BOB 21

6.8K 433 4
                                    

"Aku bayar korang bukan sikit, tau. So,kerja elok-elok." pesan Arif kepada dua orang pengawal yang dilantiknya untuk menjaga bilik Bella.

"Kalau nak pergi toilet, solat or whatever. Tolong gilir-gilir. Make sure jangan tinggalkan bilik ni. Faham?" pesan Arif lagi.

"Faham Encik." kata salah seorang pengawal yang bernama Shahmi.

"Kau faham tak?" tanya Arif kepada pengawal yang bernama Faiz.

Faiz mengangguk. "arahan diterima, encik."

"Kalau ada orang nak masuk, tanya sesiapa yang ada dalam list yang aku dah bagi tadi. Faham?" pesan Arif lagi.

Faiz dan Shahmi mengangguk.

"Arif, dahla tu . Pandai la diorang buat kerja. " kata Fatin.

"Bukan boleh harap sangat." jawab Arif.

"Encik, saya harap encik berdua dapat buat kerja dengan baik ye. Sebab saya tak nak kawan saya ni bertukar jadi singa." kata Fatin.

Kelihatan Shahmi dan Faiz menahan tawa.

"Woi! Apa gelak-gelak?" tanya Arif, garang.

"Dah dah. Jom pergi tengok Bella. Kau ni, angin je tahu. Period ke?." kata Fatin lalu masuk ke dalam bilik.

"Buat kerja elok-elok." pesan Arif buat kali terakhir. Kakinya melangkah masuk ke dalam bilik.

"Tak elok cakap kat diorang macam tu." kata Fatin apabila melihat Arif masuk.

Arif membuka jacketnya. Panasnya dunia! Akhirat macam mana la ni!

"Why?" tanya Arif pelik.

"Yela, diorang lagi tua dari kau." kata Fatin lagi.

Arif memejam kan matanya. Malas respon!

"Woi! Dengar tak? Aku nasihat bukan nak dengar bla bla bla...." bebel Fatin.

Arif menutup telinganya menggunakan kedua-dua belah tangan. "stop jadi makcik"

...

"Bella.. Wakeup please." kata Puteri sambil menggenggam tangan Bella. Air matanya dari tadi mengalir.

"Bella..Aku nak kawin weyh! Lagi seminggu. Kan kau janji nak jadi bridesmates aku ..." kata Puteri lagi.

Elina yang tidak dapat menahan sebak terus keluar daripada bilik. Dia tidak mahu Puteri melihat dia menangis. Pasti Putri akan lagi down!

"Siapa ada dekat dalam?" tanya Syahira kepada Elina.

"Puteri." jawab Elina sepatah.

Syahira mengangguk lalu menolak pintu bilik.

"No!" halang Elina.

"Why?" kening Syahira diangkat, pelik.

"Wait wait, kau jangan cakap wayar Bella tercabut lagi." kata Syahira, mukanya menunjukkan riak risau.

Elina mencubit lengan Syahira. "celupar betul mulut kau!'

"Then?"

"Puteri dekat dalam. Next week kan Puteri nak kahwin. So, dia sedih la dengan keadaan Bella macam ni." terang Elina.

"Cakap la awal-awal." kata Syahira lalu duduk di atas kerusi berdekatan.

Arif yang baru sahaja tiba terus menolak pintu untuk masuk ke dalam. Panggilan Elina tidak dihiraukan.

Arif keluar kembali. "Drama apa kat dalam tu?"

Elina menjulingkan mata ke atas. "Tula kau, Poyo sangat! aku panggil bukan nak dengar."

Arif membuka jacketnya. Kelihatan dengan jelas muscle yang berada dilengannya.

'Arif, janganla. Aku nak move on.' getus hati Syahira.

"Sandwich?" tawar Arif kepada Syahira dan Elina.

Elina menggeleng. "kenyang."

Syahira juga menggeleng.

Arif mengangkat bahu. "okay then"

Arif mencuri pandang ke arah Syahira. Kenapa dia ni selalu akward bila depan aku?

Puteri keluar dari bilik lantas memeluk Elina. Sedu Puteri masih kedengaran akibat menangis.

"Sabar ye." pujuk Elina. Belakang Puteri digosok belakang.

"Kenapa ni?" tanya Puan Zana yang baru sahaja keluar dari tandas.

Puteri memeluk Puan Zana pula. "Aunty,im gonna married this Saturday. But I can't see Bella in this situation."

Puan Zana membalas pelukan Puteri. "Ada lagi 6 hari. Just pray for Bella, okay. Kalau aunty pun boleh kuat, kenapa korang tak boleh?"

Puteri mengangguk. Pelukan dileraikan.

Elina dan Syahira sebak. Ya Allah, kau sedarkanlah Bella untuk kebahagiaan sahabat kami yang akan membina rumah tangga tidak lama lagi.

"Aunty, sorry. Sampai sekarang kita tak jumpa siapa pesalah tu. Dia pakai topeng.." kata Arif, mencelah.

"It's okay. Uncle dah upah detactive suruh ikut Umaira. So, ada apa-apa inform je." balas Puan Zana.

Puan Zana sungguh terharu dengan kesungguhan Arif membantu Bella.

'Bella, bangunla nak. Semua orang risaukan Bella.' kata hati kecil Puan Zana.

Sudah seminggu, tetapi tidak mendapat apa-apa perkembangan.

Syahira berasa sangat hiba. Walaupun dia tidak mengenali Bella dengan sepenuhnya, dia tahu. Semua orang sayangkan Bella. Semua orang memerlukan Bella. Dia dapat melihat betapa pentingnya Bella dalam hidup rakannya, Elina. Dia juga dapat melihat sungguh banyak Arif mengambil berat terhadap Bella.

'Untung jadi kau, Bella.', getus Syahira.

Pray for Bella!
...

bestfriend or boyfriend?Where stories live. Discover now