"Ha, awal sikit cakap. Dari haritu tak cakap-cakap. Sampai jatuh. bla bla bla...." bebel Farah lalu mengambil tempat di sebelah Bella.
Bella menyedut minuman yang berada di hadapannya. "Habis dah bebel?"
Farah menjeling Bella. "Cepat cakap!"
"Okay, firstly...."
Telefon bimbit Bella berbunyi sekaligus memotong percakapannya. Nombor yang tidak diketahui terpancar di skrin.
"Myra Bella Alana. Dont talk anything. I'm Zulaikha. Remember? Jangan bagitau abang aku yang aku call kau. Aku tau kau ada dengan abang aku sekarang ni."
Bella memandang Arif yang berada dihadapannya. Lelaki itu juga turut merenungnya.
"Jangan masukkan Kak Umaira dalam penjara. Or, you excident atas tangan i pulak. Bai."
Tutt... Tutt... Tutt... Taliam dimatikan.
Bella memandang sepi telefon bimbitnya. Macam mana dia dapat nombor aku?
"Siapa?" tanya Arif
Bella menggeleng.
"Okay, sabtu ni kita ada perbicaraan makhamah tapi sama date dengan Wedding Reception Elina." kata Bella lagi, menukar topik.
Farah kelihatan seperti berfikir sebentar. "Kau je yang rapat dengan dia. Kalau aku tak pergi maybe dia tak terasa sangat kot."
Arif mengangguk, mempersetujui kata-kata Farah.
"Akad nikah kan jumaat.Kita pergi jumaat jela." putus Arif
Bella memegang kepalanya. Dua-dua penting !
"Cakap je dengan dia elok-elok, comfirm dia faham."
...
"Aku terima nikahnya Elina Nur Aien binti Shah Daniel dengan mas kahwinnya 5000 ringgit tunai."
"Sah!"
"Sah!"
Allhamdulilah, dengan satu lafaz Muhammad Faris sudah bergelar status suami kepada Elina Nur Aien.
Bella mengelap air mata yang jatuh di pipi Elina.
Elina tersenyum memandang Bella.
Faris datang dihadapan Elina lalu menyarungkan cincin di jari manis yang runcing milik Elina.
Bella bangun dari duduknya apabila ramai orang berasak-asak mahu mengambil gambar. Biar la Syahira yang jaga Elina.
"Ehem"
Bella berpaling lalu tersenyum. Arif!
"Jom makan" ajak Arif.
Bella mengangguk lalu mengikut langkah Arif yang menuju keluar rumah, disitu terletaknya meja buffet untuk tetamu.
Bella mengisi nasi ke dalam pinggannya.
"isikan." arah Arif.
Bella hanya menurut. Pinggan Arif yang kosong diisikan dengan nasi minyak yang disediakan.
Arif mengangkat kening. Haih, peliknya!
Arif mengisi seketul ayam masak merah ke dalam pinggannya. Diisi pula seketul ayam ke dalam pinggan Bella.
"Thanks." kata Bella lalu melangkah pergi ke tempat duduk. Takde mood nak makan banyak-banyak!
Arif pelik. Aik? Apesal minah ni? Selalunya gaduh dengan aku?
Arif melangkah ke arah meja yang sama dengan Bella. Kerusi disebelah Iqram ditarik. Kelihatan Farah, Fatin dan Puteri juga turut disitu.
"Saiful mana?" tanya Arif kepada Farah.
"Ambik air kot."
Arif mengangguk. Matanya masih merenung ke arah Bella. Sesekali matanya memandang ke arah Puteri, Fatin dan Farah sambil menghantar isyarat 'kenapa?' tetapi masing-masing angkat bahu.
"Bella, nanti biar aku je bagitahu Elina eh." kata Farah.
Bella mengangguk.
"Esok naik aku tau. Aku ambil kau." kata Arif pula.
Angguk.
"Esok pakai baju kurung hitam eh." kata Puteri.
Angguk.
Arif,Fatin, Farah dan Puteri saling berpandangan. Eh yela! Bella lain! Selalunya banyak cakap!
Iqram hanya memerhati. Ada gelak yang ditahan.
"Weh, tudung kau kotor tu!" gurau Fatin pula.
Bella hanya mengangguk.
Fatin mengerutkan dahi. eh pelik la!
"esok pukul 10" kata Arif, masih tidak berputus asa.
Angguk.
"Jangan lambat." kata Arif lagi.
Angguk.
"Kawin dengan aku."
Bella tersedak. Air yang berada di sebelah pinggannya dicapai lalu minum.
"Kau ni!" marah Bella.
Arif tergelak. "Dah tu, asyik angguk je!"
"Kau fikir apa?" tanya Puteri sambil menggosok perlahan belakang Bella.
"Zulaikha...." Bella munutup mulutnya. Ya Allah Bella! Nasib baik kau tak terlepas cakap! Bocor la mulut kau ni!
Arif mengangkat kening . "Kenapa dengan adik aku?"
Bella menggeleng. "Takdepape. Aku nak ambil air jap."
Bella bangun dari duduknya.
Arif pelik. Zulaikha?
...
"Ala!" keluh Elina.
Bella dan Farah menggigit bibir. Alahai bersalahnya!
Arif tidak menunjukkan sebarang reaksi. Dalam kepalanya ligat berfikir. Kenapa Bella tiba-tiba mention Zulaikha?
"Sorry!" kata Bella.
Elina menarik nafas. "It's okay. Its important . Pergi la.",
Faris memeluk bahu isterinya. Dapat tahu bahawa isterinya sedang bersedih.
"Aku kan ada!" kata Syahira sambil membuat peace✌.
Elina mengangguk. "Ye, nasib baik kau ada."
...
Arif membuka pintu bilik Zulaikha dengan kasar. Kelihatan Zulaikha sedang berborak dengan seseorang di telefon.
"Okayla Kak Umaira, bai!" kata Zulaikha lalu meletakkan telefonnya di atas meja. Matanya tepat ke arah Arif.
"Abang nak apa? Main sergah-sergah pulak."
"Abang dah kata jangan contact Umaira lagi. She's not a good girl!" kata Arif.
"Hey, Kak Umaira baik la! I dont understand why this family percaya Bella. Kak Umaira mangsa keadaan! And i never accept anyone as my sister in law except Kak Umaira!" kata Zulaikha. Menengking abangnya.
Arif terkejut. " Zul marah abang sebab perempuan takguna tu?"
Zulaikha merengus. "Abang nak apa sebenarnya?"
"Zul ada cakap apa-apa ke dekat Kak Bella?"
"Euw! Low class cakap dengan dia!"
Arif mahu melangkah keluar dari bilik adiknya. "Nur Zulaikha Qistina binti Dato Muhammad Hisham, listen here. I will never accept anyone as my wife except Myra Bella Alana. Remember that."
Zulaikha merengus geram. Kenapa orang dalam rumah ni suka sangat dekat Bella? What is so special about her?
...
YOU ARE READING
bestfriend or boyfriend?
Teen FictionI failed on writing sinopsis so read pls (done story) "kalau aku cakap aku suka kau, kau percaya ke?" - arif " aku pun suka kau." - bella " seriously?"- arif "kau kan kawan aku."- bella Ketahuilah kisah cerita persahabatan dan cinta Bella dan Arif...