahnya.
"Mama!" panggil Arif.
"Mama tengah masak, kenapa?" tanya seorang lelaki, anggaran umur mungkin 50 lebih.
"Papa, tolong panggil mama. Kawan Arif sakit." kata Arif kepada lelaki itu.
La! Ini papa Arif! Dato Muhammad Hisham!
"Kawan Arif ni jatuh tadi.Luka dekat tempat excident dia terbukak. Klinik tak bukak lagi pagi-pagi ni. Please pa!" rayu Arif lagi.
Arif menunding jari ke arah rakan-rakannya.
Dato Hisham menghadiahkan senyuman kepada Bella, Farah dan Saiful.
"Yang mana yang luka tu?" tanya Dato Hisham.
"Yang pakai tudung putih tu." kata Arif. Jarinya ditunding ke arah Bella.
Dato Hisham memandang Bella. Bella menghadiahkan senyuman kepada Dato Hisham. Senyuman dibalas.
"Kenapa tak masuk ni?" tanya seorang wanita.
"Ma, tolong kawan Arif ma. I know you're ex doctor but be doctor fo her, ma." rayu Arif lalu memgang tangan mamanya.
"Datin Ain, tolongla. Kesian dia." kata Dato Hisham pula. Buat lawak tapi hambar. ha ha ha.
Datin Ain aka Mama Arif melangkah ke arah Bella. Pipi halus Bella diusap.
Bella berpura-pura senyum. Why datin ni? Aku tahu aku lawa. Ihiks perasan!
"What is your name?" tanya Datin Ain.
"Myra Bella Alana." jawab Bella.
"You're so beutiful." puji Datin Ain.
Bella tersenyum. Kawal hidung Bella! Nanti nampak kembang kempis. Buat malu je!
Saiful mengenyit mata ke arah Arif memberikan isyarat 'family dah restu!'
Arif menjeling Saiful lalu pura-pura muntah. "Ma, i think you should pakai your spec la!"
Datin Ain menjeling. "She's better than Diana, okay. So, shut up."
Arif mengangkat kening. Baru je jumpa, dah puji macam-macam.
'Siapa Diana?' tanya Bella di dalam hati.
Datin Ain membantu Bella berjalan masuk ke dalam rumah.
"I meant that. Naluri seorang ibu." bisik Datin Ain apabila lalu disebelah Arif.
Arif tercengang. Eh? Mama ni serious la!
...
YOU ARE READING
bestfriend or boyfriend?
Teen FictionI failed on writing sinopsis so read pls (done story) "kalau aku cakap aku suka kau, kau percaya ke?" - arif " aku pun suka kau." - bella " seriously?"- arif "kau kan kawan aku."- bella Ketahuilah kisah cerita persahabatan dan cinta Bella dan Arif...