BOB 41

5.9K 376 6
                                    

"So, aku harap korang setuju la." kata Arif apabila selesai menceritakan segalanya.

"Are you sure?" tanya Elina.

Mata-mata yang lain juga turut fokus ke arah Arif.

"Kau tak rasa ke Bella perlukan kau? Time dia nervous? Waktu dia tunang pun dia cari kau." tanya Elina lagi.

Arif mengangguk perlahan. "Aku dah habis fikir dah. Family aku pun bagi pergi. So, aku harap korang pun restu aku pergi."

Elina mengerutkan dahi. Kepalanya dipegang. Haih, stress.

"You jangan fikir sangat please. Kesian baby dalam perut ni." kata Faris yang berada di sebelah Elina.

"Kau ni, pregnant pun nak datang. Aku dah cakap kan tak payah datang." kata Fatin. Rasanya dia dah cakap dekat Elina, tak payah datang. Kesian baby dalam perut dengar masalah orang-orang besar.

"Tah, datang apesal?" kata Arif pula.

"Untuk kau dengan Bella, Apa pun boleh. Don't worry." kata Elina sambil tersengih.

"Tak mabuk preggy ke?" tanya Fatin lagi.

"Well, i'm super..... Welkkkk...." Elina menutup mulutnya. Tekaknya terasa loya tiba-tiba.

"Aku rasa kau patut balik lah El.." kata Puteri.

Saiful mengangguk. "Faris, bawak El balik lah."

"But..." Elina membantah.

"Pergi balik la!" kata Arif,Puteri, Fatin,Saiful dan Farah serentak.

Elina mencebik. "Okay, fine."

"Apa-apa inform." kata Elina.

Faris mengambil handbag Elina lalu pergi meninggalkan mereka semua disitu.

"Okay, back to the topic." kata Saiful.

"Look. Aku tak tau nak cakap apa. Keputusan kau dah buat. Parents kau dah restu so yea.. Go on jela." kata Puteri.

Arif mengangguk. Haish, betul ke tak apa aku buat ni?

"Arif ..." panggil Farah.

Semua mata memandang ke arah Farah.

Wait, Farah panggil Arif jekan? HAHAHA

"Aku tau kau pergi sana nak move on tapi ambillah gambar ni. Simpan. Ingatlah dia sebagai bestfriend kau." kata Farah sambil menghulurkan sekeping gambar yang sudah siap dicuci.

"Amekla bro. Kitorang plan nak bagi bila korang bersama tapi ......" kata Saiful pula.

Arif mencapai gambar tersebut. Gambar dia bersama Bella.

Arif tersenyum hambar memandang rakan-rakannya. "Thanks everyone sebab sudi datang.Farah, thanks sebab bagi gambar. Bila korang ambil gambar ni?"

"Japan." jawab Farah sepatah.

Arif mengangguk.

"Bella sayangkan kau weyh." kata Puteri.

Arif tersenyum. Bukan sayang yang serupa itu dia mahukan.

"Beberapa hari lagi kau akan pergi Arif." kata Fatin sayu.

Semua yang berada disitu automatic menjadi sayu.

"Alah, chill. Aku belum pergi lagi dah rindu ke?" kata Arif sambil tersenyum senget.

"Kurangla geng kita lepak." kata Fatin lagi

Arif tersenyum.

'gais,aku terpaksa pergi untuk banyak kebahagiaan orang. untuk aku, untuk korang, untuk...Bella.' getus Arif.

"Siapa free esok pagi?" tanya Arif.

"Aku dengan Farah hal." jawab Saiful.

"Tak tau lagi." kata Puteri pula.

"Aku free. Inshaallah." kata Fatin.

"Okay, bagus. Fatin, aku nak kau teman aku dekat Subang Parade esok eh." kata Arif.

Fatin mengangguk.

...

"Weyh!" panggil Fatin sambil tercungap-cungap. Nafasnya turun naik akibat berlari.

Arif berpaling ke belakang. "Lambat gila."

Fatin tersengih."Sorry."

"Angin apa tiba-tiba ajak aku keluar ni?" tanya Fatin.

"Beli hadiah advance wedding untuk Bella."

Mereka berdua berjalan memasuki Kompleks Membeli Belah Subang Parade. Mereka melangkah tanpa hala tuju.

"Kenapa tak ajak Syahira je?" tanya Fatin.

"Sukahati akula nak ajak siapa." kata Arif.

"She likes you."

"But i dont like her. Aku sayang Bella. Tak faham ke?"

Fatin menarik nafas. Tingginya cinta Arif kepada Bella. Kenapa Bella tak nampak?

"Hai korang!"

Arif dan Fatin berpaling serentak. What?

"Korang buat apa dekat sini?" tanya Syahira. Senyumannya cuba dimaniskan.

"Nak beli hadiah advance wedding untuk Bella." kata Arif selamba.

Fatin memandang Arif yang berada di hadapannya dengan perasaan yang penuh geram. Boleh buat selamba je?

Syahira mengangguk.

"Syahira, i'm so sorry. I minat dekat orang lain." kata Arif.

Fatin memukul lengan Arif dengan menggunakan beg tangannya.

"Kau....." kata Fatin

Syahira memotong ayat Fatin. "It's okay. Perasaan bukannya boleh dipaksa."

Syahira senyum ke arah Arif. Dia sudah redha 100%.

Arif melihat jam tangannya. "Sorry. I kan 'poyo' "

"Ni bukan poyo. Ni dah macam takde perasaan dah!" marah Fatin

Arif menjulingkan mata ke atas.

"Boleh I ikut korang?" pinta Syahira.

"Why not." kata Fatin lalu mencapai tangan Syahira.

Arif membiarkan mereka berdua dia belakang. Kaki Arif melangkah masuk ke dalam Memory Lane. Patung beruang yang bersaiz besar dibelek.

"Kau nak beli untuk siapa?" tanya Fatin.

"Bella." jawab Arif sepatah. Tangannya masih lagi membelek-belek patung beruang yang berada di situ.

"Ya Allah. Kau ni tak reti nak bagi hadiah ke? Mana ada orang kahwin bagi teddy bear. Kau fikir ini hadiah hari jadi ke?" kata Fafin, panjang.

Arif berpaling menghadap Fatin. "Kau fikir aku bodoh sangat ke?"

Fatin menayangkan muka blur. Apani Apani?

"Aku beli teddy bear and bunga untuk hadiah graduation. Hadiah wedding, aku beli benda lain la. Hakalah." kata Arif.

Fatin tersengih. Syahira yang berada disebelah Fatin sudahpun tergelak besar.

"Okay, aku yang bodoh." kata Fatin.

Syahira dan Arif tergelak.

"Sedar pun."

...

bestfriend or boyfriend?Where stories live. Discover now