BOB 11

8.3K 503 9
                                    

"Hye." tegur seorang wanita yang berumur apabila mereka berempat masuk ke dalam apartment.

Wanita itu berdiri bersama seorang lelaki di sisinya.

"Hye!" jawab Bella, Farah dan Saiful , serentak.

"Koniciwa!" sapa Arif pula.

"Koniciwa! You can speak Japanese? ." tanya wanita itu.

"not really . ogenkidesuka, ma'am?" tanya Arif lagi.

"Yoi nyusu. Your friends can speak Japanese?" balas wanita itu lalu memandang Bella, Saiful dan Farah.

"No ma'am." kata Farah mewakili Saiful dan Bella.

Wanita itu mengangguk lalu memandang lelaki di sebelahnya.

"Psst...Arif, atok kau orang Japan ke?" Usik Saiful.

Arif tergelak kecil.

Bella yang memasang telinga juga tergelak kecil.

Dari rupa paras, semua orang akui bahawa mungkin Arif berketurunan Cina, Korea atau Japan. Lihat sahaja rambutnya, semula jadi perang. Keningnya pula, sudah tebal dan begitu perfect! Tak payah nak lukis atau cukur. Mata, hmm. Sedikit redup. 100% macam korean look.

" By the way, i'm Jenny. And this is my husband, Jack. Nice to meet you. You can call me and my husband as chichi and haha." kata wanita itu.

"Gais, takpayah nak buat muka blur. Chichi means dad in Japanese. Haha means mom in Japanese too. Am I chichi and haha?" kata Arif apabila melihat riak rakan-rakannya.

"Ooo." bunyi Saiful.

"Yes, thats right, young man. You look many knowladge about Japanese." kata Encik Jack. Kepala Arif digosok perlahan.

"Okay,we would show up your room. Boys, follow me. And the girls, follow haha." kata Encik Jack lagi.

Mereka berempat mengangguk lalu mengikut langkah Encik Jack dan Puan Jenny.

Apabila beg dan barang diletakkan didalam bilik, mereka keluar kembali dan duduk di ruang tamu.

"We still don't know your name." kata Puan Jenny.

"Haha and Chichi, my name is Arif. This is Bella, Farah and Saiful. We're all Malaysian." kata Arif memperkenalkan diri dan rakan-rakannya.

"Yes. I'm Bella. Nice to meet you as my haha and chichi." kata Bella.

"haha and chichi, i'm always intrested about Japanese culture. About food, clothing, and the best part is Kimono!" kata Farah teruja.

"Do you have the ninja clothes? That really smart!" kata Saiful pula.

"Yes, we have kimono. We have the ninja clothes." kata Puan Jenny lalu tersenyum.

"It's already noon. So, lets lunch together." kata Encik Jack pula.

Mereka semua berjalan menuju ke meja makan.

Mereka semua berjalan menuju ke meja makan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Banyaknya makanan!" kata Bella teruja. Japanese food memang favourite dia tau!

Farah tersenyum. Bella, kalau jumpa Japanese food be like.

"Muryo No sokuji!" kata Puan Jenny.

...

Bella dan Farah membantu Puan Jenny mengemas selepas makan tengahari.

"Haha, its okay. Let me and Farah settled this" kata Bella. Enggan membiarkan Puan Jenny yang sudah berusia itu bekerja dengan banyak.

"Thank you, dear." kata Puan Jenny lalu pergi ke ruang tamu.

Arif datang membawa pinggan lalu diletakkan didalam sinki.

" alang-alang kau masuk dapur, arif. aku blah dulu. Korang je kemas. Esok aku dengan Saiful pulak. Ok, bai." lari Farah menuju ke ruang tamu.

Bella menggeleng. Isteri siapala pemalas sangat tu!

Bella meneruskan kerjanya membasuh pinggan. Enggan melayan Farah yang dari azali mix blood. half melayu, half pemalas!

Arif menjeling Bella yang sedang membasuh pinggan mangkuk. Bella kedengaran menyanyi kecil.

'comel jugak dia ni.' Detik hati Arif.

"Weyh, Zina mata tu." bisik Saiful yang entah datang dari mana.

"Kacau line la kau ni!." kata Arif lalu tergelak.

Saiful tergelak kecil lalu melanglangkah ke ruang tamu. "Haih, Arif Arif."

...

Gais, kita bukak dictionary Japan sikit!

koniciwa-hai
ogenkidesuka-apa khabar
yoi nyusu-khabar baik
muryo no sokuji- jemput makan

bestfriend or boyfriend?Where stories live. Discover now